Świadome budowanie marki: kreacja graficzna i key visual

Blog
22.03.2021

W artykule Świadome budowanie marki: analiza rynku i konkurencji wyjaśniliśmy, czym jest proces budowania marki, dlaczego warto go realizować i jak to zrobić. Omówiliśmy także precyzyjnie tematykę analizy rynku i konkurencji, którą warto rozpocząć jeszcze przed wprowadzeniem produktu na rynek. Dziś weźmiemy na tapet kreację graficzną i key visual.

Graficzny aspekt marki jest często pierwszą linią kontaktu brandu z odbiorcami. Pamiętaj, że pierwszego wrażenia nie da się zrobić ponownie.

Zainteresuje czy znudzi? Zaintryguje czy przemknie niezauważona? Wzbudzi pozytywne skojarzenia czy wywoła negatywne emocje?

Tylko od Ciebie zależy jednak, jakie będzie pierwsze wrażenie. Aby zbudować silną, zapadającą w pamięć markę, dokładne przemyślenie kreacji graficznej i key visual wydaje się wręcz niezbędne. Co w praktyce oznacza każde z tych pojęć?

Czym jest kreacja graficzna?

Kreacja graficzna to ogół działań związanych z tworzeniem projektów wizualnych dla marki. Uwzględnia ona wszystkie elementy wystawione na „światło dzienne” i wzrok odbiorców, czyli jednym słowem, wszystko, co widać: produkty i ich opakowania, strony i sklepy internetowe, ulotki, animacje, firmowe druki, ogłoszenia i plakaty, banery, strony lądowania (tzw. landing page), czy grafiki wiadomości wysyłanych w ramach e-mail marketingu.

Dobra kreacja graficzna, czyli?

Dobra kreacja graficzna powinna być przede wszystkim:

  • spójna. Nawiązujące do siebie poszczególne elementy wizualne wykreują harmonijny, w pełni spójny wizerunek marki. A to już na starcie zwiększy zaufanie do brandu i sprawi, że klienci będą traktować go jako bardziej „pro”. Przemyślany aspekt graficzny stanowi bowiem atrakcję nie tylko dla oka. Podkreśla także zaangażowanie twórców i budzi skojarzenia z sukcesem;
  • dostosowana do grupy docelowej. Coś, co jest do wszystkiego, jest też do niczego. Choć to zabawne porzekadło warto potraktować z przymrużeniem oka, nie przyciągniesz uwagi odbiorców, jeśli nie będziesz wiedzieć, do kogo kierujesz swoje produkty. Aby pozyskać atencję dojrzałego mężczyzny mieszkającego w dużym mieście, warto przecież użyć zupełnie innych symboli niż w przypadku młodej mamy z niewielkiego miasteczka;
  • dostosowana do charakteru marki. Inne kolory, symbole i fonty kojarzą się z tradycją, inne z przebojowością i pewnością siebie, jeszcze inne — z nowoczesnością i ekologią. Dobra kreacja graficzna powinna więc nawiązywać nie tylko do specyfiki grupy docelowej, ale także do charakteru i celów samej marki.

Przeczytaj również: Jak zapewnić klientom wygodne zakupy w sklepie internetowym?

Dlaczego warto zainwestować w kreację graficzną marki?

Jakie reakcje wywołałoby ogłoszenie rekrutacyjne wyglądające tak, jakby stworzono je w latach 90.? Nawet jeśli warunki zatrudnienia byłyby atrakcyjne, a pracodawca godny polecenia, niedzisiejsza forma anonsu już na starcie budzi kiepskie skojarzenia. Efekt? Stosunkowo niewielka liczba aplikacji.

Ten „pierwszy z brzegu” przykład doskonale obrazuje, jak wielką moc ma graficzny aspekt marki. Nowoczesny, spójny nawiązujący do wyznawanych przez markę wartości skutecznie zbuduje pozytywny wizerunek brandu, pozwoli osiągnąć założone cele, zwiększy zaufanie do firmy i wykreuje pozytywne skojarzenia. Podkreśli także siłę komunikatów tekstowych. Nie mniej ważny od kreacji graficznej jest przemyślany key visual. Czym jest w praktyce?

Czym jest key visual?

Key visual, czyli wizualny klucz to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji marki, graficzny wyróżnik, który umiejętnie podkreśla wartości i emocje oraz pozycjonuje markę na rynku. Najczęściej stanowi połączenie barw, kształtów i typografii. Może, lecz nie musi być częścią logotypu. Stosowany w komunikacji marketingowej podkreśla unikalność i budzi (a przynajmniej powinien) natychmiastowe skojarzenia z marką.

Dobry key visual, czyli?

Dobry key visual powinien być nie tylko przyciągający uwagę, ale przede wszystkim prosty, stworzony z myślą o konkretnej grupie docelowej (inna kompozycja zaintryguje dojrzałych mężczyzn, inna nastolatki), unikalny. Jest również konsekwentnie powtarzany w kolejnych projektach. Właśnie dzięki temu będzie kojarzony z Twoją marką i zapadnie w pamięć odbiorców. Nie mniej ważna od wizualnych aspektów key visuala jest jego elastyczność. Dzięki temu będziesz mieć możliwość przeniesienia charakterystycznego elementu na różne aspekty marki.

