Szacuje się, że na koniec 2024 r. liczba zarejestrowanych w Polsce firm z branży e-commerce przekroczy 70 tys. Jeszcze w 2019 r. było ich o połowę mniej. Tak liczna konkurencja stawia przed właścicielami e-sklepów zupełnie nowe wyzwania — konieczność rozwijania określonych kompetencji i nieustannego aktualizowania stanu wiedzy. Sprawdź, w jakie szkolenia warto zainwestować.
Rynek szkoleń e-commerce
Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko sprzedaż produktów. Znasz już tę opinię? A czy wiesz, co dokładnie przez nią rozumieć? Prowadzenie sklepu internetowego to także: planowanie strategii marketingowej, analiza danych zakupowych, zarządzanie stanami magazynowymi, dbałość o relacje z klientami czy zapewnienie bezpieczeństwa transakcji. Bez znajomości tych zagadnień trudno myśleć o osiągnięciu sukcesu. Co więcej, nawet gdy pozna się je raz, trzeba stale aktualizować swoją wiedzę, bo e-commerce to wyjątkowo dynamiczna branża.
Wraz z szybkim rozwojem handlu internetowego, przybywa osób i firm, które oferują kursy e-commerce. Wybór szkoleń jest bardzo duży. Wśród szerokiej oferty można znaleźć produkty idealnie dopasowane pod względem ceny, czasu trwania, lokalizacji, a przede wszystkim tematyki. Poznaj najważniejsze obszary szkoleń w e-commerce.
Marketing dla e-commerce
Warto wyróżnić w tym miejscu takie kursy jak:
- optymalizacja pod kątem wyszukiwarek — kursy SEO i SEM,
- kampanie Pay Per Click (PPC),
- szkolenia z Facebook Ads czy Google Ads,
- strategie marketingowe w social mediach,
- e-mail marketing,
- warsztaty z tworzenia strategii content marketingowej.
Analityka dla e-commerce
Właściciel e-sklepu powinien analizować ruch na stronie, konwersję i zachowania klientów. Takie umiejętności można zdobyć na kursach z zakresu:
- wykorzystywania narzędzi takich jak Google Analytics,
- analizy UX i Customer Journey,
- znajomości narzędzi do testów A/B.
Zarządzanie platformą e-commerce
W tej dziedzinie warto zwrócić uwagę na kursy dotyczące:
- obsługi popularnych platform e-commerce, takich jak WooCommerce, Shopify czy Magento,
- automatyzacji procesów sprzedażowych,
- obsługi systemów ERP,
- zarządzania sprzedażą na marketplace.
Nie tylko Marketplace. Poznaj wszystkie rozwiązania płatnicze od Przelewy24
E-commerce i obsługa klienta
Pozytywne relacje z klientami przekładają się na konwersję i lojalność. Ale pod hasłem „pozytywne relacje” nie kryje się tylko uprzejme odpisywanie na maile. W tej kategorii warto szukać szkoleń z zakresu:
- obsługi reklamacji i zwrotów,
- komunikacji z klientem w sytuacjach konfliktowych,
- strategii personalizacji oferty i rekomendacji produktowych,
- zachowań i sposobów poprawy technik sprzedaży,
- usprawniania obsługi klienta z wykorzystaniem chatbotów oraz sztucznej inteligencji.
Obsługa logistyczna w e-commerce
Efektywna logistyka ma zasadnicze znaczenie dla sprawnego funkcjonowania sklepu. Dlatego zwróć uwagę na takie kursy jak:
- optymalizacja procesów logistycznych,
- zarządzenie magazynem e-commerce,
- zarządzanie zwrotami i reklamacjami,
- e-commerce fulfillment.
Finanse w e-commerce
W tej dziedzinie warto skupić się nie tylko na kursach, które uczą jak profesjonalnie wykorzystywać Excela. W zdobyciu nowych kompetencji pomocne będą również szkolenia z:
- optymalizacji kosztów operacyjnych,
- tworzenia strategii cenowych,
- księgowości w e-sklepie oraz obsługi systemów ERP,
- rozliczania podatków w e-commerce, szczególnie gdy działa się na rynku międzynarodowym,
- pozyskiwania finansowania, np. dotacji lub kredytów na rozwój biznesu,
- obsługi systemów płatności.
Przelewy24 oferują kilkanaście metod płatności. Poznaj je wszystkie
Bezpieczeństwo danych w e-sklepach
Wycieki danych, luki bezpieczeństwa na stronie — zaniedbania w dziedzinie bezpieczeństwa mogą prowadzić do utraty zaufania klientów oraz poważnych konsekwencji prawnych. Warto więc rozważyć poszerzenie swojego stanu wiedzy z zakresu:
- wdrożenia certyfikatów SSL,
- dostosowania regulaminu sklepu do przepisów RODO,
- zabezpieczenia płatności online za pomocą technologii 3D Secure i tokenizacji,
- tworzenia backupów,
- monitorowania zagrożeń.
Ile kosztują szkolenia e-commerce?
Cena kursu uzależniona jest od jego formy (stacjonarnie lub online), ilości godzin szkoleniowych, rodzaju zajęć (wykłady, warsztaty czy dodatkowe indywidualne konsultacje) liczby osób w grupie czy renomy ekspertów prowadzących zajęcia. Już za kilkadziesiąt złotych można znaleźć webinary, na które składa się kilka godzin wykładów. Często zawierają one dość ogólnikowe informacje, które dla osoby początkującej będą niezłym wstępem do dalszej edukacji, a dla bardziej doświadczonego właściciela e-commerce mogą stanowić powtórkę podstawowych zagadnień.
Z kolei bardziej zaawansowane kursy kosztują zwykle od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Często składają się na nie warsztaty z wykorzystania wiedzy w praktyce, indywidualne konsultacje czy dostęp do dodatkowych materiałów i narzędzi. Ponadto takie szkolenia mogą kończyć się uzyskaniem certyfikatu, potwierdzającego zdobyte kompetencje. Czasami takie dokumenty są przydatne, gdy np. ubiegasz się o współpracę z większymi partnerami biznesowymi.
Jeśli planujesz zainwestować w rozwój swojego biznesu i potrzebujesz dodatkowych środków, warto sprawdzić finansowanie dla firmy, takie jak PragmaGO x Przelewy24 Finance, które może pomóc w pokryciu kosztów szkoleń.
Kursy e-commerce. Podsumowanie
Niezależnie od tego, czy stawiasz pierwsze kroki w e-commerce, czy chcesz udoskonalić działający już biznes, odpowiednia edukacja może być kluczem do sukcesu. Inwestowanie w szkolenia rozwijające kompetencje z zakresu marketingu, analityki, zarządzania platformą, logistyki, finansów czy cyberbezpieczeństwa to doskonały sposób na zdobycie wiedzy i inspiracji do rozwoju firmy.
Jednak samo uczestnictwo w kursach nie wystarczy — równie ważne jest aktywne wdrażanie nowych umiejętności w codziennej działalności e-sklepu. Dlatego, zanim podejmiesz decyzję o zapisaniu się na szkolenie, zastanów się, jaką dziedzinę chcesz poznać lepiej, jaki sposób przekazywania wiedzy jest dla Ciebie najciekawszy i które umiejętności przyniosą Twojemu biznesowi największą wartość. Sprawdź również, kto prowadzi szkolenie — zweryfikuj, czy ta osoba jest ekspertem, od którego możesz się czegoś nauczyć i czy jej sposób przekazywania wiedzy jest dla Ciebie atrakcyjny.