Nie ma wątpliwości, że pandemia koronawirusa zmieniła oblicze globalnego handlu i przyśpieszyła proces transformacji cyfrowej. Spadek sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych spowodował wzrost zakupów elektronicznych – ta tendencja, zdaniem ekonomistów, będzie rosnąć. Tę samą dynamikę można zaobserwować na polskim rynku e-commerce, który w 2021 r. zwiększył wartość sprzedaży online o 35% – jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021”.

Wzrost znaczenia e-commerce

E-handel jest obecnie najbardziej dynamicznym sektorem polskiego rynku. W 2021 r. zakupy online robiło 84% internatów, co oznacza 12% wzrost w stosunku do roku ubiegłego – czytamy w raporcie IGE i Mobile Institute. Konsumenci chętnie przenoszą się do sieci i skutecznie adaptują do rzeczywistości digitalowej, dlatego inwestycja w e-commerce jest niewątpliwie opłacalna.

W 2020 r., kiedy pandemia spowodowała gwałtowne przyspieszenie zakupów online, wartość tego rynku w Polsce oszacowano na kwotę ok. 80 mld zł. Według prognoz PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce” do 2026 r. może ona wzrosnąć nawet podwójnie, do ok. 162 mld zł. Taka tendencja sprzyja konkurencji. Bez odpowiedniej analizy rynku i strategii, szybko można utracić klientów na rzecz innego przedsiębiorstwa, dlatego warto śledzić trendy i zmiany w zwyczajach zakupowych w kanałach e-commerce oraz obserwować inne podmioty, działające w branży.

Chcesz skutecznie rozpocząć przygodę z e-commerce? Sprawdź nasz poradnik: Poradnik dla początkujących w e-commerce – zakładanie sklepu internetowego.

Polacy lubią robić zakupy online

Polacy naprawdę przekonali się do zakupów w sieci, co potwierdzają najnowsze dane z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021”. Od 2018 r. popularność zakupów w internecie wzrosła niemal o 40% – z 57% e-kupujących w 2019 r. do 84% w 2021 r Nie tylko przybywa e-kupujących, ale zwiększa się także częstotliwość zakupów (w stosunku do ubiegłego roku 26% klientów więcej kupuje online, w przedziale 2-5 razy w miesiącu). To bardzo dobry wynik, tym bardziej iż 74% konsumentów deklaruje, że niezależnie od sytuacji, będzie kontynuować tę formę zakupów. Wynika to przede wszystkim z zalet e-commerce: możliwości złożenia zamówienia przez całą dobę, z dowolnie wybranego przez siebie miejsca oraz dostępu do szerszej oferty (w stosunku do sklepów stacjonarnych).

Analizując zachowania zakupowe przedstawione w raporcie, wyraźnie widać, że wraz z ekspansją rynku e-commerce, wzrasta poziom świadomości wśród konsumentów. 38% badanych potwierdza, że szuka opinii o produkcie przed złożeniem zamówienia, co pokazuje, że e-klienci stają się coraz bardziej odpowiedzialni i nie podejmują już decyzji impulsywnie – mniej eksperymentują i wspierają się doświadczeniem innych użytkowników.

Dowiedz się, jak optymalizować promocje na stronie e-sklepu: Poradnik dla początkujących w e-commerce – reklama online i programy lojalnościowe.

Wzrost wydatków na ubrania, dom i zdrowie

Branża odzieżowa nadal dominuje w rankingach zakupowych i jest największym beneficjentem na rynku online. 40% ankietowanych w badaniu „Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2021” najczęściej kupuje w internecie ubrania – to o 5% więcej niż w roku ubiegłym. Równie popularną kategorią zakupową jest elektronika (40%), przy czym wartość tych zakupów delikatnie spadła (w porównaniu do 2020 r.). W związku z trwającą pandemią, chętniej niż w zeszłym roku konsumenci dbali o dom oraz o zdrowie, o czym świadczy wzrost kategorii artykułów wyposażenia wnętrz (30%) oraz produktów farmaceutycznych (30%). Warto też odnotować większe niż w 2020 roku zainteresowanie zakupami sportowymi, co – jak podkreślają eksperci w raporcie IGE i Mobile Institute – wynika zapewne z tego, że w czasie pandemii prawie co 5. Polak podjął aktywność sportową.

Co zrobić, aby zwiększyć sprzedaż e-commerce? Wyzwania w e-commerce: skuteczne opisy produktów.

Rośnie popularność zakupów mobilnych

W 2021 r. aż 54% internautów dokonało zakupów za pomocą urządzeń przenośnych, z czego smartfona używa 80% z nich. Spadek natomiast zaobserwowano w wykorzystaniu komputerów stacjonarnych i tabletów. Co ciekawe, widoczny jest wzrost zainteresowania używaniem do zakupów technologii smart (smart TV, smartwatch) popularnej wśród młodszych internautów.

