Amazon, Allegro czy AlliExpress to platformy internetowe, których nikomu nie trzeba przedstawiać. Setki tysięcy użytkowników za ich pośrednictwem sprzedaje bądź nabywa różnego rodzaju dobra. Jak łatwo się domyślić, klienci marketplace zdecydowanie częściej płacą elektronicznymi metodami płatności, niż gotówką. Z tego artykułu dowiesz się, które z nich są najpopularniejsze i z czego to może wynikać.

Marketplace – definicja

W najprostszych słowach, marketplace jest to platforma stanowiąca internetową przestrzeń spotkań sprzedających z kupującymi. Infrastruktura technologiczna, dostęp do usług płatniczych czy opcje dostawy – wszystko to jest determinowane przez decyzje administratorów serwisów Marketpace.

Proces zakupowy niemal niczym nie różni się od tego, który kupujący znają z tradycyjnych e-sklepów konkretnych marek:

  • Osoba zainteresowana nabyciem konkretnego przedmiotu może znaleźć go za pomocą wyszukiwarki w serwisie lub listy kategorii, a następnie sfinalizować transakcję.
  • Po dodaniu produktu do koszyka, wpisaniu danych, wybraniu metody płatności i sposobu dostawy, klient może zrealizować płatność. Zazwyczaj serwisy Marketplace oferują niemal wszystkie dostępne na danym rynku metody płatności, co wynika z chęci zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb klientów.
  • Po dokonaniu płatności, informacja o zakupie przekazywana jest do wystawiającego (czyli sprzedawcy). Warto wiedzieć, że transakcje realizowane za pośrednictwem platformy mogą być oprocentowane, tj. sprzedający musi odstąpić konkretną kwotę prowizji na rzecz Marketplace.

Przeczytaj również nasz poradnik „E-commerce bez tajemnic: obowiązki informacyjne w sklepie internetowym”.

Zalety sprzedaży przez Marketplace

  • Osoby wykorzystujące marketplace jako kanał sprzedaży, mają szansę na dotarcie do klientów, którzy ufają jedynie dużym brandom i nie są skłonni do dokonania zakupu w zupełnie nieznanym sobie miejscu oraz do tych, którzy preferują zamawianie różnych produktów (m.in. odzieży, żywności, chemii domowej, części do samochodów i elektroniki) z jednego miejsca.
  • Sprzedający, wystawiając towary na marketplace, korzystają z jego renomy, funkcjonalności oraz działań promocyjnych.
  • Platformy marketplace mogą być z powodzeniem wykorzystywane jako kanał sprzedaży przez osoby, które prowadzą swój własny e-commerce i chcą dywersyfikować źródła przychodu.
  • Możliwości marketplace’ów docenią również osoby prywatne, okazjonalnie sprzedające przedmioty, których już nie potrzebują.

Więcej informacji na temat tego czym charakteryzuje się marketplace jako kanał sprzedaży znajdziesz w tym artykule.

Zobacz również:
Jak wykorzystać przedświąteczny BOOM sprzedażowy?

Dominujące metody płatności na marketplace

Platformy sprzedażowe często stają się pionierami we wprowadzaniu nowych metod płatności. Marketplace były jednymi z pierwszych miejsc w sieci, które oferowały swoim klientom płatności ratalne oraz możliwość odroczenia płatności. Jakie rozwiązania płatnicze dominują obecnie wśród klientów platform sprzedażowych i z czego to może wynikać?

Największą popularnością w marketplace cieszą się przelewy realizowane przez operatorów płatności (takich jak m.in. Przelewy24.pl czy Dotpay). Szybkie przelewy są przetwarzane w ekspresowym tempie, co przekłada się także na sprawną realizację zamówienia. Klienci cenią je także za wygodę i niezawodność.

Osoby dokonujące zakupów na popularnych Marketplace’ach równie często sięgają po płatności mobilne. Tendencja ta jest mocno widoczna w przypadku użytkowników dokonujących zakupów za pomocą urządzeń mobilnych bądź z poziomu dedykowanej aplikacji (posiadają ją m.in. Allegro czy Amazon). Do najpopularniejszych rozwiązań, z których kupujący szczególnie chętnie korzystają, należą BLIK oraz wirtualne portfele, takie jak Google Pay czy Apple Pay.

W przypadku klientów największych zagranicznych platform zakupowych, dużą popularnością cieszą się także płatności kartą online. Wynika to przede wszystkim z tego, że część kupujących przypina do swojego Konta Klienta kartę płatniczą, by nie musieć każdorazowo podawać numeru karty oraz kodu CVV. Proces płatności zostaje wtedy skrócony do zaledwie jednego kliknięcia, co jest niezwykle wygodne.

Platformy Marketplace potrafią dyktować trendy w e-commerce - w platnościach i nie tylko. Dlatego warto przyglądać się ich działalności i inspirować nią. Po praktyczne porady zapraszamy do kolejnych tekstów na naszym blogu.