Branża e-commerce nieustannie się zmienia, odpowiadając na potrzeby swoich klientów. Dziś już nie tylko strona firmowa, ale także sklep na Facebooku staje się standardem, którego oczekują konsumenci.

Social media towarzyszą nam na każdym kroku i coraz częściej są wykorzystywane do zakupów czy kontaktu z ulubionymi markami. Warto czerpać z nowych możliwości sprzedażowych, które oferuje Facebook. W końcu świadome budowanie marki to także komunikacja z klientem w najwygodniejszy dla niego sposób — a więc również (a może przede wszystkim?) za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Czy Facebook sprzedaje?

W Polsce z Facebooka korzysta 21,5 milionów użytkowników (Gemius1). Kiedy zestawimy te dane z ogólną liczbą osób korzystających w naszym kraju z Internetu (29,2 mln), otrzymamy zasięg wynoszący prawie 74%. Społecznościowy gigant stworzony przez Marka Zuckerberga pozostaje więc wciąż na szczycie, jeśli chodzi o popularność — spośród portali społecznościowych wyprzedza go tylko YouTube. Zapewne jedną z przyczyn niesłabnącej popularności Facebooka jest fakt, że w istocie oferuje on dużo więcej niż tylko możliwość dodawania postów czy komentowania zdjęć znajomych.

Zakładając konto na Facebooku, zyskujemy dostęp do wielu dodatkowych funkcji, jak choćby Marketplace, Messenger, Facebook Live, grupy czy gry. Serwis oferuje także zaawansowane narzędzia dla osób zarządzających stronami, czyli kontami firmowymi na Facebooku. Mowa tu nie tylko o systemie reklamowym, pozwalającym wyświetlać reklamy (tzw. posty sponsorowane) wybranej grupie docelowej, ale także o funkcjonalnościach, takich jak sklep — umożliwiający prezentację oferty użytkownikom, bez potrzeby przekierowywania ich poza aplikację Facebooka. Dzięki temu, prowadząc własny biznes, np. sklep internetowy, portal ten można wykorzystać do promocji swoich produktów lub usług — i to na wiele sposobów.

Jednym z nowszych trendów, są np. zakupy dokonywane przez użytkowników podczas transmisji live na Facebooku — w raporcie The power of social & live commerce przygotowanym przez Fundację „Kobiety e-biznesu” aż 25% badanych deklaruje, że dokonało zakupu w trakcie transmisji live w social mediach. O potencjale sprzedażowym Facebooka świadczy też fakt, że wg danych z przywołanego raportu — aż 82% wszystkich osób, które kupują lub sprzedają za pośrednictwem social commerce, korzysta w tych celach właśnie z tego serwisu.

Kim jest przeciętny kupujący za pośrednictwem social mediów? Z raportu wynika, że są to głównie kobiety (35%) z grup wiekowych do 24. roku życia (42%) oraz między 25. a 34. rokiem życia (35%). Częściej są to osoby z mniejszych miast (do 20 tys. mieszkańców — 37%) i wsi (31%) niż osoby z większych aglomeracji. Najpopularniejsze branże w polskim social commerce w tej chwili to: odzież i obuwie (które przez social media zakupiło 45% Polaków, a 41% ma doświadczenia ze sprzedażą tego asortymentu w tym kanale), książki, płyty i filmy (odpowiednio: 27% i 23%), kosmetyki/perfumy (27% i 18%) oraz artykuły dziecięce i zabawki (24% i 17%). Jak widać, Facebook i inne serwisy społecznościowe mogą być doskonałym sposobem na zwiększenie sprzedaży i rozwój biznesu w branży e-commerce. Sprawdźmy zatem, jak skutecznie sprzedawać na Facebooku.

Płatności i sprzedaż na Facebooku — jak to działa?

Aby rozpocząć działania sprzedażowe na Facebooku, niezbędne jest posiadanie strony firmowej, do której następnie dodajemy — za pośrednictwem Menedżera sprzedaży — zakładkę „Sklep”. Mówimy tu oczywiście o sprzedaży komercyjnej. Dla osób prywatnych Facebook udostępnia bowiem platformę Marketplace, przypominającą portal z bezpłatnymi ogłoszeniami, na której można opublikować, np. ogłoszenie o sprzedaży używanych sprzętów domowych czy ofertę wynajmu mieszkania.

Jeśli posiadasz własny sklep internetowy i prowadzisz jego stronę na Facebooku, rozpoczęcie sprzedaży przez ten portal nie będzie trudne. Sklep na Facebooku daje możliwość prezentowania oferowanych produktów bezpośrednio w postach na profilu, a także wykorzystywania ich w reklamach kierowanych do odbiorców o konkretnych cechach i zainteresowaniach. Co ważne, sama funkcjonalność sklepu na Facebooku jest całkowicie darmowa i dostępna na całym świecie. Dodatkowo, jeśli powiążesz swoje konto firmowe na Facebooku z tym na Instagramie, Twoje produkty będą widoczne również tam — w podobnej formie sklepu. Będziesz mógł oznaczać je także na zdjęciach czy w Stories.