Pomimo takiej tendencji, jeszcze nie wszyscy sprzedawcy dostosowali się do panujących trendów. Konsumenci zgłaszają problemy związane z procesem składania zamówień, wynikające z tego, że serwisy nie są odpowiednio dostosowane do urządzeń mobilnych. Co istotne, aż 38% wskazań dotyczy niewygodnych formularzy. Aby e-sklep nie utrudniał zakupów, strona musi być szybka i działać sprawnie, bez względu na wykorzystywane przez klienta urządzenie. Ponadto, wielu użytkowników opuszcza stronę, jeśli ładuje się dłużej niż 4 sekundy, co przekłada się na spadek liczby transakcji i zysków.

W związku z rozwojem branży e-commerce i wzrostem zakupów w sieci, mobilna dostępność e-sklepów staje się zatem priorytetem, co potwierdziło 83% badanych. Wielu z nich oceniło jej brak negatywnie oraz jako przejaw anachroniczności.

Przeczytaj, jak uprościć zakupy online i zwiększyć szanse na ich finalizację: Wyzwania w e-commerce: UX sklepu internetowego.

Szybki przelew i BLIK zamiast kart płatniczych

Coraz częściej Polacy rezygnują z kart płatniczych i korzystają z innych rozwiązań do opłacenia zamówienia. Według raportu „Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2021” Polacy chętniej niż w poprzednich latach korzystali z szybkich form płatności – najpopularniejszą metodą był szybki przelew (35%) oraz BLIK (30%). To pokazuje, że podczas płacenia bardzo ważna jest wygoda i krótki czas realizacji transakcji. Konsumenci mobilni chętnie również decydowali się na wysyłkę za pobraniem (płatność przy odbiorze) oraz płatności ratalne.

Sprawdź, jak sprawnie finalizować proces sprzedaży: Wyzwania w e-commerce: porzucone koszyki - Przelewy24.

Innowacje, które pozwolą odzyskać koszyk i zwiększyć jego wartość

Na tempo rozwoju e-sklepu ogromny wpływ mają technologia, funkcjonalność strony oraz infrastruktura związana z dostawami. 56% sprzedających korzysta z nowoczesnych rozwiązań zakupowych, które (odpowiednio promowane) są w stanie odzyskać nawet do 20% utraconych koszyków. Spośród wielu gorących trendów, to wciąż mobilność e-sklepu jest warunkiem skutecznej sprzedaży, co dotyczy także płatności oraz logistyki.

  • Nowe rozwiązania logistyczne – zwiększenie atrakcyjności dostaw, ich cen i szybkości zależy od dobrej logistyki, tj. optymalnej liczby punktów odbioru oraz automatów do odbioru paczek, dzięki którym klienci mają łatwy dostęp do przesyłki. To najskuteczniej ich przyciąga i buduje pozytywny wizerunek marki.

    Poznaj zasady dobrej logistyki: Wyzwania w e-commerce: logistyka i koszty przesyłek.

  • Nowoczesne transakcje – wśród najnowszych trendów mamy m.in. szybkie i kompatybilne płatności telefonem BLIK, płatności odroczone czy płatności zbliżeniowe z wykorzystaniem technologii RFID.
  • Omnichannel – wielokanałowość pozwala na dostarczenie klientom spójnych doświadczeń, a sprzedawcom na poprawę wyników sprzedażowych. Strategiczne połączenie różnych kanałów sprzedaży jest ważne aż dla 36% internautów.
  • Wideo produktowe – poza opisami produktów, atrakcyjność oferty może zwiększyć video marketing z prezentacją, np. produkcji bądź ciekawego rozpakowywania produktu (unboxing).
  • Spersonalizowane maile z informacją o porzuconym koszyku – posiadając adres e-mail klienta można wykorzystać tę ścieżkę kontaktu nie tylko do przesyłania ofert promocyjnych czy newsletterów, ale także bardzo krótkiego przypomnienia o produktach znajdujących się w koszyku i dokończenia procesu zakupowego. Maile takie mogą być wysyłane etapami zgodnie z ustaloną strategią – np. jako 2-3 przypomnienia w odpowiednich odstępach czasowych.
  • Remarketing – to bardzo skuteczna metoda reklamy, a zarazem dotarcia do tych osób, które odwiedziły już sklep internetowy. Jej zaletą jest to, że można ją precyzyjnie dopasować do osób, które pozostawiły rzeczy w koszyku. Kiedy klient zobaczy na takiej reklamie wybrany przez siebie produkt, jest duże prawdopodobieństwo, że po niego wróci.
  • Integracja z social media – dobrze zadbać o możliwość logowania się do swojego e-sklepu za pomocą konta społecznościowego.

Dowiedz się więcej na temat, jak w prosty sposób rozwijać sprzedaż w internecie: Jak sprzedawać w Internecie bez sklepu? – Przelewy24.