Niekończące się promocje, kody rabatowe ważne tylko dzisiaj, płynne przechodzenie z jednego sezonu wyprzedaży w drugi, punkty lojalnościowe do wykorzystania przy następnych zakupach — wachlarz technik, które mają przyciągnąć uwagę i wzbudzić impuls zakupowy jest potężny. I chociaż wiele z nich usprawnia proces zakupowy, to są klienci, którzy czują się nimi zmęczeni. Świadome podejście do zakupów stało się więc dla nich nie tyle trendem, ile codzienną praktyką.

Gdyby szukać polskiego określenia na smart shopping to, okazuje się, że sedno tej idei najlepiej ujmuje właśnie epitet „świadome”. Jest to sposób kupowania, który pozwala filtrować nadmiar bodźców i skupiać się na realnych potrzebach, a nie na agresywnych komunikatach marketingowych. Z poniższego tekstu dowiesz się, czym są smart zakupy, jakie narzędzia są przydatne przy stosowaniu tej strategii i jakie korzyści można dzięki niej osiągnąć.

Spis treści:

  • Co to jest smart shopping?
  • Jeśli nie polowanie na okazje to co? Jak robić smart zakupy?
  • Podstawowe narzędzia smart shoppera
  • Jak zaprojektować e-commerce w zgodzie z ideą smart shopping?
  • FAQ — najczęściej zadawane pytania

Kluczowe informacje w pigułce:

  • smart shopping można określić mianem idei albo strategii świadomego i przemyślanego kupowania;
  • istotne w niej jest dopasowanie produktu, funkcjonalność, trwałość i komfort zakupów. Cena również jest istotna, ale nie najważniejsza;
  • strategia smart zakupów opiera się m.in. na porównywaniu cen i ofert, analizie opinii, korzystaniu z narzędzi optymalizujących zakupy;
  • smart shopping nie jest strategią niszową;
  • e‑commerce to idealne środowisko dla smart shopperów, ale zakupy w zgodzie z tym nurtem są też możliwe w sklepach stacjonarnych;
  • wdrożenie elementów zgodnych z ideą smart shopping w e-sklepie jest wygodne dla klientów, ale przynosi też korzyści sprzedającym.

Co to jest smart shopping?

Smart shopping można określić mianem strategii, której celem jest świadome, przemyślane kupowanie z priorytetem na jakość decyzji. Kwestia ceny — choć istotna — nie jest jedynym kryterium wyboru. Liczy się również dopasowanie produktu do potrzeb klienta, funkcjonalność, trwałość oraz komfort całego procesu zakupowego. Idea smart shoppingu ma za podstawę równowagę między oszczędnością, wygodą i pewnością, że każdy zakup jest przemyślany i trafiony.

Tym samym smart shopping stoi w sprzeczności z impulsywnym kupowaniem napędzanym promocjami, nagłymi okazjami czy chwilowymi zachciankami. Słowem, zachowaniami zakupowymi często prowadzącymi do poczucia zmarnowanego czasu i niepotrzebnie wydanych pieniędzy.

Jeśli nie polowanie na okazje to co? Jak robić smart zakupy?

Smart shopping nie polega na „upolowaniu okazji”, ale na podjęciu dobrej, satysfakcjonującej decyzji, która jest dopasowana do potrzeb klienta, jego budżetu i oczekiwań. Zasadniczą rolę w procesie decyzyjnym odgrywa więc:

  • porównanie cen i ofert u różnych sprzedawców;
  • analiza opinii na temat produktu, sprawdzenie recenzji, zapoznanie się ze zdaniem innych użytkowników;
  • korzystanie z narzędzi, które optymalizują proces zakupowy;
  • możliwość skorzystania z szybkich i bezpiecznych płatności online.

Elementy tej strategii stosuje obecnie większość konsumentów. Przykładowo, wiele osób przygotowuje się do zakupów z wyprzedzeniem. Badanie cytowane przez „Rzeczpospolitą” pokazuje, że 82% Polaków, zanim zdecyduje się na zakup, porówna ceny w internecie.

Przelewy24 to metody płatności skrojone pod Twoich klientów

Podstawowe narzędzia smart shoppera

E‑commerce to prawdziwy raj dla smart shopperów — oferuje dostęp do setek, a nawet tysięcy produktów w kilku kliknięciach, pozwala porównywać ceny w czasie rzeczywistym i korzystać z narzędzi, które znacząco upraszczają proces zakupowy. Do najważniejszych narzędzi, z których korzystają świadomi konsumenci, należą m.in.:

