Z przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej poradnika „Cross-border e-commerce 2020” wynika, że do 2022 r. zakupy dokonywane przez Internet w sklepach spoza własnego kraju będą stanowić 17,3% wszystkich transakcji online. Dla e-przedsiębiorców to szansa, by rozwinąć działalność swoich e-commerce’ów na nowych rynkach. Polskie produkty bardzo często wyróżniają się wysoką jakością i niższą ceną, co przyciąga klientów z zagranicy. Konkurencyjna oferta może jednak nie wystarczyć – by międzynarodowa ekspansja okazała się sukcesem, trzeba się do niej dobrze przygotować. Sprawdź, czego potrzebujesz, by stworzyć międzynarodowy sklep internetowy, który będzie sprzedawał.

Dlaczego warto stworzyć międzynarodowy sklep internetowy?

Powodów jest wiele: od zwiększenia sprzedaży i zdobycia nowych klientów, przez pracę nad rozpoznawalnością marki, aż po wzmocnienie swojej pozycji na rynku krajowym. Rozwój międzynarodowy może być szansą zarówno dla dużych e-sklepów, które – jak się wydaje – w kraju osiągnęły już wszystko, jak i dla mniejszych firm, np. producentów niszowych produktów.

Otwarcie na nowe rynki to oczywiście inwestycja; jeśli jednak przeprowadzisz ją w przemyślany sposób, zyski znacznie przekroczą poniesione koszty. Ekspansja międzynarodowa może być prawdziwym boosterem Twojego biznesu, znacząco przyspieszając jego rozwój i otwierając przed Tobą zupełnie nowe perspektywy.

Przeczytaj również nasz poradnik o zakładaniu sklepu internetowego.

Co będzie potrzebne, by stworzyć międzynarodowy sklep internetowy?

Analiza konkurencji na świecie

Rynek e-commerce w każdym państwie wygląda nieco inaczej. Lokalne przepisy, przyzwyczajenia konsumentów czy już działająca konkurencja mogą sprawić, że rozwój e-sklepu w dwóch sąsiadujących krajach będzie wyglądał zupełnie inaczej. Dlatego rozpoczynając międzynarodową sprzedaż w Internecie, najlepiej na początku skupić się na jednym wybranym kraju. Jak to zrobić?

  • Być może masz już doświadczenia w sprzedaży na jakimś zagranicznym rynku albo partnera biznesowego, z którym chcesz nawiązać współpracę?
  • A może już w tej chwili sprzedajesz produkty za granicę?

Warto przeanalizować dane, nie tylko te dotyczące sfinalizowanych zamówień, ale także ruchu w witrynie spoza granic kraju. Być może w ten sposób zidentyfikujesz najbardziej rokujący w Twoim przypadku rynek zagraniczny.

Kolejny krok to tzw. rozeznanie rynku. Dobrze jest zorientować się, jakie zasady obowiązują sklepy internetowe działające w wybranym kraju: od przepisów prawa, przez kwestie dostaw, zwrotów i reklamacji, aż po metody płatności preferowane przez klientów. Świetnym pomysłem będzie rozmowa ze specjalistą pracującym na danym rynku: prawnikiem, marketingowcem czy handlowcem. Warto też zbadać otoczenie konkurencyjne – sprawdzić, co oferują firmy o podobnym asortymencie, jakie mają ceny, w jaki sposób promują swoje produkty itp. To wszystko możesz następnie wykorzystać, tworząc strategię swojej ekspansji.

Przeczytaj również: Świadome budowanie marki: analiza rynku i konkurencji.

Platforma sprzedażowa

Odpowiednia platforma sprzedażowa, która pozwoli Ci rozwinąć biznes za granicą, to jedna z kluczowych kwestii w przypadku e-commerce. Oczywiście najrozsądniej byłoby korzystać z tej samej platformy, co w kraju; musisz jednak wcześniej sprawdzić, czy będzie ona w stanie obsługiwać wybrany rynek. Istotna jest nie tylko możliwość dodania nowych wersji językowych czy zmiany waluty, ale także opcje integracji platformy, np. z lokalnymi firmami kurierskimi.

Zobacz również: Platformy marketplace — najpopularniejsze metody płatności

Warto również zadbać o widoczność strony sklepu w wyszukiwarkach – samo przetłumaczenie treści i opisów produktów nie wystarczy, dlatego lepiej od razu skonsultować się z firmą pozycjonującą strony WWW. Możesz też zdecydować się na zmianę dotychczasowej platformy sprzedażowej na bardziej odpowiadającą Twoim potrzebom albo na postawienie nowego sklepu, który będzie obsługiwał tylko sprzedaż zagraniczną.

Regulacje prawne

Oferując sprzedaż swoich produktów konsumentom z innych krajów, automatycznie zaczynasz podlegać lokalnemu prawu – nie ma tu znaczenia fakt, że Twoja firma zarejestrowana jest w Polsce. Każde państwo ma własne regulacje dot. sprzedaży na odległość, ochrony danych osobowych, reklamacji czy gwarancji i rękojmi. Aby bez przeszkód działać na wybranym rynku, musisz dostosować się do obowiązującego na danym obszarze prawa. Oznacza to, że Twój sklep powinien posiadać odpowiedni regulamin, politykę prywatności, politykę zwrotów i reklamacji wraz z warunkami odstąpienia od umowy. Co więcej, w każdym kraju mogą pojawić się dodatkowe wymogi, np. w Niemczech każdy przedsiębiorca musi na swojej stronie WWW zamieścić tzw. Impressum, czyli notę prawną zawierająca określone informacje.

Warto podkreślić, że nie wystarczy przetłumaczenie polskich dokumentów, ponieważ wszelkie regulaminy czy zasady ochrony danych osobowych muszą być zgodne z lokalnym prawem. Niezbędna będzie więc pomoc prawnika, szczególnie że pod uwagę trzeba wziąć również ewentualne przyszłe spory z klientami. W takiej sytuacji dobrze przygotowane dokumenty mogą zabezpieczyć Cię przed wysokimi kosztami sądowymi i oszczędzić niepotrzebnych komplikacji.

Logistyka

Podobnie jak na rynku krajowym, działając za granicą, masz do wyboru kilka modeli logistycznych m.in.:

  • dostawę paczek za granicę przez polską firmę kurierską,
  • cross-border, czyli zaangażowanie lokalnych kurierów,
  • pełen outsourcing, w ramach którego przekazujesz operatorowi logistycznemu zarówno magazynowanie, jak i pakowanie oraz wysyłkę paczek.

Ponownie, przed rozpoczęciem sprzedaży warto sprawdzić, jakie są przyzwyczajenia i oczekiwania kupujących w danym kraju. Plusem może być fakt, że wiele obecnych w Polsce firm kurierskich działa globalnie, można zatem uzyskać od nich również ofertę obejmującą inne państwa.

Różne wersje językowe strony

Międzynarodowy sklep internetowy musi posiadać wersje językowe: przetłumaczyć należy nie tylko opisy produktów, ale całość treści na stronie, łącznie ze wszystkimi komunikatami kierowanymi do klienta na każdym etapie procesu zakupowego. Aby doprowadzić do finalizacji zamówienia i skłonić konsumenta do ponownych zakupów w swoim sklepie, musisz sprawić, by jego doświadczenie zakupowe było jak najlepsze. Dlatego warto zadbać o rzetelne tłumaczenia, nie polegając na robotach Google Translate. Kupujący z pewnością to docenią.

Marketing

Z oczywistych względów w przypadku międzynarodowego sklepu internetowego kluczowe znaczenie będzie miał marketing internetowy, w przypadku którego możesz wykorzystać ogólnodostępne, globalne narzędzia. Kampanie Google Ads, działania pozycjonujące stronę WWW, reklama w mediach społecznościowych czy e-mail marketing mogą być wykorzystywane niezależnie od lokalizacji.

Warto jednak nawiązać współpracę z agencją zagraniczną lub polską, ale mającą doświadczenie na danym rynku, ponieważ o sukcesie działań reklamowych zadecydować mogą niuanse tj. dostosowanie tekstu reklamy do lokalnej specyfiki. Obowiązkowym elementem działań marketingowych jest też analiza wyników, dzięki której możesz sprawdzić, który kanał pozwolił uzyskać najwyższą konwersję i w jakie formy promocji warto inwestować.

Jakie metody płatności wdrożyć w międzynarodowym sklepie internetowym?

Klienci na każdym rynku mają swoje preferowane metody płatności. W Polsce największą popularnością od lat cieszą się szybkie przelewy i BLIK. Decydując się na stworzenie międzynarodowego sklepu internetowego, warto wcześniej sprawdzić, które formy płatności za e-zakupy najchętniej wybierają konsumenci na interesującym nas rynku.

Takie dane znajdziesz m.in. w raportach przygotowywanych przez największych operatorów płatności czy instytucje, takie jak Izba Gospodarki Elektronicznej. Możesz też przyjrzeć się metodom płatności dostępnym w dużych sklepach internetowych działającym w wybranym kraju. Jak czytamy w poradniku „Cross-border e-commerce 2020”: „Ponad jedna trzecia e-konsumentów na świecie deklaruje, że dostęp do lokalnych metod płatności jest dla nich szczególnie ważną cechą sklepu w kontekście podejmowania decyzji o dokonaniu zakupu.

Przeczytaj również: Jak założyć sklep internetowy: formalności, platforma, rozwiązania płatnicze.

Płatności walutowe

Mianem płatności walutowych określa się transakcje realizowane za pomocą przelewu lub karty płatniczej, rozliczane w innej walucie niż rodzima waluta kupującego lub sprzedającego. Co istotne zarówno dla konsumenta, jak i właściciela e-sklepu, korzystanie z płatności walutowych dostarczanych przez operatora płatności tj. Przelewy24, pozwala na uniknięcie niekorzystnego przewalutowania i tym samym zapewnia oszczędności obu stronom.

Jeśli decydujesz się na uruchomienie sklepu internetowego w ramach Unii Europejskiej, możesz przygotować swoją ofertę cenową w euro. W takim przypadku klienci z krajów, które nie korzystają jeszcze ze wspólnej waluty, zapłacą za produkty dzięki płatnościom walutowym – koszt zamówienia zostanie przeliczony z euro na walutę kupującego bez niekorzystnego spreadu. Dotyczy to zarówno transakcji wykonywanych kartą płatniczą, jak i przelewów.

Jeśli natomiast chcesz zapewnić klientom możliwość robienia zakupów w lokalnej walucie, nie tylko ceny produktów, ale także koszty dostawy oraz ewentualnych zwrotów w Twoim sklepie powinny być podane w walucie, w której rozlicza się kupujący.

Portfele elektroniczne

Portfele elektroniczne to kolejna metoda płatności, pozwalająca na zapłatę za produkty w wielu walutach. Najpopularniejszym portfelem tego typu jest PayPal, z którego korzysta już ponad 200 mln użytkowników na świecie, niemal równie popularny jest Skrill, zaś w przypadku mikropłatności: SkyCash i YetiPay. W ten sposób płaci się wygodnie, szybko i bezpiecznie.

Portfele elektroniczne działają na zasadzie doładowania konta kartą lub przelewem w dowolnej walucie. Następnie środki „przechowywane” w takim wirtualnym portfelu można wykorzystać na dowolne transakcje – we wszystkich sklepach i serwisach, które oferują taką metodę płatności. Otwierając sklep internetowy na zagranicznych rynkach, na pewno warto dać klientom możliwość płacenia za zamówienia właśnie w ten sposób.

Płatności kartą

Karty płatnicze (debetowe i kredytowe) to standard w płatnościach międzynarodowych. W oparciu o karty działa też wiele dodatkowych rozwiązań, np.:

Dzięki kartom jako właściciel e-sklepu możesz przyjmować płatności w różnych walutach, unikając niekorzystnego przewalutowania. Z kolei klienci, korzystając z wygodnych rozwiązań, takich jak zapamiętana karta czy płatności cykliczne, oszczędzają czas i nie ograniczają swoich zakupów w sieci do lokalnych dostawców. Warto wspomnieć, że dzięki najnowszej autoryzacji 3D Secure 2.0 transakcje kartami są bezpieczne zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego.

Rozbudowa już istniejącego sklepu internetowego czy stworzenie zupełnie nowego?

Jeśli posiadasz sprawnie działający na polskim rynku sklep internetowy i planujesz rozpoczęcie sprzedaży za granicę, rozbudowa istniejącego e-sklepu będzie z pewnością najlepszym rozwiązaniem. Jak już wskazywaliśmy, musisz jednak wcześniej sprawdzić, czy platforma sprzedażowa, z której korzystasz, pozwoli Ci na swobodną ekspansję zagraniczną. Dobrym pomysłem będzie więc konsultacja z firmą IT, która specjalizuje się w obsłudze e-commerce’ów. Większość najpopularniejszych platform oferuje możliwość stworzenia sklepu w różnych wersjach językowych oraz sprzedaży w różnych walutach, kluczowe mogą się jednak okazać niuanse, np. możliwość drukowania etykiet kurierskich bezpośrednio z systemu zarządzania e-sklepem.

Niezależnie od tego, z jakiej platformy obecnie korzystasz, rozszerzenie sprzedaży na inne kraje będzie wiązało się ze sporymi zmianami:

  • dodaniem tłumaczeń wersji językowych sklepu,
  • wdrożeniem metod płatności,
  • wdrożeniem metod dostawy popularnych na danym rynku,
  • przygotowaniem regulaminów zgodnych z lokalnymi przepisami.

Może się zdarzyć, np. w sytuacji, gdy Twoja platforma sprzedażowa nie oferuje niezbędnych funkcjonalności, że lepszym wyjściem będzie stworzenie całkiem nowego sklepu lub przeniesienie obecnego na nowy „silnik” i dodanie do niego wersji językowych. Wszystko zależy więc od możliwości, jakie oferuje dane narzędzie, oraz Twoich potrzeb i oczekiwań związanych ze sprzedażą zagraniczną.

Międzynarodowy sklep internetowy to ogromna szansa na dynamiczny rozwój Twojego e-biznesu. Aby w pełni ją wykorzystać, warto jednak wcześniej dobrze się przygotować. Analiza konkurencji i lokalnych warunków sprawi, że będziesz w stanie dostosować swoją ofertę do wymagań zagranicznych klientów – a to z pewnością zwiększy szanse na sukces Twojej ekspansji.