Wygodne, bezpieczne i natychmiastowe. Przelewy online od lat są jedną z najchętniej wybieranych metod płatności za zakupy w Internecie.
Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej1, w 2021 r. korzystało z nich aż 35% internautów kupujących za pośrednictwem komputera oraz 34% realizujących transakcje z poziomu smartfona. Raport pokazuje również, że do grona klientów sklepów internetowych (przede wszystkim w wyniku pandemii koronawirusa i związanych z nią lockdownów) dołączyły w ostatnim czasie osoby starsze, dotychczas kupujące głównie stacjonarnie. W tej grupie konsumentów przelewy online nie są jeszcze tak dobrze znane. Warto zatem przypomnieć, na czym dokładnie polega tzw. szybki przelew, kto i kiedy może z niego skorzystać i jak go wykonać?
Czym są przelewy online?
Szybki przelew, czyli tzw. Pay-By-Link (PBL), to forma płatności, dzięki której środki za złożone przez kupującego zamówienie od razu docierają na konto sprzedającego. Błyskawiczna realizacja transakcji pozwala na znacznie szybszą obsługę klienta i zdecydowanie przyspiesza wysyłkę zakupionych produktów. Przelew online jest też dużo łatwiejszy do wykonania niż przelew tradycyjny, czy np. zapłata kartą kredytową — wystarczy zalogować się do bankowości elektronicznej i potwierdzić transakcję za pomocą SMS-a; nie ma konieczności uzupełniania danych, takich jak numer rachunku odbiorcy czy tytuł przelewu. Nie bez powodu ta metoda płatności nazywana jest przelewem natychmiastowym albo automatycznym — transakcje są bowiem realizowane natychmiast po ich zleceniu, a ich obsługa — zarówno po stronie kupującego, jak i sprzedającego — jest maksymalnie uproszczona.
Jak pokazuje wspomniany już raport Izby Gospodarki Elektronicznej, szybkie przelewy cieszą się popularnością wśród osób dokonujących zakupów w Internecie na różnych urządzeniach. Za najwygodniejszą metodę płatności przelew online uznał niemal co czwarty (24%) kupujący: czy to mobilnie, czy z poziomu desktopu. Jeśli zatem działasz w branży e-commerce i zastanawiasz się, jak zapewnić klientom wygodne zakupy w sklepie internetowym, pamiętaj o dostosowaniu metod płatności dostępnych w e-sklepie do preferencji swoich odbiorców. Jest to bardzo istotne, ponieważ brak dostępu do ulubionego sposobu płatności generuje porzucone koszyki, czyli potencjalne zamówienia, które nie zostały sfinalizowane przez klientów.
Przelewy online — jak je wykonać?
W każdy przelew Pay-By-Link zaangażowane są trzy strony: sklep internetowy, operator płatności oraz bank, w którym konto posiada osoba dokonujący płatności. Aby transakcja doszła do skutku, właściciel e-sklepu musi najpierw zawrzeć z operatorem płatności umowę o świadczenie tego typu usług, zaś bank klienta — oferować opcję wykonania szybkiego przelewu przy wykorzystaniu bankowości elektronicznej. Dziś jednak praktycznie wszystkie banki dają swoim klientom taką możliwość. Warto też podkreślić, że korzystanie z przelewu online nie wiąże się dla kupującego z żadnymi dodatkowymi opłatami czy prowizjami.
Proces płatności przelewem online przebiega szybko i jest w dużej części zautomatyzowany. Po dodaniu wybranych produktów do koszyka, klient proszony jest o wskazanie preferowanej metody płatności oraz sposobu wysyłki. Jeśli zaznaczy „szybki przelew” i potwierdzi zamówienie, np. klikając w przycisk „Zamawiam z obowiązkiem zapłaty”, w następnym kroku zostanie przekierowany na stronę operatora płatności. Tutaj z dostępnych opcji — zwykle są to charakterystyczne boksy z logotypami — należy wybrać swój bank. Kliknięcie w logo banku automatycznie przenosi nas do strony logowania, gdzie po zalogowaniu zobaczymy już wypełniony formularz przelewu. Nie można w nim dokonywać zmian, warto jednak sprawdzić, czy zgadza się kwota zamówienia i dane sklepu, w którym zrobiliśmy zakupy. Teraz pozostaje już tylko zatwierdzić przelew w sposób określony przez nasz bank, czyli podając kod przesłany SMS-em lub podając PIN w aplikacji mobilnej banku. W ostatnim kroku zostaniemy automatycznie wylogowani z bankowości elektronicznej i przekierowani z powrotem do sklepu.
Co ważne, informację o zrealizowaniu transakcji sprzedający otrzymuje od razu po wykonaniu szybkiego przelewu przez kupującego, może zatem niezwłocznie rozpocząć kompletowanie i przygotowanie zamówienia do wysyłki (jeśli chcesz zoptymalizować działanie swojego sklepu w tym zakresie, sprawdź nasz poradnik „Wyzwania w e-commerce. Logistyka i koszty przesyłek”. Transakcje realizowane są na bieżąco przez całą dobę, także w dni wolne od pracy. Dzięki temu obsługa klientów e-sklepu jest znacznie sprawniejsza, a czas oczekiwania na zamówienie — zdecydowanie krótszy.
