Zakładając jakikolwiek biznes w internecie, należy udostępnić kupującym różne możliwości dokonywania zapłaty za produkty bądź usługi. W tym celu należy podjąć współpracę z dostawcą rozwiązań płatniczych, który pozwala na wdrożenie szybkich płatności na stronie usługodawcy bądź e-commerce.
Szybkie płatności online – zalety
Według badania Gemius na temat e-commerce w Polsce, z systemów szybkiego przelewu korzysta aż 70% osób kupujących w sieci. Nie ma w tym nic dziwnego – jest to najszybszy i najszerzej dostępny rodzaj płatności. Korzystanie z szybkich przelewów jest też niezwykle proste – klient jest prowadzony za rękę przez cały proces, a pieniądze pojawiają się u sprzedawcy w ciągu kilkunastu minut. Nie bez znaczenia jest także bezpieczeństwo tego rozwiązania płatniczego – system płatności wypełnia za kupującego wszelkie dane potrzebne do wykonania przelewu. Dzięki temu nie ma możliwości pomyłki np. przy wpisywaniu numeru konta sprzedawcy.
To jednak nie wszystkie zalety szybkich płatności:
- Przelewy są automatycznie księgowane w systemie sklepowym, co ułatwia pracę sprzedającym;
- Zamówienia można zacząć realizować niemalże od razu po dokonaniu przelewu przez kupującego – dzięki temu możliwe jest wysłanie paczki do klienta jeszcze tego samego dnia i dostarczenie następnego dnia;
- W wielu systemach w razie opóźnień w przetwarzaniu transakcji sprzedawca może sprawdzić jej aktualny status.
Różnice między systemami płatności w e-commerce
Choć w sklepach internetowych możemy spotkać się z wieloma metodami płatności, to najpopularniejszym z nich jest system szybkich przelewów. Na polskim rynku istnieje kilku operatorów oferujących tego typu rozwiązania, w tym Przelewy24. Jednak nie wszystkie z nich będą idealne dla każdego – niektóre mają wyższe opłaty, inne z kolei nie są obsługiwane przez wszystkie platformy e-commerce.
Przed podjęciem decyzji o współpracy z konkretnym dostawcą usług, warto porównać ze sobą koszty wiążące się z implementacją rozwiązań. Może bowiem okazać się, że firma oferująca wyjątkowo niską opłatę aktywacyjną wymaga szczególnie wysokiej prowizji za dokonywanie transakcji. Początkowa oszczędność może przez to przełożyć się na wyższe koszty w dłuższym okresie czasu. Patrząc na to, że szybkie płatności online cały czas nabierają na znaczeniu, warto dokonać stosownych kalkulacji przed podpisaniem umowy.
Bezpieczeństwo i wygoda w jednym
Każda z bramek płatności oferuje twórcom sklepów internetowych wiele rozwiązań płatniczych, które mogą wdrożyć do swojego e-commerce. Warto zdecydować się na jak najwięcej z nich, ponieważ szeroki wybór metod płatności może pomóc w rozwiązaniu problemu porzuconych koszyków. Ich przyczyna leży bowiem bardzo często w tym, że klienci nie mogą zapłacić preferowaną przez siebie metodą i w konsekwencji rezygnują z zakupu.
Warto zauważyć, że jeszcze dekadę temu zakupy w internecie nie wzbudzały dużego zaufania i niewielu konsumentów decydowało się na wpłaty dokonywane z góry. Sytuacja ta zmieniła się jednak na przestrzeni lat – obecnie przez internet kupuje się na masową skalę zarówno produkty FMCG (czyli towary szybkozbywalne), jak i dobra luksusowe. W międzyczasie zmieniło się prawo, wrosła (i cały czas wzrasta) świadomość samych klientów, a możliwość dokonania zakupu online oferują dziś niemalże wszystkie największe marki.
Ze względu na to, że każdego dnia zakładane są kolejne sklepy internetowe, ilość usługodawców na rynku e-commerce stale rośnie. Co z tego wynika? Stale rosnąca konkurencja wymusza na sprzedających gwarantowanie najwyższej jakości produktów, wygody dokonywania zakupów, a także oferowanie bezpiecznych rozwiązań płatniczych. Tendencja ta nie omija branży fintech – systemy płatności również nieustannie zwiększają swój poziom bezpieczeństwa, wygody i różnorodności oferty, zapewniając niezawodność swoich usług.