Google chwali się, że dzięki dostarczanym przez siebie rozwiązaniom reklamowym opartym na AI możesz znajdować nowych klientów, zwiększać skuteczność przekazu i przyspieszać rozwój firmy. Sprawdźmy, jakie dokładnie elementy reklamy może stworzyć AI i czy systemy inne, niż dostarczane przez platformę Ads, będą równie skutecznie wspierać twoje działania marketingowe.
Co Google wie o Tobie i jak na tych danych trenuje AI?
Kilka dni temu szukałeś nowego ekspresu do kawy. Teraz wchodzisz na stronę serwisu informacyjnego i natychmiast widzisz reklamę modelu, który najbardziej Cię interesował. Dotyczy ona ekspresu w Twoim ulubionym kolorze i dodatkowo proponuje zniżkę 20% ważną tylko dziś. Gdy chwilę się nad tym zastanawiasz, przypomina Ci się, że już kilkukrotnie korzystałeś z okazji ograniczonych czasowo. Przypadek?
Nie, w polityce prywatności Google widnieje informacja, że aby dobierać reklamy, platforma analizuje Twoje wcześniejsze wyszukiwania, odwiedzane witryny internetowe, dane dotyczące lokalizacji, a nawet urządzenia, których używasz. Zebrane informacje umożliwiają algorytmom AI precyzyjne określenie Twoich zainteresowań i preferencji zakupowych, dzięki czemu reklama wyświetla się dokładnie wtedy, gdy prawdopodobieństwo kliknięcia i zakupu jest największe. Na podstawie miliardów podobnych informacji od innych użytkowników Google, sztuczna inteligencja nieustannie uczy się, jak przewidywać i kształtować zachowania klientów. Gdy przyjrzysz się temu z perspektywy właściciela e-commerce, dostrzeżesz potężny potencjał tej technologii.
Sztuczna inteligencja a personalizacja reklam
AI nie tylko decyduje, komu i kiedy pokazać reklamę, ale też potrafi idealnie dopasować komunikat do odbiorcy. Funkcja reklam responsywnych (Responsive Search Ads) polega na tym, że Ty wprowadzasz do systemu nagłówki i opisy (do 15 nagłówków i 4 opisów dla pojedynczej responsywnej reklamy w wyszukiwarce), a Google automatycznie dobiera je, prezentując użytkownikowi taki wariant reklamy, który najtrafniej odpowiada jego bieżącym potrzebom i zwiększa szansę na konwersję.
Tę funkcję włączysz bezpośrednio na koncie Google Ads.
AI content marketing specialist, czyli sto nagłówków na minutę
Zakładając, że kampania reklamowa obejmuje kilkadziesiąt produktów, tworzenie dla każdego z nich kilkunastu nagłówków i kilku opisów brzmi jak definicja syzyfowej pracy. Z pomocą przychodzą zewnętrzne narzędzia AI, które w kilka chwil generują nawet kilkaset propozycji. Wystarczy, że wskażesz temat i nakreślisz grupę docelową, a narzędzia takie jak ChatGPT, Copy.ai albo Jasper stworzą treści, które będą atrakcyjne dla odbiorców. Co jednak równie istotne — będą one również spełniały oczekiwania algorytmów Google.
Oto przykład promptu, na podstawie którego ChatGPT jest w stanie wygenerować 100 nagłówków w mniej niż minutę: „Jesteś specjalistą od tworzenia treści reklamowych do kampanii Google Ads. Przygotuj 100 krótkich, chwytliwych nagłówków reklamowych skierowanych do osób szukających nowoczesnego ekspresu do kawy. Nagłówki mają zawierać język korzyści, akcentować wysoką jakość, szybkość działania i łatwość obsługi urządzenia. Grupa docelowa to klienci w wieku 30-50 lat, ceniący wygodę, dobry design i jakość. Dodaj informację o tym, że promocja jest ograniczona czasowo (20% rabatu, ważna tylko dzisiaj)”.
Wygodne rozwiązania płatnicze także dla B2B i sklepów stacjonarnych. Poznaj Przelewy24
Reklama zrobiona z AI. Grafika i wideo tworzone przez sztuczną inteligencję
Mimo, iż grafika tworzona przez sztuczną inteligencję zalała internet, kolejne reklamy tworzone przy jej użyciu wciąż na nowo wzniecają dyskusję o przyszłości kreacji artystycznej. Bo reklamy te są coraz bardziej realistyczne (dwa lata temu AI miała problemy z wygenerowaniem obrazu dłoni, obecnie radzi sobie z tym całkiem dobrze), łatwiejsze do wygenerowania i często będące konkurencją w stosunku do prac grafików, filmowców czy fotografów. Przy użyciu narzędzi takich jak RunwayML i Midjourney powstała m.in. reklama fikcyjnej kolekcji marki Adidas.
