Nowoczesne technologie znacząco ułatwiają firmom wejście na zagraniczny rynek bez konieczności otwierania oddziału w danym kraju. Cross-border e-commerce niesie jednak ze sobą wiele wyzwań, na przykład związanych z barierą językową, płatnościami czy logistyką. Sprawdź, o czym warto pamiętać, planując sprzedaż online zagranicę.

Czym jest cross-border e-commerce i dlaczego jest kluczowy dla rozwoju biznesu?

Cross-border e-commerce (CBEC) nazywany jest też cyfrową sprzedażą transgraniczną lub po prostu międzynarodowym handlem elektronicznym. Polega na sprzedaży produktów lub usług online konsumentom z innych krajów. W przeciwieństwie do zwykłego handlu internetowego umożliwia więc firmom dotarcie do klientów praktycznie na całym świecie, a w konsekwencji rozwój biznesu poza rynkiem lokalnym.

Cross-border e-commerce można realizować na różne sposoby. Najpopularniejsze z nich to:

  1. platformy typu marketplace takie jak eBay, Amazon, Etsy, Alibaba czy Allegro;
  2. wielojęzyczne serwisy internetowe poszczególnych sprzedawców lub marek.

Najczęściej firmy zaczynają od sprzedaży poprzez międzynarodowe lub lokalne platformy, żeby przetestować rynek niższym kosztem. Często jednak jest to tylko pierwszy krok w kierunku własnej strony internetowej skierowanej do Kupujących z danego kraju. Handel międzynarodowy należy do najważniejszych światowych trendów w sprzedaży online. Ma również coraz większe znaczenie w skalowaniu biznesu i strategiach sprzedażowych polskich przedsiębiorców.

Potwierdzają to wyniki raportu „Cross-border e-Commerce. Marka bez granic” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Przedstawiciele wszystkich badanych firm zgodnie twierdzili, że w porównaniu do krajowej sprzedaży online, CBEC jest bardziej opłacalny oraz zapewnia większą dywersyfikację i stabilność przychodów. Wymaga jednak dostosowania biznesu do oczekiwań zagranicznych konsumentów.

Jakie wyzwania stoją przed firmą, która chce uruchomić e-commerce cross border?

Skuteczna sprzedaż online zagranicę wymaga komunikacji z Kupującymi w ich języku. Oznacza to nie tylko tłumaczenie opisów produktowych oraz profilu Sprzedającego na platformie marketplace lub jego strony internetowej, lecz także wielojęzyczną obsługę klienta. Wsparciem w tym zakresie mogą być chatboty i inne rozwiązania oparte na AI, nie zastąpią one jednak pracowników posługujących się danym językiem oraz wrażliwych na ewentualne różnice kulturowe.

Działalność e-commerce typu cross border wymaga również aktywności i nowych rozwiązań w innych obszarach. Szczególnie ważne są:

  • bezpieczne płatności dopasowane do przyzwyczajeń Kupujących;
  • kwestie prawne, w tym podatkowe;
  • rozwiązania z zakresu logistyki i przesyłek międzynarodowych.

Kluczowa rola płatności w cross border e-commerce

Wielu potencjalnych klientów zrezygnuje z zakupu, jeśli sklep internetowy nie wyświetla cen produktów, przesyłki i dodatkowych usług w lokalnej walucie. Procesowanie płatności wielowalutowych może być z kolei wyzwaniem dla Sprzedającego. Żeby uniknąć niekorzystnego przewalutowania, warto więc korzystać z platformy do obsługi płatności walutowych kartą lub przelewem.

Bardzo duże znaczenie mają też różne metody płatności oferowane przez e-commerce cross border. Zagraniczni Kupujący często są przyzwyczajeni do określonego sposobu płacenia, a jego brak może zniechęcić do zakupu i skutkować porzuceniem koszyka. Oprócz kart płatniczych warto zaoferować zwłaszcza takie rozwiązania, jak:

  • Google Pay– szybkie płatności elektroniczne dla użytkowników systemu Android;
  • Apple Pay– szybkie płatności, które powstały z myślą o użytkownikach sprzętów Apple;
  • inne portfele elektroniczne. Warto wspomnieć choćby o wielowalutowym portfelu PayPal, z którego korzysta 200 milionów użytkowników na świecie czy systemie płatności mobilnych SkyCash;
  • płatności odroczone (np. Klarna, czyli odpowiednik polskiego PayPo).

Żeby odpowiednio dopasować metody płatności, niezbędne jest przy tym dobre, aktualne rozpoznanie rynku. Na przykład płatności kartą są szczególnie chętnie wybierane w Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii, a popularność portfeli elektronicznych typu Google Pay, Apple Pay i SkyCash szybko rośnie w Niemczech i Europie środkowo-wschodniej. Z drugiej strony, w niektórych krajach w tym regionie klienci nadal często chcą płacić gotówką za pobraniem.

Zobacz również rozwiązania płatnicze, które mogą być pomocne w CBEC i nie tylko

Kwestie prawne a e-commerce cross border

Rozpoczynając sprzedaż transgraniczną, warto też oczywiście pamiętać o różnicach w przepisach prawnych w poszczególnych krajach. Należą do nich choćby kwestie związane z:

  • dopuszczeniem produktów do sprzedaży w wybranym kraju oraz ewentualnymi pozwoleniami czy koncesjami;
  • regulacjami celnymi (w przypadku sprzedaży poza UE);
  • podatkami (np. stawkami podatku i jego odprowadzaniem czy zasadami fakturowania);
  • prawami konsumenckimi (m.in. zwrotem czy gwarancją);
  • prawami autorskimi i ochroną znaków towarowych;
  • regulacjami dotyczącymi marketingu i reklamy.

Logistyka i przesyłki w handlu międzynarodowym

Cross-border e-commerce to również wyzwania logistyczne, które należy rozwiązać tak, by czas i koszty dostawy były jak najmniejszą przeszkodą dla Kupującego. Podobnie jak w przypadku płatności, istotny jest również wybór metod dostawcy, które są popularne na lokalnym rynku. Przydatne będą też różne opcje wysyłki, w tym ekspresowe.

Z powyższych względów w przypadku CBEC często dobrym rozwiązaniem jest współpraca z dużymi firmami spedycyjnymi z doświadczeniem w obsłudze przesyłek międzynarodowych. Warto też rozważyć usługi lokalnych centrów dystrybucji lub realizacji zamówień, by zoptymalizować procesy logistyczne.