Dawniej w handlu wysyłkowym wybór był prosty: albo przedpłacasz tradycyjnym przelewem, albo płacisz za paczkę dopiero przy jej odbiorze. Dziś, mimo wielu nowoczesnych metod płatności, wysyłka za pobraniem wciąż trzyma się mocno — do skorzystania z niej przyznaje się niemal 40% e-konsumentów. Z czego wynika popularność tego rozwiązania i czy warto udostępniać je klientom? Wyjaśniamy poniżej.

Co to jest płatność za pobraniem?

Płatność za pobraniem (cash on delivery) to forma finalizowania transakcji, w której klient płaci dopiero przy odbiorze przesyłki. Choć jest jedną z najstarszych form płatności, nadal cieszy się dużą popularnością. Opublikowany przez Gemius raport „E-commerce w Polsce 2024” pokazuje, że z wysyłki za pobraniem skorzystało 39% osób robiących e-zakupy.

Płatność gotówką lub kartą przy odbiorze paczki jest alternatywą dla przesyłki przedpłaconej, kiedy to warunkiem koniecznym do wysyłki zamówienia jest uregulowanie za nie rachunku. W przypadku płatności przy odbiorze nie trzeba czekać, aż płatność dotrze do sprzedawcy, aby ten potwierdził zaksięgowanie środków i rozpoczął realizację zamówienia.

Dlaczego klienci wybierają płatność za pobraniem?

Pierwszy powód to wspomniany już czas. Klienci doceniają szybką wysyłkę zamówień, bez konieczności oczekiwania na zaksięgowanie przelewu. Wprawdzie szybkie przelewy online albo BLIK również zapewniają błyskawiczne potwierdzenie transakcji, jednak osoby wybierające tradycyjne przelewy zwykle zmuszone są czekać na sesje bankowe. A te mogą opóźnić wysyłkę nawet o kilka dni, jeśli np. zamówienie składa się w piątek.

Drugim argumentem jest wygoda i poczucie bezpieczeństwa. Zdaniem niektórych klientów płatność dopiero przy odbiorze minimalizuje ryzyko utraty pieniędzy w przypadku niezgodnego z opisem lub uszkodzonego towaru. W ten sposób sprawdzają też sklepy, w których robią zakupy po raz pierwszy. Trzeba jednak pamiętać, że możliwość sprawdzenia paczki przed zapłatą nie zawsze jest dostępna standardowo i czasami wymaga dodatkowej opłaty. Zatem sam wybór płatności za pobraniem nie daje automatycznie gwarancji sprawdzenia towaru przed zapłatą (w przeciwieństwie np. do PayPo). Jeśli otwarcie paczki przed zapłatą ma dla klienta zasadnicze znaczenie przy decyzji o zakupie, warto wybrać przewoźnika oferującego taką opcję lub wykupić odpowiednią usługę dodatkową.

Trzecia kwestia to ceniony przez klientów brak konieczności podawania wrażliwych danych w internecie. Wybierając przesyłkę za pobraniem, nie muszą logować się do banku, podawać danych karty płatniczej czy w inny sposób autoryzować płatności. To zwiększa poczucie cyberbezpieczeństwa.

Poznaj zalety rozwiązań płatniczych od Przelewy24

Płatność za pobraniem z perspektywy Sprzedającego

Wysyłka towaru i pokrywanie z góry opłaty za dostarczenie paczki, stawia Sprzedawcę przed potencjalnym ryzykiem. W sytuacji, gdy klient nie odbierze przesyłki i zostanie ona odesłana, koszt transportu (zarówno w jedną, jak i w drugą stronę) najczęściej spada na sklep. Co więcej, w większości firm kurierskich obsługa płatności za pobraniem jest droższa, niż dostawa paczki przedpłaconej. Można oczywiście zastosować strategię, zgodnie z którą kupujący wcześniej płaci za dostawę, a jedynie za produkty reguluje należność za pobraniem. Taka metoda może jednak zniechęcać osoby, które szukają wygodnych i prostych rozwiązań.