  • porównywarki cen umożliwiają szybkie zestawienie ofert wielu sprzedawców, dzięki czemu można znaleźć najlepszą cenę bez konieczności odwiedzania dziesiątek stron. Trzeba przy okazji zauważyć, że wg raportu „E-commerce w Polsce 2025” aż 60% kupujących w sieci jako czynnik motywujący do robienia zakupów wskazuje łatwość porównywania ofert, a 63% — nieograniczony czas wyboru i możliwość przeglądania ofert bez presji czasu2;
  • powiadomienia o promocjach — aplikacje i wtyczki monitorujące obniżki cen, rabaty lub wyprzedaże, które pomagają planować zakupy w optymalnym momencie;
  • agregatory opinii i ocen produktów/usług — smart shopperzy garściami korzystają z mądrości tłumu. Sprawdzenie doświadczeń innych konsumentów pozwala lepiej ocenić jakość produktu i przewidzieć, czy zakupiony produkt będzie zgody z oczekiwaniami;
  • narzędzia do zarządzania koszykiem i wishlisty, które pomagają w gromadzeniu produktów do późniejszej analizy, by wybrać produkt jak najbardziej dopasowany do potrzeb;
  • chatboty, wirtualni asystenci, AI — algorytmy mogą np. analizować historię cen, przewidywać ich zmienność (np. jakiej promocji można spodziewać się na Black Friday na podstawie analizy ofert z ubiegłych lat), sugerując produkty najlepiej dopasowane do potrzeb.

Jak zaprojektować e-commerce w zgodzie z ideą smart shopping?

Sklepy internetowe zaprojektowane w zgodzie z zasadami smart shoppingu przynoszą korzyści zarówno kupującym, jak i sprzedającym. Jako właściciel e-sklepu zadbaj o:

  • czytelne informacje o produkcie takie jak: skład, wymiary, opis funkcji, specyfikacja techniczna itd. Przy okazji warto zwrócić też uwagę na zaawansowane filtry i sortowanie produktów, które pozwalają szybko odnaleźć interesujące klienta produkty;
  • wizualne zaprezentowanie towaru: dokładne zdjęcia produktowe, widok 360 stopni, krótkie wideo;
  • widoczne i jednoznaczne informacje o cenie, promocjach i kosztach dostawy, które pomogą klientowi świadomie ocenić opłacalność zakupu;
  • spójność i koordynowanie akcji promocyjnychefektywna polityka promocyjna nie polega na uzależnianiu klientów od okazji, ale na oferowaniu korzyści w przemyślany sposób, który wspiera decyzje zakupowe i buduje zaufanie do marki;
  • możliwość oceny produktu i widoczny rating;
  • szybkie, bezpieczne i różnorodne metody płatności, takie jak przelewy online, BLIK czy PayPo, które skracają czas finalizacji transakcji i zwiększają komfort zakupów;
  • różne formy dostawy: dla co drugiego klienta kluczową kwestią w procesie zakupowym jest wiele dostępnych sposobów dostarczenia/odbioru zakupów;
  • funkcję listy życzeń;
  • integrację z agentami AI, którzy np. będą odpowiadać na pytania klientów oraz rekomendować im konkretne, dostępne w Twoim sklepie produkty.
  • Warto zauważyć, że sklep, który wdrożył elementy zgodne z ideą smart shopping, jest po prostu funkcjonalny. Znacząco ułatwia klientom poruszanie się po ofercie, dzięki czemu sprzyja większym zakupom i finalizowaniu transakcji. Dobrze zaprojektowany e‑sklep przekłada się na wyższą konwersję.

    Przelewy24 oferują także rozwiązania płatnicze dla sklepów stacjonarnych. Poznaj je

    FAQ — najczęściej zadawane pytania

    Czy smart shopping sprawdza się tylko w e-sklepach, czy w sklepach stacjonarnych też?

    Klienci sklepów stacjonarnych również mogą stosować strategię smart shopping: porównywać ceny w aplikacjach mobilnych, czytać opinie o produktach czy korzystać z akcji promocyjnych w rozważny sposób. Najważniejsza jest sama świadoma decyzja zakupowa, która jest niezależnie od kanału sprzedaży.

    Czy stosowanie smart shoppingu oznacza rezygnację z okazji i promocji?

    Nie, smart shopping nie wyklucza korzystania z promocji, kart lojalnościowych czy okazji takich jak Black Friday, czy sezonowe wyprzedaże. Chodzi jednak o korzystanie z nich w sposób przemyślany, tak aby rzeczywiście przynosiły korzyści.

    Jak oferta Przelewy24 wpisuje się w koncepcję smart shoppingu?

    Dzięki ofercie Przelewy24 klienci mogą korzystać z różnorodnych i bezpiecznych metod płatności, takich jak BLIK, przelewy online, karty płatnicze czy raty. Dodatkowo za sprawą intuicyjnej i przejrzystej bramki płatności, proces finalizacji zakupów jest prosty i szybki. A to pozwala klientom podejmować decyzje w sposób świadomy i bez stresu związanego z transakcją.

    Źródła:

    • Polacy gruntownie przygotowują się do zakupów. Najpierw sprawdzą ceny w internecie, źródło online: https://www.rp.pl/handel/art43171291-polacy-gruntownie-przygotowuja-sie-do-zakupow-najpierw-sprawdza-ceny-w-internecie, dostęp: 5 grudnia 2025 r.
    • „E-commerce w Polsce 2025”, źródło online: https://gemius.com/documents/81/RAPORT_E-COMMERCE_2025.pdf, dostęp: 5 grudnia 2025 r.