Google Ads pozwala na wybór kampanii i formatu reklamowego. Mogą to być m.in. reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania, reklamy graficzne w witrynach, reklamy wideo w YouTube. Możesz też wybrać kampanię Performance Max, umożliwiającą dostęp do wszystkich kanałów w ramach jednej kampanii, w której stosujesz optymalizację przeprowadzaną za pomocą technologii AI od Google. Pomocne w tworzeniu reklam displayowych, produktowych czy wideo będą takie narzędzia jak Canva AI, DALL·E, Lumen5 albo Synthesia. Z kolei ImageSuggest od Google automatycznie analizuje treść reklamy, proponując obrazy najbardziej adekwatne do Twojego przekazu. Przy okazji warto przypomnieć, że warto zadbać o spójną kreację graficzną marki.
Sztuczna inteligencja zoptymalizuje wyniki kampanii stworzonej przez AI
Masz gotowe nagłówki i opisy, AI Google Ads już testuje różne ich kombinacje, ale to dopiero początek. Algorytmy sztucznej inteligencji nie tylko dobierają najlepszą treść reklamy, ale także automatycznie optymalizują stawki cost per click (CPC), analizując skuteczność każdego wariantu w czasie rzeczywistym. Stawki mogą być dostosowywane np. według urządzenia, lokalizacji, harmonogramu wyświetlania czy metody kierowania. Dzięki temu kampania dynamicznie dopasowuje się do preferencji użytkowników, podczas gdy koszty kliknięć będą niższe.
Ale jak sprawdzić, czy te wszystkie działania przynoszą oczekiwane efekty i zwiększają skuteczność sprzedaży? Można to zweryfikować takimi narzędziami jak:
- Optmyzr, który szczegółowo analizuje kampanie Google Ads, pomaga optymalizować słowa kluczowe, strategie licytacji, a także tworzyć testy A/B reklam;
- Adzooma automatyzuje analizę skuteczności reklam i generuje szczegółowe raporty z podpowiedziami zmian, które mogą zwiększyć ROI kampanii reklamowych;
- WordStream Advisor, który dzięki sztucznej inteligencji analizuje kampanie, sugeruje nowe słowa kluczowe, rekomenduje zmiany tekstów reklamowych oraz identyfikuje najlepsze godziny i lokalizacje do emitowania reklam. WordStream dostarcza także narzędzie Free Google Ads Performance Grader, które bezpłatnie ocenia skuteczność Twoich kampanii według 10 kluczowych wskaźników;
- za sprawą Google Optimize przeprowadzisz testy A/B oraz wielowymiarowe (multivariate testing) w celu sprawdzenia, jak użytkownicy reagują na różne warianty landing page’y, do których prowadzą reklamy. Ponadto narzędzie to automatycznie wybiera najlepiej konwertujące wersje strony, bazując na danych zebranych w czasie rzeczywistym, a także pozwala na personalizację treści, np. w zależności od lokalizacji lub historii wcześniejszych odwiedzin.
Wykorzystanie AI w reklamach Google Ads. Podsumowanie
Google Ads i sztuczna inteligencja zdają się iść w parze, coraz mocniej trzymając się za ręce. AI nie tylko błyskawicznie tworzy treści reklamowe, grafiki i filmy dopasowane do preferencji odbiorców, ale również optymalizuje kampanie w czasie rzeczywistym i potrafi zrobić audyt kampanii. Dzięki algorytmom reklamy trafiają dokładnie do tych klientów, którzy najbardziej rokują na zwiększenie sprzedaży i konwersji. Sztuczna inteligencja analizuje zachowania klientów, przewiduje ich potrzeby zakupowe i pozwala personalizować reklamę na niespotykaną dotąd skalę.
Pamiętaj jednak, aby sprawdzać treści generowane przez AI — zarówno pod kątem prawdziwości i rzetelności informacji, jak i zgodności z wizerunkiem Twojej marki. Algorytmy, choć coraz doskonalsze, wciąż wymagają Twojej kontroli i świadomego nadzoru.
Miej również na uwadze, że AI zwiększa skuteczność reklam i pozwala przyciągnąć klientów, ale równie istotne jest zapewnienie im wygodnych metod płatności. W przeciwnym razie mogą porzucić koszyk w ostatniej chwili. Warto więc wdrożyć bezpieczne i szybkie płatności, takie jak te oferowane przez Przelewy24.