SEO (Search Engine Optimization) to ogół działań mających na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji sklepu internetowego (strony www) w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. Dziś wyjaśnimy, jakie czynności składają się na SEO, kiedy warto w nie zainwestować i na co zwrócić szczególną uwagę, podejmując współpracę ze specjalistą.
Jak wynika z danych udostępnionych przez Gemius, wyszukiwarka Google jest najpopularniejszą stroną www wśród Polaków korzystających z internetu. Dociera ona aż do 96,3 proc. internautów. Z powodzeniem można więc uznać, że surfujący w sieci użytkownicy to właśnie w Google szukają produktów, usług, sprawdzają menu ulubionych restauracji, repertuar kin czy godziny otwarcia okolicznych sklepów.
Co to oznacza dla Ciebie?
Przyjmijmy, że prowadzisz sklep internetowy z produktami dla zwierząt. Wielu internautów, poszukujących karmy, akcesoriów czy szamponów dla swoich pupili będzie szukać ich właśnie przez Google. Po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „karma monobiałkowa dla psów" ich oczom ukaże się kilkanaście (tylko na pierwszej stronie) różnych adresów sklepów oferujących taki asortyment. Dane pozyskane z badania Compete wskazują, że na pierwszą pozycję organiczną (w uproszczeniu — nie reklamę), przypada nawet 52% kliknięć, na drugą - 15%, a na trzecią - 9%. Kolejne pozycje z pierwszej strony zbierają kilkuprocentowe wyniki.
SEO — maksymalne wykorzystanie potencjału wyszukiwarki Google
Biorąc pod uwagę niezwykłą popularność wyszukiwarki Google, trudno się dziwić, że firmy zaciekle walczą o to, aby znaleźć się jak najwyżej w naturalnych wynikach wyszukiwania. Skutecznym sposobem na osiągnięcie najlepszych efektów jest właśnie SEO, czyli popularne pozycjonowanie stron.
SEO — na czym polega w praktyce?
SEO to ogół działań, które pomogą Twojemu sklepowi osiągnąć jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Na całość tego procesu składają się prace nad stroną internetową (poprawa aspektów technicznych, kształtowanie architektury informacji, rozbudowa i optymalizacja treści) oraz zdobywanie linków pozycjonujących z innych domen w sieci. Są to m.in.:
- optymalizacja treści na stronie internetowej;
- zmiana struktury serwisu, np. elementów nawigacji;
- działania dotyczące warstwy technicznej i wizualnej, mające na celu poprawę wydajności strony czy ułatwienie obsługi na urządzeniach mobilnych;
- linkbuilding, czyli proces pozyskiwania linków pozycjonujących, jest także ważnym elementem.
Dzięki działaniom z zakresu SEO Google bardziej polubi Twoją stronę. A to sprawi, że po wpisaniu przez użytkowników konkretnych słów kluczowych, będzie ją wyświetlać wyżej. Jak nietrudno zgadnąć, taka pozycja przełoży się na większą liczbę odwiedzin strony, wyższą konwersję i co za tym idzie — większe zyski. Na SEO pośrednio (bo poprzez lepsze, płynniejsze doświadczenie klienta odwiedzającego e-sklep) wpływa również właściwa implementacja płatności – ułatwią to gotowe wtyczki dla najpopularniejszych platform e-commerce.

Kiedy warto zainwestować w SEO?
Dla większości popularnych biznesów (także sklepów internetowych) SEO to skuteczny sposób na zwiększenie ruchu na stronie, zbudowanie świadomości marki i co za tym idzie — zwiększenie zysków. Biorąc pod uwagę coraz większą konkurencję (na skutek pandemii COVID-19 liczba sklepów internetowych dynamicznie wzrosła), działania z zakresu pozycjonowania stają się niepisanym standardem. Zwłaszcza dla firm, które:
- sprzedają popularne produkty lub usługi;
- chcą zbudować stabilną podstawę obecności w sieci;
- mają dużo rywali i chcą zdobyć przewagę konkurencyjną;
- chcą poprawić swoją pozycję Google w lokalnych wynikach wyszukiwania (local SEO);
- chcą pozyskać organicznych ruch z wyszukiwarki Google, zwiększyć konwersję na stronie i zwiększyć liczbę klientów.
Działania z zakresu pozycjonowania możesz zacząć… w dowolnym momencie — zaraz po umieszczeniu sklepu w internecie lub w dowolnym momencie jego funkcjonowania na rynku.
Przeczytaj również: Jak zapewnić klientom wygodne zakupy w sklepie internetowym?
Kiedy nie warto inwestować w SEO?
Search Engine Optimization nie jest procesem, który przyniesie szybkie efekty. Na wysoką pozycję w Google trzeba bowiem zapracować przez kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Pozycjonowanie nie będzie więc dobrym pomysłem, jeśli prowadzisz krótkoterminowy biznes i potrzebujesz natychmiastowych efektów. Dobrym przykładem może być tu deweloper, który realizuje jedną inwestycję i chce sprzedać mieszkania jak najszybciej. Działanie z zakresu pozycjonowania nie będą także najlepszym wyborem (przynajmniej w teorii, bo przed podjęciem decyzji warto zawsze zasięgnąć porady eksperta), jeśli sprzedajesz niszowe produkty, skierowane do wąskiej, wyspecjalizowanej grupy odbiorców. Tacy klienci zazwyczaj wiedzą, gdzie i jak Cię znaleźć.
Przeczytaj również:
Jak działać w czasie kryzysu? Wskazówki dla e-commerce
Jak działać w czasie kryzysu? Wskazówki dla sklepów stacjonarnych
Jak zainwestować w SEO, aby nie żałować?
Zanim przeznaczysz budżet na działanie z zakresu Search Engine Optimization:
- dokładnie przemyśl wybór dostawcy usług. Czytaj opinie, pytaj znajomych, rozmawiaj z przedstawicielami wybranych firm;
- pamiętaj, że na efekt będziesz musiał „chwilę poczekać”. Jeśli jakiś specjalista deklaruje, że zapewni Ci miejsce w TOP3 w ciągu 3 miesięcy — uciekaj. Takie obietnice, choć są z pewnością kuszące, nie mają zazwyczaj pokrycia w rzeczywistości. Czas potrzebny na zdobycie miejsca na pierwszej stronie zależy bowiem od wielu czynników, a pewnych rzeczy na starcie zwyczajnie nie da się przewidzieć;
- pamiętaj, że pozycjonowanie jest procesem długofalowym. Jeśli Twój sklep internetowy pojawi się w TOP3, nie ujdzie to z pewnością uwadze konkurencji. Aby zdobyć przewagę, rywale będą zacięcie walczyć o wysokie pozycje w Google. Jeśli zaniechasz działań, przygotuj się na to, że pozycja Twojej strony spadnie.
Przeczytaj również nasze wpisy z cyklu „Wyzwania w e-commerce”: