E-commerce to branża, która w czasie pandemii dynamicznie się rozwinęła. Według danych z raportu „Omni-commerce – kupuję wygodnie 2021” aż 84% internautów kupuje online. Jeśli więc od jakiegoś czas nosisz się z zamiarem założenia własnego sklepu internetowego, to jest to doskonały moment, aby to zrobić.
Umiejętne prowadzenie e-sklepu to skuteczny sposób na dochodowy biznes. Dane z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce – kupuję wygodnie 2021” wskazują, że wartość branży online w 2020 roku wzrosła o 14p.p. (w porównianiu do 2020). Konsekwencją wzrostu popularności e-handlu jest jednak… wzrost liczby nowych sklepów www.
Sklep internetowy – współczesne wyzwania
Aby wygrać walkę o klienta z największymi, najważniejsze jest poznanie oczekiwań współczesnych konsumentów i wdrożenie rozwiązań, które skutecznie na nie odpowiedzą. Doskonała obsługa, intuicyjna strona internetowa, estetyczne zdjęcia i odpowiednie opisy to już zdecydowanie zbyt mało, aby osiągnąć sukces. Jeśli chcesz zdobywać klientów i lojalizować ich, a także budować rozpoznawalną markę, działaj w przemyślany sposób. Z tego artykułu dowiesz się, od czego warto zacząć.
Sklep internetowy – na co zwrócić uwagę zanim go założysz?
Zanim zaczniesz sprzedawać w internecie, odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań.
Pytanie 1: W jakiej branży chcesz się poruszać?
Najlepiej jest wybrać tę, którą zna się najlepiej, np. ze względu na hobby czy wcześniejsze doświadczenia zawodowe. Dzięki temu zdobędziesz przewagę nad tymi, którzy nie dysponują taką wiedzą i know how. Wykorzystując posiadane informacje łatwiej jest również zbudować ekspercki wizerunek sklepu i zaskarbić sobie zaufanie klientów.
Pytanie 2: Jakie produkty będziesz sprzedawać?
Wybór branży determinuje też wybór towarów, które będziesz oferować swoim klientom. Ważne, aby zbadać potrzeby klientów i określić, czy dane produkty mają potencjał sprzedażowy i użytkowy.
Pytanie 3: Do kogo kierujesz swoje produkty?
Kto będzie kupować Twoje produkty – nastolatki, młode mamy, a może świetnie zarabiający dojrzali dorośli? Precyzyjnie określenie grupy docelowej to jeden z najważniejszych elementów sukcesu sklepu www. Od niego zależy bowiem całość kolejnych działań – design platformy, sposób komunikacji czy kanały dotarcia do odbiorcy.
Pytanie 4: Jaki budżet możesz przeznaczyć na sklep?
Stworzenie i promocja sklepu internetowego generują koszty. Zanim zaczniesz, upewnij się, ile pieniędzy możesz wydać. Taka analiza pozwoli Ci uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i kłopotliwych przestojów spowodowanych brakiem środków.
Pytanie 5: Jaką formę działalności wybierzesz?
Prowadzenie sklepu internetowego wymaga założenia firmy. Wybór jej formy prawnej powinien być podyktowany różnymi czynnikami – doświadczeniem w prowadzeniu własnego biznesu, zakresem działalności, branżą czy grupą docelową. Zanim rozpoczniesz procedurę rejestracji, skonsultuj się z doświadczonym księgowym lub doradcą podatkowym. Zwłaszcza, gdy sklep internetowy jest tylko jedną z gałęzi Twojego biznesu. Jeśli nie masz żadnego doświadczenia w prowadzeniu własnej firmy, za niepisany standard można uznać, że najkorzystniejszym dla Ciebie rozwiązaniem będzie założenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Taka forma prawna jest najprostsza i najbardziej przyjazna początkującym przedsiębiorcom. Jej rejestracja jest szybka, nieskomplikowana i zupełnie darmowa. Zanim jednak podejmiesz ostateczną decyzję, skontaktuj się z wybraną przez siebie księgową lub zaufanym prawnikiem.

Sklep internetowy – formalności
Wiesz już, że chcesz prowadzić firmę pod szyldem jednoosobowej działalności gospodarczej? Zanim dokonasz rejestracji, określ:
- nazwę firmy – zgodnie z prawem, w przypadku JDG powinna ona zawierać Twoje imię i nazwisko. Możesz (choć oczywiście nie musisz) dodać do niego dodatkowy człon, określający np. charakter działalności,
- PKD swojej firmy – kod PKD to symbol złożony z pięciu znaków. Definiuje on rodzaj prowadzonej przez firmę działalności. Podstawowy PKD dla sklepu internetowego to 47.91. Z. Zgodnie z klasyfikacją PKD oznacza on sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet,
- czy zarejestrujesz firmę jako czynnego płatnika VAT, czy możesz zrezygnować z VAT-u – przedsiębiorcy działający w określonych branżach (PKD – patrz wyżej) i osiągający określoną ustawą wartość sprzedaży, muszą zostać czynnymi płatnikami VAT. Inni mogą samodzielnie podjąć decyzję o tym, czy zarejestrują się do VAT-u czy zrezygnują z rejestracji. Podobnie jak w przypadku formy prawnej firmy, kwestie tę warto skonsultować z doświadczonym księgowym.
Jak zarejestrować firmę?
Jednoosobową działalność gospodarczą można założyć przez internet. Wystarczy, że wypełnisz i wyślesz wniosek o wpis swojej działalności do CEIDG, dostępny na stronie CEiDG. Składając dokument możesz także do oświadczenia o formie opłacania podatku dochodowego, dołączyć zgłoszenie rejestracyjne albo aktualizacyjne do VAT.
Omawiając kwestie formalności, nie można zapomnieć o niezbędnych elementach współczesnego sklepu www – regulaminie, polityce prywatności, dokumencie określającym zasady gwarancji i zwrotów oraz RODO (czyli Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych). Ich stworzenie warto zlecić profesjonaliście. Powierzając pracę ekspertowi, będziesz mieć pewność, że budujesz swój sklep na stabilnych podstawach, a w przypadku potencjalnych sporów z kupującymi – nie będzie można Ci nic zarzucić.
Sklep internetowy – platforma
Gdy już zadbasz o formalne, stabilne podstawy swojego biznesu, możesz przystąpić do praktycznych działań związanych z samym sklepem. Te warto zacząć od wyboru oprogramowania. Większość funkcjonujących na rynku sklepów powstało w modelu SaaS lub Open Source. Jakie są różnice między nimi i które oprogramowanie warto wybrać?
Wybierając model Saas (Software as a Service), otrzymujesz niemal gotowe rozwiązanie, przy konieczności opłacania abonamentu za korzystanie z oprogramowanie. Do Twojej dyspozycji będą szablony, z możliwością edycji (zazwyczaj w intuicyjnym systemie drag and drop – przeciągnij i upuść). Do stworzenia sklepu nie będziesz więc potrzebować fachowej wiedzy i umiejętności. Model Saas to dobre rozwiązanie dla początkujących sprzedawców, którzy chcą zacząć sprzedawać „od zaraz”. Najpopularniejsze platformy SaaS to Shoplo, Sky-Shop, Shopify, Shoper, Codarius, Selesto czy IAI-Shop.
Gotowe do pobrania moduły płatności dla najpopularniejszych platform ecommerce.
Oprogramowanie Open Source opiera się na darmowych platformach z otwartym kodem źródłowym. Korzystanie z niego daje więc zdecydowanie większe możliwości, jednak wymaga profesjonalnej wiedzy z zakresu programowania. Sprzedawcy, którzy wybiorą technologię open source, nie będą jednak musieli ponosić opłaty abonamentowej. W większości przypadków koszty początkowe będą jednak stosunkowo wysokie. Najpopularniejsze platformy Open Source to WooComerce, PrestaShop, OpenCart, osCommerce czy Magento.
Zobacz też: 7 wskazówek, które pomogą Ci w wyborze najlepszej platformy e-commerce.

Sklep internetowy – rozwiązania płatnicze
Jeszcze kilka lat temu klienci sklepów internetowych mogli zapłacić za zakupy przelewem bankowym i kartą płatniczą. Dziś zakres narzędzi płatniczych jest zdecydowanie szerszy. Takie tendencje wynikają nie tylko z rozwoju branży e-commerce, ale również ze zmieniających się trendów i potrzeb. A dziś liczy się przede wszystkim możliwość wykonania operacji szybko, wygodnie i bezpiecznie. Klient, który kupuje przez internet chce, by jego zamówienie dotarło do niego jak najszybciej. Właśnie z tego powodu najczęściej wybiera tę formę płatności (i dostawcę przesyłki), która mu to zapewni.
Jak wynika z przytaczanego wcześniej raportu, najpopularniejszą z wykorzystywanych metod płatności są szybkie przelewy przez serwisy płatności (35%). Pozostałe miejsca na podium zajmują płatności BLIK-iem (30%) i płatność kartą (23%) – także tą zapisaną w sklepie (10%). Co ciekawe, popularną metodą płatności nadal jest także płatność za pobraniem (18%). Pozostałe miejsca w rankingu zajmują:
- przelewy tradycyjne – 19%,
- płatności za pobraniem – 18%,
- płatności odroczone – 12%
- Google Pay – 7%,
- Apple Pay – 5%,
- płatności ratalne – 9%.
Szczególnie wartą uwagi metodą płatności są płatności odroczone – ich wdrożenie może znacznie wpłynąć na wyniki sprzedażowe i wartość koszyka zakupowego. Dzięki nim klient moźe w wygodny sposób zrobić rozłożyć płatność na raty lub zapłacić za nabyte dobra dopiero po upływie kilkudziesięciu dni. Takie rozwiązanie wybierają m.in. zwolennicy opłacania towaru dopiero po obejrzeniu go z bliska. Dla tej grupy klientów możliwość odroczenia płatności będzie kluczowym czynnikiem wyboru sklepu. Płatności odroczone są także odpowiedzią na potrzeby tych osób, które chcą skorzystać z aktualnie trwającej promocji, choć nie posiadają wystarczających środków. Dla klientów są również rozwiązaniem, gdy dojdzie do nieprzewidzianej sytuacji, np. awarii sprzętu RTV/AGD.
Wniosek? Jesli chcesz precyzyjnie odpowiedzieć na potrzeby klientów swojego sklepu, udostępnij im nie tylko możliwość dokonania płatności przy pomocy najpopularniejszych rozwiązań (BLIK, szybki przelew, karta płatnicza), ale także najnowocześniejszych (Apple Pay, Google Pay) oraz odpowiadających na konkretne potrzeby klientów (płatności odroczone)
Sklep internetowy – o czym jeszcze warto pamiętać?
Aby sklep internetowy przynosił realne (i odczuwalne dla portfela) zyski, pamiętaj także o:
- różnorodnych metodach dostawy – te są bowiem tak samo ważne, jak metody płatności. Paczkomaty, przesyłki kurierskie, Poczta Polska, a może paczka w RUCH-u? Mając szerokie możliwości wyboru, kupujący sięgnie po tę, która będzie dla niego najwygodniejsza. Dzięki temu będzie postrzegał proces zakupowy jako przyjemniejszy i… chętnie wróci do sklepu,
- SEO sklepu internetowego oraz marketing – samo założenie sklepu internetowego to zdecydowanie zbyt mało, aby osiągnąć sukces. Bez działań z zakresu SEO i marketingu nikt nie dowie się bowiem o jego istnieniu,
- walka z porzuconymi koszykami – porzucone koszyki to jeden z najczęstszych problemów właścicieli sklepów internetowych. Czy wiesz, że przyczyną aż 16% wszystkich jest brak możliwości sfinalizowania płatności? Aby zmniejszyć ryzyko czynników, na które nie masz wpływu, wybierz sprawdzonego, doświadczonego operatora,
- płatności mobilne i optymalizacja strony sklepu na urządzenia mobilne – robiąc zakupy online, Polacy, coraz częściej korzystają ze smartfonów. Zdaniem ekspertów, w ciągu kolejnych lat, taki trend będzie eksplodował. Aby ułatwić kupowanie, zadbaj o to, aby Twój sklep wyglądał świetnie nie tylko na monitorach, ale także na ekranach tabletów i smartfonów.
Zobacz też: Jak zapewnić klientom wygodne zakupy w sklepie internetowym?