Każda firma dąży do maksymalnego wykorzystania swoich zasobów. Ale przychodzi moment, gdy dostęp do ich nowych pokładów staje się coraz bardziej ograniczony. Rozwiązaniem w tej sytuacji jest sięgnięcie po sprawdzone rozwiązania zewnętrzne, które pozwolą utrzymać dynamikę rozwoju i zwiększać przewagę konkurencyjną. Mowa o outsourcingu. Dowiedz się, na czym on polega i jak z niego skorzystać.

Co to jest outsourcing?

Zasoby, zasoby, zasoby… Słowo-klucz w nowoczesnej firmie. Poprzez zasoby przedsiębiorstwa najczęściej rozumie się ludzi, technologie, kapitał i czas. Odpowiednio wykorzystane decydują o sukcesie firmy: efektywności jej działania i możliwościach rozwoju. Zasobem w Twojej firmie jesteś Ty, jej właściciel, a także Twój zespół, jego wiedza i doświadczenie. To sprzęt, na którym pracujecie i czas, który poświęcacie na realizację procesów biznesowych. Doskonale wiesz, że żeby skalować biznes musisz skutecznie zarządzać dostępnymi zasobami. Jednak możesz dojść do ściany — dalszy rozwój będzie ograniczony, bo zabraknie specjalistycznej wiedzy, koszty wewnętrznej obsługi staną się za wysokie lub infrastruktura będzie wymagała kosztownej modernizacji. I wtedy z pomocą przychodzi outsourcing.

„Outside resource using” — w skrócie outsourcing — to wykorzystanie zasobów zewnętrznych. Outsourcing pozwala na dostęp do wiedzy eksperckiej, innowacyjnych technologii i efektywniejszego zarządzania kosztami, bez konieczności rozbudowy własnych struktur. W przeciwieństwie do pracy tymczasowej outsourcing często obejmuje kompleksowe usługi — od zarządzania procesami IT, przez obsługę księgową, aż po logistykę i produkcję. Ponadto charakteryzuje go zwykle wieloletnia współpraca pomiędzy zleceniodawcą a dostawcą usług, oparta na jasno określonych celach biznesowych. Outsourcing nie sprowadza się jedynie do delegowania pojedynczych zadań — można go raczej określić jako strategiczne partnerstwo pozwalające firmom elastycznie zarządzać zasobami i zajmować się tzw. core business (istotą działalności).

Rodzaje outsourcingu: zewnętrzny, wewnętrzny, pełny i selektywny

Outsourcing może przybierać różne formy, dostosowane do potrzeb przedsiębiorstwa. Z uwagi na to wyróżnia się m.in.:

  • outsourcing zewnętrzny — nazywany też kontraktowym. Jest to przekazanie realizacji określonych zadań zewnętrznym specjalistom. To właśnie z nim outsourcing jest często utożsamiany w ogóle, jako najbardziej klasyczna i powszechna forma tego modelu współpracy;
  • outsourcing wewnętrzny — inaczej określany jako kapitałowy, częściej stosowany w dużych przedsiębiorstwach, które chcą zachować większą kontrolę nad ważnymi procesami. Polega na wydzieleniu w strukturze przedsiębiorstwa konkretnego działu lub utworzeniu odrębnej spółki zależnej (tzw. spółki córki), której głównym zadaniem jest realizacja określonych procesów, takich jak usługi IT czy księgowość dla pozostałych spółek;
  • outsourcing pełny — wiąże się z przekazaniem całości zadań partnerowi zewnętrznemu, który przejmuje pełną odpowiedzialność za ich realizację;
  • outsourcing selektywny — zewnętrznym specjalistom delegowana jest tylko część zadań lub etapów procesu.

A co z outsourcingiem pracowniczym? Niektórzy eksperci kategoryzują go jako osobną kategorię outsourcingu, ponieważ jego celem nie jest przekazanie całego procesu biznesowego, lecz zapewnienie zasobów ludzkich do jego realizacji. Za przykład może służyć np. outsourcing w obszarze IT: firmy wynajmują specjalistów do realizacji konkretnych projektów lub uzupełnienia wewnętrznych zespołów. Programiści, choć formalnie zatrudnieni przez firmę outsourcingową, na co dzień pracują bezpośrednio dla klienta i wykonują zadania zgodnie z jego strategią oraz wymaganiami.

Najpopularniejsze usługi w ramach outsourcingu

O kilku obszarach, które najczęściej są przekazywane zewnętrznym dostawcom, wspomnieliśmy już wcześniej, ale warto przypomnieć je i rozszerzyć tę listę. Firmy chętnie korzystają z outsourcingu w zakresie:

Zalety outsourcingu

Z danych opublikowanych przez portal TeamStage.io w artykule „Outsourcing Statistics 2024: In the US and Globally” wynika, aż 59% firm korzysta z outsourcingu w celu obniżenia kosztów. Inne wymieniane powody to umożliwienia skoncentrowania działań na core business (57%), rozwiązanie problemów związanych z wydajnością (47%) oraz poprawa jakości usług (31%). O tym, że firmy dostrzegają zalety outsourcingu i chętnie z niego korzystają, może świadczyć fakt, że według prognoz, do 2032 r. wartość tego rynku ma osiągnąć 620 miliardów dolarów.

Oprócz wyżej wspomnianych, do zalet outsourcingu należy dodać:

  • korzystanie z doświadczenia i narzędzi, które byłyby trudne lub kosztowne do wdrożenia wewnętrznie w firmie,
  • możliwość szybkiego dostosowywania zakres usług do zmieniających się potrzeb biznesowych,
  • minimalizację ryzyka operacyjnego,
  • szybsze i efektywniejsze realizowanie zadań, niż gdyby szukać do nich wykwalifikowanych pracowników,
  • możliwośćekspansji na nowe rynki (nie można jednak mylić outsourcingu z offshoringiem).

W kontekście outsourcingu usług płatniczych warto podkreślić, że współpraca z takimi operatorami jak Przelewy24 pozwala na:

  • zmniejszenie kosztów operacyjnych związanych z obsługą transakcji,
  • zwiększenie bezpieczeństwa płatności,
  • zapewnienie dużego wyboru metod płatniczych,
  • łatwą integrację z systemami e-commerce.

Przelewy24 oferują metody płatności, które docenią Twoi klienci.

Dlaczego inwestować w outsourcing? Podsumowanie

Element strategii wzrostu, sposób na oszczędności, metoda zwiększania efektywności — motywacje stojące za decyzją o outsourcingu mogą być różne, ale wszystkie sprowadzają się do jednego: optymalizacji biznesu i budowania przewagi konkurencyjnej. Istnieje kilka rodzajów outsourcingu, więc każdy przedsiębiorca chcący skorzystać z tego modelu współpracy, może dostosować go do własnych potrzeb.

Warto wcześniej zaplanować budżet na takie działania. Za pomocą finansowania dla firm takiego jak np. PragmaGO x Przelewy24 Finance można bez zbędnych formalności uzyskać do 150 tys. zł na rozwój firmy. Co ważne, takie finansowanie nie obciąża bieżącej płynności finansowej, a za sprawą zintegrowania z panelem Klienta w Przelewy24 jego wysokość jest zawsze dopasowana do aktualnych możliwości finansowych przedsiębiorstwa.

Poznaj zalety rozwiązań płatniczych od Przelewy24.