Jak to wygląda ze strony Sprzedawcy? Sprzedawca Ten ze swojej strony musi jedynie zainstalować w swoim sklepie odpowiedni moduł z płatnościami. Sposób instalacji może się różnić w zależności od platformy e-commerce, z której korzysta sklep, ale jest stosunkowo prosty (zobacz wskazówki, które pomogą Ci w wyborze najlepszej platformy e-commerce).

Przelewy online — bezpieczna forma płatności
Płatności w modelu Pay-By-Link to jedna z najbezpieczniejszych metod dokonywania transakcji w sieci. Pośrednictwo operatora płatności, który z mocy prawa podlega kontroli Komisji Nadzoru Finansowego, gwarantuje pełne bezpieczeństwo. Wszystkie informacje dotyczące konkretnego przelewu są szyfrowane, a operator płatności nie przechowuje danych o klientach. Warto też wiedzieć, że operator weryfikuje numer konta sprzedawcy przy każdej transakcji, co w praktyce uniemożliwia jego podmianę, np. w wyniku ataku hakerskiego. Jako kupujący powinniśmy natomiast sprawdzić, czy połączenie z bankiem jest szyfrowane — po przejściu na stronę banku w pasku adresu przeglądarki powinna pojawić się kłódka, a adres strony powinien zaczynać się od https:// (a nie http://).
Ponieważ w trakcie wykonywania szybkiego przelewu zostajemy przekierowani do strony logowania naszego banku, sposób potwierdzenia i zabezpieczenia transakcji może być różny. Najczęściej stosowaną metodą autoryzacji transakcji internetowych jest przesłanie na telefon klienta jednorazowego kodu w wiadomości SMS, który należy wpisać w odpowiednim miejscu na stronie banku. Korzystając z bankowości mobilnej, zwykle potwierdzamy transakcje podając swój numer PIN, ustalony wcześniej w aplikacji banku. Ważne, by finalizując zakupy w sieci, zwrócić uwagę, czy sposób autoryzacji, którego wymaga bank, jest standardowy — taki sam, jak przy innych operacjach w bankowości elektronicznej.
Przelewy online za granicą — czym różnią się od krajowych?
Korzystając z bankowości elektronicznej, możemy wykonać przelew za granicę. Niezbędne jest wówczas podanie numeru IBAN, czyli międzynarodowego numeru rachunku odbiorcy przelewu. IBAN tworzymy poprzez dodanie przed numerem konta dwóch liter stanowiących oznaczenie kraju, np. PL dla Polski, DE dla Niemiec czy GB dla Wielkiej Brytanii. Najbardziej popularną formą przelewów zagranicznych są tzw. płatności SWIFT, dzięki którym możemy dokonać płatności w dowolnej walucie do dowolnego kraju i banku. Wymagają one podania kodu BIC, identyfikującego bank odbiorcy. Obecnie jednak wiele banków uzupełnia ten kod automatycznie, po wpisaniu przez klienta numeru IBAN.
Do zagranicznego odbiorcy, np. sklepu internetowego, można również wykonać szybki przelew — jeśli tylko operator płatności i bank, w którym mamy konto, udostępnia taką usługę. Przelew online za granicę może się wiązać z prowizją po stronie klienta.
Wskazówka dla Sprzedających: Informacja o ewentualnych opłatach związanych z transakcją powinna być widoczna na stronie sklepu już w momencie dokonywania wyboru metody płatności, tak by nie zaskakiwać klienta nieoczekiwanymi dodatkowymi kosztami. Warto pamiętać, że odpowiednie przygotowanie modułu płatności wpływa pozytywnie na UX sklepu internetowego, czyli jego użyteczność z punktu widzenia konsumenta.
Przelewy online — co odróżnia je od innych form płatności?
Szybkie przelewy to niezwykle wygodna i prosta forma płatności za produkty i usługi w Internecie. Ich wykonanie nie wymaga wpisywania żadnych danych czy uzupełniania formularzy, a nad bezpieczeństwem transakcji czuwa operator płatności, którym może być wyłącznie firma wpisana na listę krajowych instytucji płatniczych, monitorowanych na bieżąco przez Komisję Nadzoru Finansowego. Dzięki dwuetapowej autoryzacji transakcji — poprzez logowanie do bankowości elektronicznej, a następnie przez podanie kodu weryfikacyjnego lub PIN-u do aplikacji mobilnej — nie ma ryzyka przechwycenia danych klienta.
Przelew online można wykonać z każdego miejsca i o każdej porze, a transakcje księgowane są 24 godziny na dobę. W porównaniu do tradycyjnego przelewu lub płatności kartą kredytową czy płatniczą, płatności Pay-By-Link są więc dużo szybsze i mniej skomplikowane. Nic dziwnego zatem, że od lat prowadzą w rankingach najpopularniejszych metod płatności w e-commerce, choć w ostatnim czasie rośnie również zainteresowanie konsumentów innymi formami płatności, takimi jak zakupy na raty czy Google i Apple Pay. Wydaje się jednak, że szeroka dostępność i łatwość obsługi przelewów online gwarantuje im pozostanie w czołówkach najchętniej wybieranych metod płatności jeszcze na długi czas.
__________
1"Omni-commerce. Kupuję wygodnie. 2021" Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute, 2021