Jak uruchomić sklep na Facebooku?

Wystarczą trzy kroki, aby sklep na Facebooku stał się dostępny dla Twoich klientów:

  1. Dodaj go do strony firmowej poprzez Menedżera sprzedaży. Należy zaznaczyć opcję „Dodaj sklep”, a potem wybrać metodę finalizacji sprzedaży (w Polsce obecnie dostępne są dwie: finalizacja zakupu w innej witrynie — wymaga posiadania sklepu internetowego, do którego zostanie przekierowany kupujący — oraz finalizacja zakupu za pomocą wiadomości, w przypadku której klienci przekierowywani są do Messengera lub WhatsAppa w celu wysłania wiadomości do Twojej firmy). W Stanach Zjednoczonych dostępna jest już opcja robienia zakupów bez opuszczania Facebooka — płatności dokonuje się tam bezpośrednio z poziomu aplikacji. W Polsce pod produktami w facebookowym sklepie pojawia się natomiast przycisk „Wyświetl w witrynie”, po kliknięciu którego przechodzimy na stronę produktu w sklepie internetowym, gdzie możemy sfinalizować transakcję. Ścieżka zakupowa jest więc nieco dłuższa, dlatego trzeba zadbać o to, by reszta procesu zakupowego była maksymalnie uproszczona. Warto wprowadzić m.in. popularne metody płatności, takie jak szybkie przelewy, BLIK czy płatności kartą, które pozwolą przyspieszyć realizację zamówienia.
  2. Dokonaj wyboru kanału sprzedaży. Inaczej mówiąc — strony na Facebooku, z którą będzie powiązany sklep, a także produktów, które chcesz sprzedawać. Najłatwiej zrobić to za pomocą katalogu, czyli odpowiednio przygotowanej listy wszystkich oferowanych artykułów. Produkty można dodać do katalogu ręcznie, jednak zabiera to sporo czasu i sprawdza się jedynie w przypadku sklepów, których oferta jest stosunkowo stała i niewielka. Jeśli asortyment Twojego sklepu często się zmienia albo obejmuje wiele produktów, wygodniej będzie zintegrować facebookowy sklep ze swoją platformą sprzedażową.
    Katalog powinien zawierać wszystkie najważniejsze informacje o produktach, które udostępniasz także w swoim sklepie internetowym, a zatem: dokładny opis, rozmiar, kolor, wymiary, cenę, jak również link do zdjęć produktu (najlepiej dobrej jakości). Warto pamiętać, że Facebook weryfikuje każdy katalog, zanim zacznie wyświetlać produkty, w związku z czym błąd w strukturze pliku sprzedażowego lub źle przeprowadzona integracja ze sklepem WWW mogą skutkować brakiem możliwości ich sprzedaży.
  3. Wykorzystaj możliwości personalizacji swojej oferty. Po pierwsze, grupując wybrane produkty w kolekcje, które ułatwią klientom przeglądanie Twojego sklepu; po drugie, wykorzystując możliwości dostosowania wyglądu sklepu do swoich potrzeb. Możesz zmienić m.in. rozmiar fontu, kolor przycisków czy sposób wyświetlania pojedynczych produktów i kolekcji. Jeśli posiadasz konto firmowe na Instagramie powiązane ze stroną na Facebooku, sklep będzie też dostępny w tym serwisie — zyskujesz więc dodatkowy kanał sprzedaży.

Płatności i sprzedaż na Facebooku — wady i zalety

Korzystając ze sklepu na Facebooku, możesz szybciej i łatwiej docierać do tych odbiorców, którzy będą zainteresowani Twoją ofertą. Serwis gromadzi bowiem dane o swoich użytkownikach, śledząc ich zainteresowania i aktywność na portalu, a następnie dopasowuje wyświetlane treści do ich preferencji. Na tej zasadzie opiera się też działanie systemu reklamowego Facebooka, który warto wykorzystać do promocji produktów w swoim sklepie. Koszty takiej promocji są stosunkowo niskie, a budżet przeznaczony na reklamę można dopasować do swoich potrzeb i możliwości (jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat reklamy na Facebooku, przeczytaj nasz Poradnik dla średniozaawansowanych w e-commerce: reklama online i programy lojalnościowe.

Dodając do swojej strony firmowej funkcjonalność sklepu, zyskujesz też dostęp do zaawansowanych statystyk, dzięki którym dowiesz się, kto i kiedy przegląda Twoje produkty, a także, które z nich cieszą się największą popularnością. Oznaczając produkt w poście, przekierujesz użytkowników bezpośrednio do witryny swojego sklepu, gdzie będą mogli dokonać zakupu.

