Czy AI jest już pełnoprawnym członkiem zespołu marketingowego? Jej narzędzia mogą analizować trendy, tworzyć angażujące treści, optymalizować reklamy, a nawet wchodzić w interakcje z klientami. W jaki sposób możesz z tego skorzystać? Po jakie narzędzia najlepiej sięgnąć? Wyjaśniamy poniżej, więc czytaj dalej.
AI w social media marketingu
AI w zbiorowej świadomości zaistniała stosunkowo niedawno, pod koniec 2022 r. wraz z publiczną premierą Chata GPT. I chociaż szybko zaczęły pojawiać się kolejne profesjonalne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, przylgnął do niej stereotyp zabawki. Przez osoby, które nie zajmują się marketingiem cyfrowym zawodowo, AI wciąż bywa postrzegana jako ciekawostka lub narzędzie do szybkiego generowania treści o wątpliwej jakości.
Tymczasem umiejętne wdrożenie sztucznej inteligencji w strategię social media może przynieść wymierne korzyści. Nie zastąpi ludzkiej kreatywności, ale pozwoli zaoszczędzić czas. Chociażby poprzez automatyzację powtarzalnych zadań, takich jak planowanie publikacji, analiza danych czy moderacja komentarzy. Ponadto może podnieść konwersję. AI umożliwia bowiem precyzyjne targetowanie odbiorców, personalizację treści oraz optymalizację kampanii reklamowych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu treści mogą być bardziej angażujące, odpowiadające na aktualne trendy, a także zapewniające spójny język i styl marki. AI może pomóc monitorować aktywność konkurencji, a nawet wyszukać influencerów pasujących do wizerunku Twojej marki albo prowadzić program lojalnościowy (z tego rozwiązania korzysta np. Sephora).
Narzędzia AI wspierające prowadzenie social mediów
Jak wspomnieliśmy, ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój narzędzi AI. Poniżej — z podziałem na funkcje — wymieniamy te, które warto znać i wdrożyć w swojej strategii.
Narzędzia AI generujące teksty i posty do mediów społecznościowych
„Zdradliwa wena, raz jest, raz jej nie ma”. ChatGPT, Jasper czy Copy.ai nie znają tego powiedzenia i nigdy nie mają problemu z brakiem inspiracji. Te narzędzia błyskawicznie generują treści dopasowane do odbiorców i trendów. Gdy wpiszesz odpowiedni prompt (o tym poniżej), tworzą posty na Facebooka, Instagrama, platformę X czy scenariusze filmików na TikToka.
Narzędzia takie jak Writesonic czy Copysmith mogą przeanalizować skuteczność treści i zasugerować poprawki, by zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Przykładowo mogą wykonać optymalizację pod SEO.
Pamiętaj, żeby przed publikacją zweryfikować rzetelność informacji — możesz w tym celu poprosić o źródło danych albo poszukać ich samodzielnie. Miej na uwadze, że bezrefleksyjne publikowanie wszystkiego, co zaproponuje AI, może przynieść sporo problemów, jeśli informacje okażą się nieprawdziwe.
Kilkanaście metod płatności dla wygody Twoich klientów. Poznaj Przelewy24.
Chałkoń, Pixar Style i inne trendy w grafice generowanej przez AI
AI zmienia rynek zdjęć stockowych. Coraz więcej marek rezygnuje z klasycznych banków zdjęć na rzecz generowanych grafik. Z narzędziami taki jak Canva, DALL·E, Midjourney, Adobe Firefly czy Stable Diffusion jest to proste, intuicyjne i szybkie — wygenerowanie wysokiej jakości obrazów, idealnie dopasowanych do identyfikacji wizualnej marki może być szybsze, niż przeszukiwanie baz danych w poszukiwaniu idealnego ujęcia.
Generowanie grafik pozwala na tworzenie ilustracji zgodnych z aktualnymi trendami i spójnych stylistycznie z kreacją marki. Podobne jest z materiałami wideo, które stworzysz przy pomocy takich narzędzi jak Lumen5 (platforma wykorzystująca AI do automatycznego tworzenia wideo na podstawie tekstu), Synthesia (tworzenie filmów z wirtualnymi awatarami) czy Pictory (automatyczna konwersja artykułów i postów na krótkie filmy).
Optymalizacja kampanii reklamowych w social mediach
Narzędzia AI pomogą w targetowaniu, analizie skuteczności i automatycznym dopasowywaniu treści reklam. Warto w tym celu sprawdzić np. możliwości oferowane przez platformę Emplifi, która wykorzystuje AI do analizy danych, rekomendowania najlepszych treści i optymalizacji budżetu reklamowego. Oprócz niej warto sięgnąć po AdCreative.ai do generowania kreacji reklamowych, Albert AI do automatycznego zarządzania kampaniami PPC oraz Revealbot, który dynamicznie dostosowuje budżet i targetowanie w Meta Ads i Google Ads na podstawie wyników w czasie rzeczywistym.
