Chcesz zacząć swoją przygodę z e-handlem? Możesz zdecydować się np. na założenie własnego sklepu internetowego lub sprzedawać towar na platformach marketplace. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania, które z tych rozwiązań może przynieść więcej korzyści oraz jakie mają ograniczenia.

Amazon, eBay, Asos czy AliExpress to tylko nieliczne z największych platform umożliwiających sprzedaż. Ich popularność i obroty z roku na rok rosną. W jakich sytuacjach handel na nich będzie najlepszym rozwiązaniem, a kiedy warto postawić na własną markę? Sprawdźmy.

Coraz więcej osób kupuje online

Za wzrostem wartości polskiego rynku e-handlu stoi coraz większa liczba kupujących online. Wnioski z raportu E-commerce w Polsce 2020, zrealizowanego na zlecenie E-commerce Polska przez firmę badawczą Gemius, wskazują, że osoby kupujące przez internet stanowią obecnie ponad 7/10 (73%) wszystkich badanych internautów. Kupujący online to — w porównaniu z niekupującymi — nieco częściej osoby młodsze (do 34. roku życia), z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Na zakupy w sklepach internetowych coraz częściej decydują się także przedstawiciele tzw. silver generation, czyli osoby powyżej 55 roku życia. Lockdowny sprawiły również, że osoby preferujące do tej pory zakupy stacjonarne, także zaczęły nabywać dobra w sieci, ponieważ zauważyły, że wiąże się to ze znaczną oszczędnością czasu i pieniędzy.

Jest popyt — jest podaż

Efektem lawinowo rosnącej popularności zakupów przez internet jest coraz większa liczba sprzedawców online, a co za tym idzie — także coraz większa konkurencja. Według danych GUS, w styczniu 2021 roku w Polsce funkcjonowało blisko 44,5 tys. e-sklepów. Liczba ta jest aż o 21,5% wyższa niż w analogicznym okresie w 2020 roku.

Jeśli chcesz dołączyć do grona osób działających w branży e-commerce — to najlepszy moment, aby to zrobić. Założenie sklepu internetowego nie jest jedynym sposobem na osiągnięcie tego celu. Wiele osób, które chcą spróbować swoich sił w branży, rozpoczyna od wystawiania produktów na platformach zewnętrznych, czyli tzw. Marketplace’ach.

Popularne kanały sprzedaży

Marketplace to platformy, na których różni sprzedawcy oferują swoje produkty kupującym. Platforma pobiera za to prowizję lub umożliwia wykupienie abonamentu. Aby rozpocząć sprzedaż na tego typu stronach, często wystarczy jedynie szybki proces rejestracji (np. przez Facebook). Najpopularniejsze marketplace o globalnym zasięgu to eBay, Amazon czy Etsy. Liderem na polskim rynku jest Allegro.

Zobacz również: płatności z Facebook.

E-commerce, rozumiany jako serwis internetowy na którym prowadzona jest sprzedaż, to miejsce niezależne od zewnętrznych operatorów, które funkcjonuje pod osobną marką. Sprzedawane na takiej stronie dobra nie muszą być towarami, których nie da się kupić nigdzie indziej. Przykładem strony działającej pod własnym brandem, na której sprzedawane są produkty różnych marek jest m.in. Notino.

Przeczytaj również: 7 wskazówek, które pomogą Ci w wyborze najlepszej platformy e-commerce.