Wysyłka za pobraniem oznacza też, że towar znika ze stanów magazynowych, ale Sprzedający nie ma gwarancji płatności za niego. Dopiero po dostarczeniu przesyłki i rozliczeniu opłaty przez firmę kurierską pieniądze trafiają na konto sklepu. Oznacza to zwykle kilka dni opóźnienia w rozliczeniu, gdy sklep nie dysponuje ani środkami, które dalej inwestowałby, ani towarem, który mógłby sprzedać innemu klientowi. Gdy zamówień za pobraniem jest niewiele, nie będzie to problemem. Jeśli jednak ich liczba jest duża, może pogorszyć płynność finansową sklepu.

Z drugiej strony ta metoda ma również istotne zalety, m.in. poszerza grono potencjalnych klientów i buduje ich zaufanie. Wg wspomnianego już raportu „E-commerce w Polsce 2024”, niemal co trzeci klient potwierdza, że możliwość płatności przy odbiorze wpływa na wiarygodność sklepu. Dotyczy to nie tylko osób, które nie mają dużego doświadczenia w zakupach internetowych albo które cenią sobie klasyczne formy rozliczeń (np. starsi użytkownicy). Wysyłka za pobraniem jest często wybieraną formą dostawy w przypadku zamówień towarów o większej wartości, np. elektroniki, sprzętu AGD czy mebli, gdy klienci chcą osobiście ocenić stan produktu. Należy jednak mieć na uwadze, że firmy kurierskie narzucają ograniczenia maksymalnej kwoty do pobrania. Przykładowo w DHL jest to 6,5 tys. zł dla pojedynczej przesyłki, w InPost — 5 tys. zł, a Poczta Polska w usłudze Pocztex dopuszcza pobranie do 20 tys. zł.

Czy warto udostępniać klientom płatność za pobraniem?

Decyzja o wprowadzeniu płatności za pobraniem zależy w dużej mierze od specyfiki branży, w jakiej działasz i profilu klientów. Jest to rozwiązanie, które może zwiększyć konwersję i konkurencyjność oraz ograniczyć liczbę porzuconych koszyków. Musisz jednak zdawać sobie też sprawę z wad tego rozwiązania: płatność przy odbiorze oznacza dodatkowe koszty obsługi, ryzyko nieodebranych przesyłek oraz opóźnienie przepływu środków.

Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem płatności za pobraniem w swoim e-sklepie, możesz na początek rozważyć testowe wprowadzenie pobrania dla wybranych kategorii produktów. Alternatywą jest np. zaoferowanie darmowej pierwszej dostawy po przedpłacie. Możesz także postawić na intensyfikację promocji innych metod płatności takich jak PayPo albo BLIK Płacę Później, które umożliwiają klientom otrzymanie towaru przed opłaceniem zamówienia. W efekcie ograniczasz ryzyko biznesowe związane z tradycyjną wysyłką za pobraniem, jednocześnie zachowując atuty tej metodywygodę dla klienta i zwiększone poczucie bezpieczeństwa.

Ulubione metody płatności Twoich klientów w jednym miejscu. Sprawdź Przelewy24

Płatność za pobraniem. Podsumowanie

Z punktu widzenia kupujących płatność za pobraniem stanowi gwarancję bezpieczeństwa oraz komfortu, szczególnie przy zakupach produktów droższych lub w nowych sklepach. Dla sprzedawców oznacza to szansę na pozyskanie większej liczby klientów i wzrost konwersji. Płatność za pobraniem jest bezpieczna, o ile odpowiednio zarządza się ryzykiem. Ważna jest kontrola kosztów oraz minimalizowanie nieodebranych przesyłek.

Ryzyko można ograniczyć, analizując swoją branżę oraz wykorzystując narzędzia takie jak Przelewy24.