Dla Twoich klientów sklep na Facebooku to także korzyści, m.in. możliwość dodawania produktów do ulubionych, opcje sortowania i filtrowania produktów, a przede wszystkim przeglądanie Twojej oferty bez opuszczania Facebooka. Bardzo wygodne jest też przeglądanie produktów, które zostały przez Ciebie oznaczona na zdjęciach czy w stories — w ten sposób osoby zainteresowane danym produktem, np. sukienką, którą ma na sobie modelka na zdjęciu, mogą od razu sprawdzić cenę produktu, dostępne rozmiary bądź wersje kolorystyczne.

Jak każde rozwiązanie, sklep w tym serwisie społecznościowym ma też wady, do których zaliczyć można m.in. zależność od Facebooka czy udostępnianie portalowi danych o swojej działalności oraz klientach. Również personalizacja sklepu jest możliwa jedynie w niewielkim zakresie, co przekłada się na to, że większość facebookowych sklepów wygląda podobnie. Jak wiadomo, dla budowania rozpoznawalności marki ważne są elementy, takie jak kreacja graficzna i key visual, jednak w przypadku sklepu na Facebooku jesteśmy zmuszeni poprzestać na ustandaryzowanych rozwiązaniach.

Kiedy sklep na Facebooku to dobre rozwiązanie?

Sklep na Facebooku to rozwiązanie, które pozwala być bliżej klientów. Oczywiście pod warunkiem, że aktywnie korzystają oni z tego serwisu społecznościowego. Świadome budowanie marki zakłada analizę rynku i konkurencji, którą dobrze jest rozpocząć od określenia swojej grupy docelowej. Jeśli pokrywa się ona z użytkownikami Facebooka, z pewnością warto wykorzystać możliwości sprzedażowe tego portalu. Należy jednak pamiętać, że — choć sam sklep jest funkcjonalnością bezpłatną — aby skutecznie sprzedawać, trzeba zintegrować go z systemem reklamowym Facebooka, co pociąga za sobą wydatki na reklamy.

Sprzedaż podczas podczas live’ów — czyli live commerce

Stosunkowo nowym zjawiskiem w tzw. social commerce (z ang. sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych), jest dokonywanie przez użytkowników zakupów w trakcie transmisji live. Jak wskazuje raport The power of social & live commerce, konsumenci doceniają tę formę zakupów ze względu na atrakcyjne ceny (45%), a także dlatego, że jest ona dla nich angażująca (39%). Najczęściej live commerce odbywa się na Facebooku i — podobnie jak cały social commerce — dotyczy głównie branży odzieżowo-obuwniczej. Jeśli chodzi o serwisy, których użytkownicy biorą udział w sprzedaży na żywo, prym wiedzie Facebook (88%), za nim jest YouTube (34%) oraz Instagram (27%). Najczęstszą formą finalizacji sprzedaży w trakcie live’ów jest bezpośredni kontakt ze sprzedającym (48%) bądź kliknięcie w link przekierowujący do zewnętrznych platform sprzedażowych lub e-sklepów (42%), ewentualnie skorzystanie z platformy wewnątrz portalu, czyli Marketplace w przypadku Facebooka (39%). Jeśli chodzi o formy płatności, najpopularniejsze są te bezgotówkowe, przede wszystkim BLIK (50%) oraz systemy szybkich płatności za pośrednictwem operatora, np. Przelewy24 (29%).

Jak live commerce wygląda w praktyce? Zwykle przybiera on formę prezentacji produktu prowadzonej przez sprzedającego, którym może być zarówno marka organizująca, np. premierę nowych kosmetyków do makijażu lub nowej kolekcji butów online, jak i influencer rekomendujący ubrania, akcesoria bądź inne produkty różnych marek. Z kolei eksperci promują swoje szkolenia czy e-booki podczas webinarów czy spotkań typu „Q&A”. Odpowiadając na żywo na pytania uczestników, oferują jednocześnie sprzedaż swoich produktów lub usług, często w promocyjnych cenach.

Facebook wychodzi naprzeciw coraz bardziej popularnym live’om i planuje wprowadzenie funkcji, dzięki której możliwe będzie oznaczanie produktów z facebookowego sklepu w trakcie transmisji live. Innymi słowy, podczas prezentacji, w dole ekranu wyświetli się miniaturka produktu, o którym właśnie opowiada sprzedający, z linkiem przekierowującym do strony produktu. W ten sposób uczestnicy prezentacji będą mogli zrobić zakupy w czasie rzeczywistym, nie odkładając ich na później. Już teraz można natomiast w trakcie transmisji umieścić na profilu wyróżniony link, np. przekierowujący do zewnętrznego sklepu WWW. Jak więc widać, Facebook to obecnie dużo więcej niż portal społecznościowy — to także wielka platforma handlowa i ważny kanał sprzedaży w e-commerce.

__________
1 Źródło: Wyniki badania Mediapanel za marzec 2021.