Marketplace i e-commerce — zalety obydwu rozwiązań

Plusy korzystania z platform sprzedażowych
  • Możliwość szybkiego dotarcia do klientów, którzy szukają dokładnie takich produktów, jakie oferujesz. Sprzedając na marketplacach, możesz korzystać z prestiżu platformy i skutecznie docierać do potencjalnych kupujących. Dzięki temu, że ci szukają towarów bezpośrednio, poprzez wyszukiwarkę, masz szansę dotrzeć do osób, które nigdy nie trafiłyby do Twojego sklepu internetowego, m.in. ze względu na lojalność do marki, przywiązanie do marketplace’u, czy wykupienie na nim opcji gwarantującej darmową dostawę.
  • Niski próg wejścia. Aby rozpocząć sprzedaż na marketplace’ach nie musisz ponosić kosztów związanych ze stworzeniem sklepu internetowego. Z tego względu platformy zakupowe są świetnym rozwiązaniem dla osób, które dopiero rozpoczynają sprzedaż przez internet lub prowadzą e-commerce, ale chcą poprawić wyniki sprzedażowe.
  • Szansa na dodatkowe źródło dochodu (także dla właścicieli sklepów tradycyjnych i e-commerców). Ze względu na fakt, że do rozpoczęcia sprzedaży na marketplacach nie potrzebujesz wysokich inwestycji, możesz potraktować je jako dodatkowe źródło dochodu dla Twojego sklepu.
Zalety sprzedaży we własnym sklepie internetowym
  • Budowanie marki. Strona www przygotowana specjalnie dla Twojego sklepu to najlepszy sposób na kreowanie silnego, rozpoznawalnego brandu. Chcesz podbić świat internetowej sprzedaży? Koniecznie załóż swój e-commerce.
  • Niezależność. Stworzony od podstaw sklep internetowy zapewni Ci pełną swobodę działań. Umożliwi przygotowanie platformy o unikalnym wyglądzie, z ciekawymi opisami produktów, atrakcyjne zaprezentowanie oferty, wdrożenie preferowanych opcji płatności czy szerokiego wachlarza sposobów dostawy. Pamiętaj jednak, że konsekwencją samodzielnego podejmowania decyzji jest odpowiedzialność za każdy, nawet najmniejszy element biznesu.
  • Możliwość działania na wielu rynkach. Jako niezależny przedsiębiorca e-commerce, masz szansę na dotarcie ze sprzedawanymi dobrami nie tylko do mieszkańców Polski, ale także do klientów z zagranicy - do krajów, które sam wybierzesz.
  • Łatwość obsługi. Jeśli uruchomisz sklep internetowy w modelu Saas (Shoplo, Sky-Shop, Shopify, Shoper, Codarius czy IAI-Shop), w ramach comiesięcznego abonamentu zyskasz dostęp do gotowych szablonów z możliwością edycji.Będziesz mógł więc wystartować właściwie z dnia na dzień, nawet jeśli nie posiadasz wiedzy z zakresu programowania.
  • Brak prowizji od sprzedaży. Oferując produkty na marketplace’ach, pokrywasz opłaty za sprzedaż każdego towaru, a nierzadko także za samo jego wystawienie. Handlując na własnej platformie, unikniesz takich opłat.

Marketplace vs e-commerce — ograniczenia obydwu rozwiązań

Zarówno marketplace, jak i własny e-commerce, mają wiele unikalnych zalet. Sprzedaż na każdej z platform nie jest jednak wolna od wyzwań.

Sprzedając na marketplacach:

  • Trzeba przygotować się na dodatkowe koszty
    W zależności od platformy, prowizja wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu procent wartości towaru.
  • Jest się zależnym od operatora platformy
    Jeśli dojdzie do jakichkolwiek problemów technicznych i marketplace będzie czasowo niedostępny, Twój sklep także będzie miał przestój w funkcjonowaniu.
  • Należy przestrzegać wytycznych i przepisów platformy

    Przestrzeganie konkretnych zasad funkcjonowania serwisu może być ograniczające i nie daje pełnej swobody w podejmowaniu decyzji biznesowych.