Przeczytaj również:
Jak działać w czasie kryzysu? Wskazówki dla e-commerce
Jak działać w czasie kryzysu? Wskazówki dla sklepów stacjonarnych

Jakie motywy graficzne składają się na key visual?

Key visual może przybierać formę m.in.:

  • zdjęć lub ilustracji o wspólnym mianowniku — w podobnej stylistyce, o zbliżonej barwie, kadrze, generujące podobne emocje;
  • typografii — charakterystycznych fontów;
  • charakterystycznego dla marki, powtarzającego się elementu graficznego;
  • charakterystycznego dla marki układu grafiki względem tekstu.

Dlaczego warto zainwestować w KV?

Wyobraź sobie, że zlecasz grafikowi stworzenie logotypu. Żółto-zielony, dokładnie w takim kształcie, jakiego oczekiwałeś, budzi skojarzenia ze świeżością i zdrowym stylem życia. Bingo! Skoro masz już logotyp, przydałyby się także wizytówki i ulotki, a w przyszłości — również gadżety reklamowe. Jeśli o zrobienie kolejnych projektów poprosisz innych specjalistów (nawet świetnych w swoim fachu), siłą rzeczy będą one odmienne graficznie - nawet jeśli będą uwzględniać elementy w podobnych barwach czy o podobnych kształtach. W takim przypadku przekaz nie będzie całkowicie spójny i nie wywoła automatycznych skojarzeń z marką.

Rozwiązaniem takiego problemu jest dobry key visual.

Key visual pomaga budować wizerunek i rozpoznawalność marki oraz prowadzić spójne (nie tylko graficznie, ale także komunikacyjnie) kampanie reklamowe. Odpowiednio zaprojektowany i dobrze wdrożony sprawi, że odbiorca natychmiast skojarzy obraz z konkretnym brandem. A to jeden z najważniejszych kroków do zbudowania rozpoznawalności, która na dłużej zagości w umysłach i sercach klientów. KV skutecznie wspiera w tworzeniu przewagi konkurencyjnej, intryguje potencjalnych klientów i buduje lojalność aktualnych. Dzięki przemyślanym, nawiązującym do siebie elementom, tworzy wrażenie harmonii i spójności, przekazuje konkretne komunikaty i budzi określone, pożądane przez przedsiębiorcę odczucia.

Przykłady KV znanych marek

Dobrymi przykładami zapadających w pamięć, budzących skojarzenia z marką key visuali są:

  • fioletowo biała żelka Play, obecna w reklamach, na opakowaniach starterów, na plakatach, materiałach reklamowych i w reklamach outdoorowych i indoorowych;
  • charakterystyczną biała fala Coca-coli, używana czasem w nieco odbiegającej od pierwotnej wersji formie, lecz wciąż ściśle do niej nawiązująca;
  • błękitne łuki, części logotypu PZU. Proste i spójne graficznie są powszechnie stosowane nie tylko na materiałach promocyjnych, banerach, na stronie ubezpieczyciela, ale także podczas plenerowych akcji promocyjnych.

Kreacja graficzna i key visual — 3 praktyczne rady

  • Kreację graficzną i key visual marki warto stworzyć jeszcze przed wprowadzeniem marki na rynek. Charakterystyczny element powinien bowiem harmonizować z wszystkimi innymi aspektami marki, nawiązywać do wyznawanych przez nią wartości i budować jednoznaczne skojarzenia.
  • Jeśli nie jesteś profesjonalistą, nie próbuj samodzielnie tworzyć kreacji graficznej i KV marki. Osiągnięcie preferowanych efektów wymaga bowiem ogromu wiedzy nie tylko z zakresu grafiki, ale także marketingu. Chcąc zaoszczędzić, możesz zupełnie nieświadomie osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.
  • Zgodnie z prawem Hicka, im więcej wyborów musi dokonać odbiorca, tym więcej czasu będzie potrzebował, aby podjąć decyzję. Kreacja graficzna powinna być więc nie tylko spójna, ale także czytelna i przejrzysta. Jednym z najważniejszych elementów poszczególnych form graficznych powinny być więc starannie wyselekcjonowane dominanty — w najbardziej wyeksponowanym elemencie przestrzeni. Może to być np. przycisk call to action (w przypadku landing page-ów) czy czytelna informacja o miejscu i czasie wydarzenia (w przypadku plakatów). Koniecznie zwróć na to uwagę, akceptują zaproponowane przez grafików projekty.

Kreacja graficzna i key visual to jedne z najważniejszych elementów silnej, rozpoznawalnej marki. Są dostrzegalne jeszcze zanim potencjalny klient bliżej pozna brand. Spójne, przyciągające uwagę i ciekawe dla odbiorców już na starcie dodają marce atrakcyjności.

Przeczytaj również nasze wpisy z cyklu „Wyzwania w e-commerce”:

Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się