7 wskazówek, które pomogą Ci w wyborze najlepszej platformy e-commerce

Blog
01.02.2021

Sklepy internetowe rosną w siłę, co przekłada się na powstawanie zarówno nowych platform, jak i udoskonalanie tych już dostępnych. Aby sklep mógł prawidłowo funkcjonować należy wybrać platformę e-commerce, na której powstanie. Nieodpowiednia platforma może generować niepotrzebne koszty lub ograniczać potencjał biznesu. Jak spośród szerokiej oferty zdecydować się na najlepsze rozwiązanie?

Zanim zaczniesz analizować wszystkie platformy warto poznać ich rodzaje. Rozróżniamy dwa główne typy platform e-commerce: SaaS i Open source:

  • Saas, czyli hosted to oprogramowanie w formie usługi. W jej ramach otrzymuje się hosting, konfigurację platformy i obsługę techniczną. Całość opłacana jest na zasadzie abonamentu (do wyboru miesięczny, roczny lub inny, ustalony z dostawcą). Przykładowe platformy Saas to Shoper, IAI, Shoplo, RedCart,
  • Open source, czyli self-hosted to platformy, które wymagają Twojego zaangażowania i pracy. Jednocześnie pozwalają na większą kontrolę, m.in. administrowanie systemem czy wybór hostingu. Płaci się za nie jednorazowo lub są bezpłatne, jednak konieczne jest opłacanie modułów i wtyczek. Najczęściej stosowane platformy open source to: PrestaShop, Magento, WooCommerce.

Przeczytaj również: 3 najpopularniejsze modele integracji – czyli sposoby na wdrożenie płatności w sklepie internetowym

Na co zwrócić uwagę wybierając platformę e-commerce?

1. Cel biznesowy

Wszystko zaczyna się od biznes planu i wizji rozwoju sklepu. Jeśli sklep będzie zajęciem dodatkowym i nie chcesz zbyt dużo czasu poświęcać na konfigurację techniczną, a tylko skupić się na obsłudze zamówień, to lepiej sprawdzi się platforma typu Saas.

2. Oferowane produkty

Planujesz sprzedawać specyficzny asortyment, wymagający indywidualnych rozwiązań? W taki przypadku warto wybrać oprogramowanie open source i dokupić do niego wtyczki pozwalające na stworzenie dedykowanego sklepu.

3. Budżet

Bardzo istotna kwestia! Zastanów się, czy chcesz zminimalizować początkowe wydatki na rzecz wyższych kosztów cyklicznych, czy może jednak będziesz w stanie samodzielnie lub z pomocą specjalistów zoptymalizować platformę typu open source. Niezależnie od tego co wybierzesz, musisz liczyć się z wydatkami, które trzeba ponieść zarówno na początku, jak i na dalszych etapach rozwoju e-sklepu.

4. Wsparcie techniczne

Jeszcze na etapie decyzji musisz wiedzieć, jak bardzo będziesz potrzebować pomocy w zarządzaniu i optymalizowaniu platformy. Jesteś osobą stawiającą pierwsze kroki w sprzedaży online, czy może jest to Twój kolejny sklep? Saas to lepsze rozwiązanie, kiedy chcesz oddelegować techniczne kwestie, ale jeśli czujesz się na siłach lub dysponujesz odpowiednim budżetem, możesz wybrać oprogramowanie otwarte.

5. Możliwości rozbudowy

Zwróć uwagę na to, jakie możliwości rozwojowe daje Ci dane rozwiązanie. Biorąc pod uwagę biznesplan i planowane zmiany w sklepie warto wiedzieć, czy będą one możliwe. Integracje z hurtowniami, kurierami czy metodami płatniczymi to minimum. Przydaje się także system księgowy czy opcja kilku wersji językowych witryny.

6. Wtyczki i integracje

Im więcej możliwości rozwoju platformy, tym lepiej. Zastanów się, jakie wtyczki i dodatki będą przydatne w przyszłości i sprawdź, które oprogramowanie zaoferuje je w najlepszej cenie. Każda platforma open source ma nieograniczoną liczbę dodatkowych modułów, ale nie wszystkie będą Ci potrzebne. Warto zrobić selekcję już na początku i stworzyć kalkulację niezbędnych rozszerzeń.

7. Intuicyjna obsługa

Obsługa platformy na co dzień to szereg działań – wprowadzanie produktów, opisów i zdjęć, tworzenie treści, realizacja zamówień, pilnowanie stanów magazynowych, obsługa klientów. Wszytko to wymaga sprawnego poruszania się po panelu użytkownika. Zadbaj więc o to, by odpowiadał on Twoim potrzebom i oczekiwaniom.

Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się