Polacy coraz chętniej kupują przez internet. Rozwój tego kanału sprzedażowego przyspieszyła pandemia. Według danych z raportu „Omni-commerce Kupuję wygodnie 2021” aż 84% internautów zamawia produkty i usługi online. Właściciele sklepów internetowych powinni jednak pamiętać, że wraz z popytem rośnie podaż. Aby zwiększyć konkurencyjność swojego e-sklepu, warto dać klientom możliwość korzystania z portfeli elektronicznych. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, dlaczego.

Portfele elektroniczne – co to jest?

Portfel elektroniczny można śmiało określić odpowiednikiem tradycyjnego portfela, tyle że używanego w przestrzeni wirtualnej. Jest to specjalne narzędzie, w którym użytkownik „przechowuje” swoje środki płatnicze – tak, aby przy regulowaniu opłaty za zakupy online, szybko i bezpiecznie sfinalizować transakcję.

Do portfela można „włożyć”:

  • swoje karty płatnicze – tak, aby przy realizacji transakcji nie podawać ich danych w sklepie,
  • środki finansowe – w wielu przypadkach można „doładować konto, wykonując przelew. Określona kwota zostanie przypisana do konta i będzie dostępna natychmiast, gdy pojawi się konieczność zapłacenia za coś online.

Korzystanie z takich rozwiązań znacznie zwiększa komfort zamawiania przez internet, ale nie tylko. Z wielu portfeli elektronicznych można też korzystać stacjonarnie – np. płacąc smartfonem czy zegarkiem z wbudowanym modułem NFC. Niektóre mogą zastąpić kartę płatniczą wszędzie tam, gdzie można korzystać z płatności zbliżeniowych. Część z nich daje też możliwość dokonywania przelewów między użytkownikami. Dlatego coraz więcej Polaków sięga po portfele elektroniczne.

Jak pokazuje raport Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności cyfrowe 2020”, już:

  • 19% konsumentów posiadało konto w serwisie PayPal,
  • 16% miało zainstalowane aplikacje mobilne ułatwiające płatności, np. takie jak SkyCash czy mPay,
  • 11% miało konta w systemach Google Pay, Apple Pay i podobnych.

Te liczby dynamicznie wzrastają, mimo że Polacy, w przeciwieństwie do mieszkańców innych krajów Europy, nadal wolą w internecie płacić szybkimi przelewami, a nie portfelami elektronicznymi. Umożliwienie klientom e-sklepu płacenia za zakupy z wykorzystaniem portfela elektronicznego może jednak podnieść konkurencyjność oferty i zwiększyć sprzedaż wśród zwolenników korzystania z tej metody płatności.

Jak korzysta się z portfeli elektronicznych?

Korzystanie z portfeli elektronicznych jest bardzo proste, szybkie i intuicyjne, a dostawcy usług w tym zakresie oferują coraz to szerszy zakres możliwości. W praktyce, ze strony klienta, zasady wyglądają następująco.

Należy:

  • założyć konto w wybranym przez siebie serwisie – najczęściej potrzebne do tego będą adres e-mail lub numer telefonu,
  • podać swoje dane osobowe – często konieczna jest ich weryfikacja, np. poprzez przesłanie zdjęcia lub skanu dowodu osobistego albo dokonanie przelewu weryfikacyjnego z podpinanej karty,
  • udostępnić środki płatnicze w portfelu elektronicznym – można to zrobić poprzez doładowanie takiego konta lub podpięcie karty płatniczej czy karty prepaid.

Zazwyczaj proces zakładania i aktywowania konta trwa bardzo krótko i jest intuicyjny. Gdy zostanie zakończony, klient otrzymuje wygodny dostęp do swojego portfela elektronicznego i może nim płacić zarówno w internecie, jak i poza nim.

Przeczytaj także: Porównanie systemów płatności w e-commerce.

Jakie portfele są najpopularniejsze?

Na rynku jest dostępna bardzo szeroka gama portfeli elektronicznych, co sprawia, że klient może wybrać najwygodniejsze dla siebie rozwiązanie. Jednym z pierwszych produktów na tym rynku był PayPal, który umożliwia podpięcie do konta karty płatniczej, ale i dokonywanie transferu środków finansowych. Z czasem lista dostępnych usług znacznie się poszerzyła. Dziś można wymienić na niej m.in.:

  • Skrill – to międzynarodowy serwis, który poza transakcjami płatniczymi umożliwia również przesyłanie pieniędzy między użytkownikami czy transakcje na rynku kryptowalut. Działa w ponad 200 krajach świata i w ponad 40 walutach,
  • SkyCash – to największy polski portfel elektroniczny, przy pomocy którego można m.in. płacić za bilety transportu publicznego czy parkingi miejskie i wiele innych usług – zarówno w systemie prepaid (po przelaniu środków), jak i z podpiętych kart płatniczych,
  • Google Pay – portfel elektroniczny od giganta z Mountain View, do którego można podpiąć karty płatnicze (z możliwością korzystania z płatności NFC). Działa tutaj również przesłanie środków na konto. Na podobnych zasadach działa Apple Pay.

Ciekawe możliwości daje również nowa metoda płatności P24NOW, która ułatwia klientom dokonanie zakupów z odroczoną płatnością lub na raty. System wprowadzony przez Przelewy24 pozwala kupującym jeszcze wygodniej zamawiać produkty online – zwłaszcza te bardziej kosztowne. Klienci w ramach przyznanego limitu mają możliwość rozłożenia płatności na raty lub uregulowania należności do 54 dni od dokonania transakcji.
Warto przy tym podkreślić, że sklep internetowy otrzymuje płatność natychmiast, a klient sam decyduje, w jaki sposób zapłaci za swoje zakupy.

Co można zyskać dzięki portfelowi elektronicznemu? Korzyści dla klienta i dla firmy

Korzystanie z portfeli elektronicznych jest opłacalne zarówno dla klientów, jak również dla e-sklepów. Klient zyskuje:

  • przyspieszenie transakcji – czasem zapłacenie za towar wymaga tylko jednego kliknięcia,
  • większe bezpieczeństwo – nie trzeba podawać wrażliwych danych karty płatniczej w e-sklepie. Są one zaszyfrowane w portfelu. Poza tym, zawsze istnieje możliwość zawnioskowania o zwrot pieniędzy, gdyby np. sklep internetowy okazał się nierzetelny,
  • większy komfort – dzięki możliwości korzystania z e-portfela w internecie i poza nim,
  • możliwość skorzystania z dodatkowych rabatów i promocji, przygotowanych wyłącznie dla użytkowników danego portfela elektronicznego.

A co zyskuje przedsiębiorca prowadzący e-sklep? Przede wszystkim zwiększa prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji przez klienta. Przekonać może go właśnie to, że ma szansę uiścić płatność w szybki i bezpieczny sposób.

Przeczytaj nasz artykuł o tym, jak zapewnić klientom wygodne zakupy w Twoim e-commerce.

Wdrożenie możliwości płatności z wykorzystaniem portfela elektronicznego w e-sklepie jest proste i – przy wyborze odpowiedniego partnera – nie wymaga prowadzenia skomplikowanych prac developerskich ani rozbudowanych formalności. Warto więc zapewnić taką opcję odwiedzającym e-sklep i podnieść swoją konkurencyjność.

Przeczytaj także:
SEO sklepu internetowego - kiedy warto w nie zainwestować
7 wskazówek, które pomogą ci w wyborze najlepszej platformy e-commerce..