Możliwości AI w zarządzaniu social mediami
Planowanie, publikowanie i analizowanie treści na różnych platformach, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn to domena Hootsuite — narzędzia, które pozwala kompleksowo zarządzać social mediami. Oferuje ono funkcję automatyzacji postów, analizy wyników, monitoringu aktywności odbiorców, a także rekomenduje optymalne godziny publikacji.
Z kolei Brandwatch to platforma do analizy mediów społecznościowych i monitoringu internetu. Umożliwia ona śledzenie wzmianek o marce, analizowanie sentymentu wypowiedzi czy identyfikowanie trendów.
Jak pisać do AI, żeby zostać zrozumianym — idealny prompt
Prompt to nic innego, jak polecenie. Komunikat z wytycznymi, który kierujesz do sztucznej inteligencji. Może to być pytanie albo instrukcja. Im dokładniej sformułujesz prompt, tym lepszą odpowiedź uzyskasz. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób pisać do AI, aby maksymalnie wykorzystać jej możliwości. Oto cechy idealnego promptu:
- określ rolę GenAI — sztuczna inteligencja może „wchodzić” w różne role, np. pisząc jako copywriter, analityk danych, pisarz, młodzieżowy influencer, nauczyciel itd. Jeśli przypiszesz jej określoną funkcję, lepiej dopasuje swoją odpowiedź. Przykład: „Jesteś doświadczonym copywriterem, piszesz teksty biznesowe. Napisz artykuł o trendach w marketingu AI”;
- podaj kontekst — określ, jaki jest cel tworzenia treści, gdzie ma być wykorzystana, czy dotyczy konkretnej branży, wydarzenia, produktu lub usługi. Przykład: „Przygotuj post na LinkedIn agencji marketingowej dotyczący przyszłości AI w social mediach odnoszący do wpisu blogowego na ten temat”;
- opisz, do kogo kierowany jest komunikat albo poproś AI o określenie grupy docelowej. Jeśli wiesz, w jakim tonie ma być utrzymana treść postu (np. żartobliwym, ironicznym, poważnym, biznesowym) — w prompcie ujmij prośbę o taką stylistykę. Przykład: „Napisz artykuł ekspercki dla właścicieli sklepów internetowych, pokazujący, jak AI może zwiększyć sprzedaż. Styl formalny, ale przystępny”;
- zdefiniuj format odpowiedzi — napisz, czy ma mieć formę tekstu, tabeli, listy, grafiki, filmu (w zależności od używanego narzędzia);
- jeśli zapytanie dotyczy stworzenia grafiki (np. w narzędziach DALL·E, Midjourney), dokładnie opisz, jak ona ma wyglądać: jaka kompozycja obrazu ma zostać zastosowana, co ma znajdować się w jej mocnych punktach, w jakiej kolorystyce ma być utrzymana, czy ma dominować konkretny styl artystyczny (np. w stylu mangi, minimalistyczny, linoryt, art deco, mockup, scena jak z filmu itd.). Przykład: „Portret dostojnego kota w stylu renesansowego malarstwa olejnego. Kot ma długie, puszyste futro i nosi bogato zdobiony aksamitny płaszcz z koronkowym kołnierzem. W tle klasyczna renesansowa sceneria – ciemne tło, delikatne światłocienie w stylu mistrzów jak Da Vinci czy Rembrandt”;
- jeśli zapytanie dotyczy stworzenia wideo (np. w Synthesia, Runway AI), opisz je podobnie jak grafikę, dodając informacje o preferowanym ruchu kamery, tempie, efektach wizualnych.
Pamiętaj też, że język, jakim posługujesz się w komunikacji z AI, powinien być zwięzły, jednoznaczny i konkretny. Unikaj ogólników (np. „Napisz coś o AI”) i niejednoznaczności (np. „Podaj przykłady z ostatniego czasu” — pojęcie „ostatniego czasu” jest względne).
Firmowe social media a możliwości AI. Podsumowanie
Wykona analizę historycznych postów, oceni ich skuteczność, zaproponuje chwytliwe hasztagi, napisze post, wygeneruje do niego grafikę, a na końcu zarekomenduje najlepszą godzinę publikacji. Sztuczna inteligencja może być nieocenionym wsparciem w strategii social media, automatyzując procesy i pomagając w optymalizacji treści. Dzięki narzędziom AI firmy mogą działać szybciej i skuteczniej.
Nie sposób w pełni wykorzystać potencjału sztucznej inteligencji w marketingu, bez inwestycji w odpowiednie rozwiązania technologiczne, które pozwolą testować nowe strategie. Jeśli planujesz rozwój swojej działalności w tym obszarze, sprawdź finansowanie dla firm, które może pomóc we wdrożeniu zaawansowanych narzędzi. Możesz pozyskać na nie nawet 150 tys. zł.