  • Warto przygotować się na dużą konkurencję
    Korzystając z ogólnodostępnych platform, precyzyjnie dotrzesz do osób zainteresowanych Twoim produktem. Pamiętaj jednak, że obok Twojej oferty, wyświetlą się im propozycje kilkudziesięciu innych przedsiębiorców, sprzedających identyczny asortyment. Prawdopodobnie nie unikniesz więc konieczności płatnej promocji produktów.
  • Możliwości w zakresie reklamy są ograniczone Popularne marketplace oferują sprzedawcom wsparcie w postaci działań marketingowych i silnego brandu, co ułatwia dotarcie do potencjalnych klientów. Posiadają one także własne formaty reklamowe, z których można skorzystać (za opłatą). Opcji reklamowania się jest jednak znacząco mniej, niż w przypadku własnego e-commerce'u.
  • Metody płatności wybierasz spośród tych, które wdrożyła platforma
    To właściciel marketplace decyduje, jakie sposoby płatności udostępni swoim użytkownikom. Jako Sprzedający, nie będziesz miał zatem dużego wpływu na to, jak będą mogli rozliczać się Twoi klienci. Warto zwrócić uwagę, jakie metody płatności udostępnia marketplace, na którym chcesz zacząć działać, ponieważ brak preferowanego sposobu zapłaty jest jednym z najczęstszych powodów porzucenia koszyka zakupowego.
  • Wybór sposobów dostawy może być ograniczony
    Marketplace, który wybierzesz, prawdopodobnie będzie miał podpisane umowy z konkretnymi firmami transportowymi. Oznacza to, że nie będziesz w stanie dostosować ceny przesyłek oraz oferować klientom dodatkowych rozwiązań, takich jak same day delivery (czyli dostawa w dniu zamówienia) czy możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia.

Sprzedając we własnym sklepie internetowym:

  • będziesz musiał zainwestować sporo czasu, a jeśli nie jesteś profesjonalistą w tym temacie, także budżetu, w stworzenie platformy oraz działania z zakresu SEO i SEM. Zwłaszcza, jeśli budujesz markę od podstaw - na początku czeka na Ciebie dużo pracy, a na pierwsze efekty będziesz musiał trochę zaczekać.
  • potrzebny Ci będzie co najmniej średni poziom wiedzy z zakresu logistyki i nowoczesnych technologii. To konieczne, aby Twój sklep od początku działał płynnie, a obsługa klientów na każdym etapie procesu transakcyjnego była na równie wysokim poziomie

Zobacz również:
Wyzwania w e-commerce: logistyka i koszty przesyłek
5 największych błędów w logistyce e-commerce i jak ich uniknąć?

  • Twoim zadaniem będzie zapewnienie kupującym bezpieczeństwa, dopełnienie procedur prawno-podatkowych, stworzenie potrzebnych dokumentów (np. polityki prywatności i regulaminu sklepu),
  • staniesz przed koniecznością nieustannego monitorowania danych. Szczególnie jeśli traktujesz swój biznes odpowiedzialnie, zależy Ci na jego rozwoju i jeszcze bardziej precyzyjnym targetowaniu działań reklamowych.

Które rozwiązanie jest lepsze: sprzedaż na marketplace czy sklep na własnej domenie?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od celów, jakie postawiłeś przed sobą, planów, oczekiwań, budżetu czy ilości wolnego czasu. Wszystko to należy wziąć pod uwagę.

Jeśli nigdy wcześniej nie sprzedawałeś przez internet, platformy marketplace pozwolą Ci zacząć i poznać świat sprzedaży internetowej, bez konieczności inwestowania wysokiego kapitału. Po czasie, gdy okaże się, że taka forma działalności jest tym, czym chcesz się zająć na co dzień i przynosi satysfakcjonujące dochody, kolejnym krokiem może być stworzenie e-commerce'u.

Gdy Twoja działalność ogranicza się do Internetu i planujesz, aby stała się jedynym źródłem dochodu, najlepszym rozwiązaniem jest założenie własnego sklepu internetowego i wsparcie sprzedaży przy pomocy platform marketplace. Dzięki temu zdywersyfikujesz kanały dystrybucji dóbr i dotrzesz do najszerszego grona osób.