Jak sprzedawać w Internecie bez sklepu?

Blog
29.05.2020

Jak sprzedawać w Internecie bez sklepu?

Obecnie już połowa internautów dokonuje zakupów on-line. Z roku na rok kupujących w tym kanale przybywa, a mając na uwadze sytuację związaną z wybuchem pandemii koronawirusa należy liczyć się z tym, że wielu klientów ze sklepów stacjonarnych przejdzie teraz do sieci. Dla sprzedawców, którzy do tej pory prowadzili sprzedaż wyłącznie offline, przeniesienie działalności do e-commerce może stanowić rozwiązanie, które pozwoli im utrzymać biznes. Nawet jeśli punkt stacjonarny będzie dalej funkcjonował, warto rozważyć wdrożenie strategii omnichannel i wystawiać produkty także on-line. Chcąc spróbować swoich sił w e-commerce, wiele osób szuka sposobów na dotarcie do klientów z ofertą bez konieczności zakładania sklepu internetowego. Na szczęście, na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które umożliwiają w szybki i prosty sposób rozpoczęcie sprzedaży i przyjmowanie płatności podobnie jak ma to miejsce w e-sklepie.

Wykorzystanie dotychczasowych kanałów komunikacji

  • Firmowa strona internetowa – nawet jeśli jest wyłącznie informacyjna i nie posiada zintegrowanego modułu sklepowego, który umożliwia sprzedaż on-line, można rozwinąć ją dzięki wirtualnemu koszykowi. To łatwa do wdrożenia i użyteczna funkcjonalność, która w ciągu kilku minut pozwala na rozpoczęcie przyjmowania pierwszych zamówień. Wystarczy uzupełnić podstawowe informacje odnośnie produktów i form dostawy. Finalizacja zamówienia możliwa jest dzięki przekierowaniu do formatki płatniczej Przelewy24, gdzie kupujący mają do wyboru najpopularniejsze metody płatności on-line, zaś środki przekazywane są od razu na konto sklepu w P24.
  • Bazy adresów mailowych i numerów telefonów – warto wykorzystać posiadane dane kontaktowe do stałych klientów, do których wysyłane były powiadomienia o rabatach, akcjach promocyjnych czy nowościach. Przesłanie katalogu w formie PDF czy wylistowanie dostępnych produktów w treści wiadomości to tylko niektóre z opcji zaprezentowania oferty. Po ustaleniu szczegółów zamówienia i całkowitego kosztu, wraz z dostawą, można wygenerować dla klienta dedykowany link do płatności (także w formie kodu QR). Może on być przesłany mailem, SMS’em a także umieszczony na fakturze. Każdy link jest unikalny i zawiera dane do konkretnej transakcji, co eliminuje możliwość pomyłki przy wpisywaniu danych do przelewu.

Sprzedaż przez social media

Dobrym rozwiązaniem na szybki start jest prowadzenie sprzedaży przez media społecznościowe. Dzięki tym kanałom możliwe jest precyzyjne dotarcie do klientów rzeczywiście zainteresowanych konkretnymi produktami. Jeśli dany sklep nie posiadał do tej pory konta na Facebooku czy Instagramie, przed zaadaptowaniem tego kanału pod sprzedaż należy utworzyć fanpage firmy i zadbać o komunikację z użytkownikami uzupełniając informacje na profilu.

