Każdy przedsiębiorca decydujący się na prowadzenie działalności e-commerce, powinien być doskonale zapoznany ze zjawiskiem sezonowości sprzedaży. Aby zmaksymalizować zyski nie tylko w trakcie peaku sezonu, ale i również w słabszych okresach, warto poznać sprawdzone sposoby na przyciągnięcie klientów.
Sezonowość branży w kontekście strategii sprzedaży
Sezonowość sprzedaży to zjawisko polegające na występowaniu w ciągu roku momentów, kiedy konsumenci są mniej lub bardziej skłonni do wykonywania zakupów. W zależności od rodzaju prowadzonego biznesu wyróżnia się okresy, w których sprzedaż może drastycznie wzrosnąć:
- Black Friday – przypada na ostatni piątek listopada. Wielu e-sprzedających decyduje się wówczas na wzmożenie działań marketingowych, co przyczynia się do nawet kilkukrotnego wzrostu wyników sprzedażowych.
- Okres przedświąteczny – kolejnym okresem, w którym sprzedaż online może osiągać rekordy, jest czas przed świętami Bożego Narodzenia. Polacy decydują się wówczas na zakup prezentów. W praktyce, zwiększenie liczby zamówień możemy zaobserwować już w listopadzie.
- Zjawisko sezonowości sprzedaży może mieć całkowicie inny wymiar w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Branża turystyczna zyskuje najwięcej klientów w okresie przedwakacyjnym, a sklepy narciarskie notują wzrost sprzedaży zimą.
Jak zmaksymalizować peak sezonu?
Aby ustalić, kiedy przypadnie szczyt zamówień w Twoim sklepie, należy dokładnie przeanalizować informacje sprzedażowe. Przeglądając dane historyczne łatwo wytypujesz okresy, w których klienci kupują więcej oraz te, w których należy wzmocnić sprzedaż. Warto wówczas zastanowić się nad rozbudową strategii marketingowej oraz uruchomić dodatkowe kanały dotarcia do konsumentów.
Na jakie inne działania warto również się zdecydować?
- Udostępnij swoim użytkownikom dostęp do szybkich płatności online. Obecność takich rozwiązań jak BLIK, płatności odroczone P24NOW lub PayPo doprowadzi do skrócenia ścieżki zakupowej. Należy pamiętać, że konsumenci cenią sobie wygodę i komfort, więc warto wdrożyć intuicyjne formy transakcji.
- Przygotuj dodatkowe środki na budżet reklamowy.
- Zadbaj o wydajność serwerów (ten krok jest kluczowy w przypadku nagłych kumulacji ruchu na stronie internetowej w krótkim czasie – np. Black Friday).
Jak zwiększyć sprzedaż w słabszych okresach?
„Martwy sezon” jest pojęciem funkcjonującym w wielu branżach, odnoszącym się do czasowego spadku poziomu sprzedaży. W tracie słabszych okresów powinno się podjąć odpowiednie działania, które przyczynią się do maksymalizacji zysków:
- Wdrożenie najnowocześniejszych metod płatności online – w przypadku sklepów, gdzie zawartość koszyka nie przekracza 300 zł, klienci o wiele chętniej decydują się na spontaniczne zakupy. Warto zastanowić się nad wzbogaceniem portfolio metod płatności. Proces sprzedażowy powinien być prosty oraz przejrzysty, z tego właśnie powodu dobrymi propozycjami mogą okazać się: BLIK, PayPo, Google Pay, Apple Pay.
- Sprzedaż pakietowa – działanie polegające na sprzedaży głównych produktów oferty wzbogaconych o tematyczne dodatki.
- Gratisy i upominki – sprawdzonym sposobem na ożywienie martwego sezonu będzie wprowadzenie atrakcyjnych prezentów dla klientów, którzy zdecydowali się na zakup w danym terminie.
Warto również zmodernizować dotychczasową wersję witryny sklepu. Taki zabieg może pomóc przyciągnąć nowych klientów w szczycie sezonu.
Płatności odroczone - sposób na sezonowość
Rosnącą popularność zyskują płatności odroczone, które oferują korzyści nie tylko klientowi, ale również przedsiębiorcy. Na czym polega ten proces? Konsument otrzymuje możliwość nabycia produktu, za który zapłaci w późniejszym terminie. Płatność następnie może zostać uiszczona w ciągu 30 dni od zakupu (w przypadku metody P24NOW z Przelewy24 okres ten jest przedłużony do nawet 54 dni). Dlaczego warto wdrożyć tę metodę?
- Płatności odroczone będą doskonałym sposobem na zwiększenie wartości koszyka zakupowego. Dzięki limitowi odnawialnemu klienci mogą skorzystać z atrakcyjnych promocji (np. ograniczonych czasowo), niezależnie od aktualnego stanu konta. Jest to kluczowy aspekt w przypadku działalności, które narażone są na zjawiska sezonowości produktów i sprzedaży.
- Korzystając z P24NOW klient może dokonać zakupu niezależnie od posiadanych środków w danym momencie. Napędza to występowanie zjawiska spontanicznego nabywania produktów.
Warto wiedzieć:
Jeżeli prowadzisz biznes, który wyróżnia się sezonowością, również możesz udostępnić płatności online na swojej stronie. W Przelewy24 płaci się tylko prowizję od transakcji. Umowa dalej pozostaje aktywna, nawet jeżeli wyniki sprzedażowe są na niższym poziomie lub w określonych miesiącach nie realizujesz żadnych zamówień.