Jak działać w czasie kryzysu? Wskazówki dla sklepów stacjonarnych

Ponad połowa internautów robi zakupy w sklepach stacjonarnych. Nie oznacza to oczywiście, że nie kupują oni dodatkowo w internecie, jednak jest to dość wysoki odsetek w odniesieniu do branży retail. Teraz, w czasie kryzysu mającego duży wpływ na gospodarkę, sprzedawcy prowadzący stacjonarny biznes zostali postawieni przed ogromnym wyzwaniem. Muszą podjąć próbę kontynuacji działalności i dodatkowo rywalizować z ofertami sklepów internetowych. Przedstawiamy kilka pomysłów na wprowadzenie usprawnień w czasie kryzysu.



Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż w punktach stacjonarnych są zobowiązani do egzekwowania zarówno od swoich pracowników, jak i klientów podstawowych zasad bezpieczeństwa. Odpowiedniego dystans, limit osób, wdrożenie środków ochronnych takich jak żele antybakteryjne i jednorazowe rękawiczki to podstawowe wytyczne obejmujące sprzedawców i klientów. Dobrze, by wyraźnie wskazać na terenie sklepu nowo obowiązujące zasady, najlepiej już w okolicy wejścia. To pozwoli na uniknięcie niepotrzebnego stresu i zapewnienie wygodnych warunków do zakupów.

Promuj płatności bezgotówkowe

Mimo, że gotówka jest nadal powszechnym środkiem płatniczym, to już nawet połowa kupujących używa kart płatniczych. Każdego roku poszerza się też grupa entuzjastów transakcji mobilnych. Dzięki aplikacjom udostępnianym przez banki możliwe są płatności BLIK. Innowacyjnym rozwiązaniem pozwalającym na bezstykowe transakcje są portfele elektroniczne: Google Pay oraz Apple Pay. Duży wybór pozwala na dopasowanie rozwiązania do potrzeb każdego klienta. Co więcej, ten rodzaj płatności jest bardziej komfortowy i bezpieczniejszy niż gotówka. Od kiedy Visa i Mastercard wprowadziły wyższy limit dla transakcji kartami zbliżeniowymi, płatności do 100 zł, robienie zakupów jest jeszcze wygodniejsze. Dotychczas ten limit wynosił 50 zł.

Przygotuj plan działania i śledź aktualne informacje

Nawet jeśli przez pewien czas sprzedaż będzie ograniczona , to warto przemyśleć długodystansowy plan działania obejmujący np. nowe metody dystrybucji, jakie mogą okazać się świetną alternatywą na czas kryzysu. Nie zapominaj też o konkurentach i firmach z innych branż, których działaniami zainspirujesz się lub zauważysz kierunek, w jakim warto podążać. W trudnych czasach ludzie potrafią obie pomóc, szczególnie podczas lokalnych inicjatyw. Sprawdź, czy w twoim regionie i najbliższym otoczeniu funkcjonują takie formy pomocy. Trzeba stale być na bieżąco, zwłaszcza z aktualnymi rozporządzeniami i odgórnymi zaleceniami. Rzetelne i sprawdzone informacje publikowane są na stronach rządowych odpowiednich jednostek administracyjnych i tam należy ich szukać.

Pomyśl o e-commerce

Przedsiębiorcy, którzy skupiali się jedynie na tradycyjnym handlu, mogą teraz próbować swoich sił w e-sprzedaży! Dobrą alternatywą dla niektórych sprzedawców może być założenie konta w portalu aukcyjnym czy na platformie marketplace. Tam najłatwiej można porównywać oferty i ceny pochodzące od różnych sprzedających. Dzięki e-commerce możliwe jest dopasowanie usług do skali prowadzonego biznesu oraz specyfiki danej branży. Opracowanie planu może pomóc rozwinąć strategię omnichannel. Po powrocie do normalnej działalności, sklep internetowy i stacjonarny mogą działać równolegle i wzajemnie się uzupełniać. Prowadzony sklep może stać się również punktem odbioru osobistego, a do tego można dodać popularne obecnie przesyłki Paczkomatu. Także w zakresie obsługi transakcji sprzedawca może zyskać nowe możliwości w zakresie metod płatności: w e-sklepie dobrze sprawdzi się BLIK, portfele elektroniczne albo nawet płatność odroczona i raty online. Ważnym wyzwaniem, o którym nie można zapominać w przypadku wejścia z działalnością w e-commerce, jest kwestia logistyki i magazynu. Pamiętaj, aby wykonać analizę i przygotować długoterminowy plan działania.

Pamiętaj o swoich klientach i przypomnij o sobie

Obojętnie czy sprzedaż trwa, czy została z jakichś przyczyn zawieszona, musisz pozostawać w kontakcie ze swoimi klientami. O wszystkich zmianach informuj na bieżąco – wykorzystaj witrynę sklepu, stronę www oraz social media. To, że punkt jest zamknięty, nie oznacza utraty grupy stałych klientów. Kanały online odgrywają teraz ogromną rolę, bo pozwalają na regularne komunikaty i przypominanie o istnieniu twojego sklepu. Klienci doskonale rozumieją wyjątkową sytuację i z pewnością chcieliby wrócić do normalności. Jeśli już teraz zadbasz o utrzymanie relacji, może to zaprocentować w przyszłości.

Podsumowanie

Nie ma jednego, gotowego rozwiązania, które mogliby wdrożyć wszyscy przedsiębiorcy prowadzący stacjonarną sprzedaż, tak by zachować jej ciągłość. Na pewno ważne jest zadbanie o bezpieczeństwo: swoje, pracowników oraz klientów. Wysoka ostrożność i promocja płatności bezgotówkowych to szansa dla tych, którzy nadal prowadzą sprzedaż. Niezależnie od obecnej sytuacji warto zastanowić się nad działaniami, które są realne do wdrożenia, a do tego będą stanowić zabezpieczenie na najbliższe tygodnie oraz znajdą przełożenie w dłuższej perspektywie. W niektórych przypadkach optymalnym rozwiązaniem może okazać się przejście na sprzedaż internetową i własny e-sklepu. Dzięki takiemu postępowaniu będziesz mógł rozwinąć swoją firmę, postawić krok naprzód i zdobyć nowych klientów.


WRÓĆ DO BLOGA

29   V
2020

Jak sprzedawać w Internecie bez sklepu?

Obecnie już połowa internautów dokonuje zakupów on-line.
15   V
2020
29   IV
2020

E-commerce bez tajemnic: obowiązki informacyjne w sklepie internetowym

Prowadzenie działalności gospodarczej w formie sklepu internetowego niesie ze sobą wiele korzyści, ale też obowiązki, których nie mają przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą stacjonarną.