  • Profil firmy na Facebooku – w ramach portalu możliwe jest założenie sklepu w obrębie danego fanpage’a. Dzięki temu można zaprezentować produkty podobnie jak w sklepie internetowym. Karta produktu powinna zatem zawierać zdjęcie, opis oraz cenę. Zamówienie można sfinalizować na 2 sposoby: poprzez kontakt ze sprzedającym przez Messengera, gdzie po ustaleniu szczegółów do kupującego można przesłać wspomniany wcześniej link do płatności, lub w jeszcze wygodniejszy sposób, dzięki dedykowanej usłudze do sprzedaży na FB od Przelewy24. W prosty sposób umożliwia ona sprzedaż jednego lub kilku produktów bez modułów sklepowych i dodatkowych przekierowań. W ramach Facebooka produkty można umieszczać także w Facebook Marketplace gdzie użytkownicy mogą swobodnie przeglądać interesujące ich oferty dzięki dostępnym filtrom.
  • Profil firmy na Instagramie – Prowadząc komunikację na Instagramie także można promować i sprzedawać swoje produkty. Nie posiadając sklepu internetowego w tym przypadku należy skupić się na prezentacji oferty i kontakcie z użytkownikami przez DM (wiadomości prywatne). Jeśli jednak produkty są dostępne do kupienia na stronie zewnętrznej, wówczas można skorzystać z dedykowanej do sprzedaży funkcji sklepu na Instagramie i bezpośrednio na zamieszczanych zdjęciach oznaczać produkty i linkować do zakupu.

Dołącz do Marketplace

Wypromowanie nowego sklepu w sieci to trudne zadanie. Zwłaszcza na początku działalności koszty dotarcia z ofertą do klientów mogą przewyższać zakładane budżety. W takiej sytuacji warto rozważyć rozpoczęcie sprzedaży w ramach platform Marketplace. Dzięki dołączeniu do znanej marki jak np. Empik czy Allegro sprzedawcy są obdarzani większym zaufaniem, a możliwość zamówienia od kliku sprzedających jednocześnie jest niezwykle wygodna dla kupujących. Decydując się na sprzedaż przez Marketplace warto szczególną uwagę zwrócić na działania oraz ofertę sprzedawców z podobnej kategorii. Nie zawsze możliwe i konieczne jest konkurowanie ceną. Niezależnie od przyjętej strategii, warto żeby produkt posiadał szczegółowe opisy oraz opatrzony był ciekawymi i profesjonalnymi zdjęciami.

W ramach tego typu platform sprzedający zyskują dostęp do gotowych rozwiązań w zakresie dostawy produktów, czy płatności za zamówienia. Dzięki integracji z Przelewy24 sprzedawcy, którzy będą chcieli przyjmować płatności on-line zyskają dostęp do największego wachlarza usług płatniczych: od szybkich przelewów online (pay-by-link) przez BLIK, karty płatnicze i portfele elektroniczne, po obsługę rat on-line i coraz bardziej popularnych płatności odroczonych.

Sprzedaż można prowadzić także w oparciu o dropshipping. Jest to sytuacja, kiedy sprzedający jest de facto pośrednikiem między klientem zamawiającym towar a hurtownią, która realizuje wysyłkę zamówienia. Po stronie sprzedawcy leży kwestia wystawienia produktów, ustalenie ceny (z uwzględnieniem marży) i promocja. Dzięki takiemu rozwiązaniu eliminuje się kwestie związane z magazynowaniem towaru, co w przypadku dużych ilości towaru czy znacznych gabarytów wymaga dobrze rozplanowanego zaplecza logistycznego.

Podsumowanie

Sytuacja związana z pandemią koronawirusa wymusiła na wielu przedsiębiorcach konieczność zmiany dotychczasowego modelu biznesowego. Stąd wiele sklepów stacjonarnych przestawia się na sprzedaż internetową. Stawiając pierwsze kroki w e-commerce nie zawsze trzeba zaczynać od założenia e-sklepu. Warto spróbować podziałać we własnym zakresie, zwłaszcza jeśli asortyment na początku jest dość ograniczony. Dzięki wielu dostępnym rozwiązaniom w ramach portali społecznościowych, czy platformom Marketplace można w prosty sposób zacząć sprzedawać swoje produkty. Także dla sklepów, które do tej pory prowadziły sprzedaż stacjonarną takie rozwiązania mogą pomóc w rozwoju strategii omnichannel.

Jeśli jednak czujesz, że to za mało, a Twój biznes potrzebuje sklepu internetowego sprawdź nasz Poradnik dla początkujących w e-commerce – zakładanie sklepu internetowego.

Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się