Karty debetowe i kredytowe są często wykorzystywane do płatności zbliżeniowych, wypłat z bankomatów czy transakcji dokonywanych za granicą. Okazuje się jednak, że mogą być także świetnym rozwiązaniem dla e-commerce, ponieważ oferują szerokie możliwości wyboru metod płatności za zamówienie i wiele dodatkowych opcji. Jak zatem – z korzyścią dla klienta i sprzedawcy – stosować karty płatnicze w sklepie internetowym?
Karty płatnicze – czy wciąż są popularne?
Zgodnie z danymi z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, płatność kartą za zakupy internetowe w 2021 r. wybierało 13% kupujących w sieci. Warto jednak zwrócić uwagę, że – poza tradycyjnymi transakcjami, wymagającymi podania danych karty w e-sklepie – konsumenci coraz częściej wykorzystują inne metody płatności oparte o karty płatnicze, m.in. Google Pay (8%) czy kartę zapisaną w sklepie (card on file – 9%). Popularność zdobywają także rozwiązania takie jak płatności OneClick, rekurencja (płatności cykliczne) czy płatności walutowe, do których działania konieczne jest posiadanie karty płatniczej.
Najpopularniejsze rozwiązania oparte o karty płatnicze
Choć podawanie danych karty w sklepie internetowym podczas finalizacji każdego zamówienia wydaje się czasochłonne i niezbyt wygodne, istnieje wiele rozwiązań, które umożliwiają skrócenie tego procesu do minimum i pozwalają na zapłatę jednym kliknięciem. Przyjrzyjmy im się bliżej.
OneClick
Jak sama nazwa wskazuje, dzięki OneClick możemy zapłacić w e-sklepie kartą płatniczą zaledwie jednym kliknięciem. Przy pierwszej transakcji uzupełniamy dane karty i pozwalamy na ich zapamiętanie. W ten sposób każde kolejne zakupy wymagają już tylko kliknięcia przycisku „Kup teraz”. Co istotne, można zapamiętać nie tylko konkretny sklep, ale także przeglądarkę internetową, którą wykorzystujemy do robienia zakupów. Wówczas OneClick będzie działać we wszystkich sklepach, które odwiedzimy za jej pośrednictwem.
Warto też podkreślić, że OneClick można zastosować zarówno przy płatności kartą, jak i metodach takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay. Możemy w ten sposób zapisać kilka różnych kart, z których chcemy korzystać podczas zakupów. Zabezpieczeniem transakcji jest zamiana numeru karty na jednorazowy token. Sprzedający nie otrzymuje więc żadnych danych wrażliwych, w związku z czym nie musi podlegać dodatkowej certyfikacji.
Płatności cykliczne
Płatności cykliczne pozwalają na regularne, np. raz w miesiącu, automatyczne pobieranie ustalonej kwoty z rachunku klienta. Dzięki temu kupujący nie muszą pamiętać o płatnościach za abonament czy subskrypcję, a sprzedający otrzymuje terminowo opłaty za świadczone usługi. Płatności tego typu sprawdzą się wszędzie tam, gdzie wymagane są regularne opłaty za produkt bądź usługę, np. w przypadku firm ubezpieczeniowych, szkoleniowych czy consultingowych.
Aby uruchomić cykliczne płatności kartą, podczas dokonywania pierwszej płatności należy zaznaczyć opcję „Aktywuję płatności cykliczne”. Od tego momentu środki będą pobierane z karty automatycznie. Jedynie w przypadku zwiększenia kwoty, np. wskutek podwyżki cen, klient zostanie poproszony o ponowne zatwierdzenie płatności.
Chargeback
Chargeback, czyli inaczej obciążenie zwrotne, to forma zabezpieczenia konsumenta dokonującego płatności kartą. Można z niej skorzystać np. w sytuacji, gdy nie otrzymaliśmy opłaconych produktów. Gdy sprzedawca nie zwrócił nam środków za zwrócony w terminie towar, nasza karta została skradziona albo obciążona dwukrotnie za tę samą transakcję. Chargeback to usługa, z której mogą korzystać wszyscy posiadacze kart debetowych, kredytowych i przedpłaconych Visa lub Mastercard. Jeśli bank uzna naszą reklamację, otrzymamy zwrot środków na kartę.
Chargeback zapewnia bezpieczeństwo operacji kartowych i stanowi kolejny argument za tym, by z nich korzystać. Choć niezbędne jest złożenie reklamacji w banku i oczekiwanie na indywidualne rozpatrzenie sprawy, klienci mają w ten sposób możliwość dochodzenia swoich praw. Z punktu widzenia sprzedawcy, chargeback to zachęta do ciągłego podnoszenia poziomu obsługi klienta. Należy też pamiętać, że usługa ta nie może zastępować standardowej procedury reklamacyjnej przeprowadzanej przez sklep, w którym dokonano zakupu.
Przeczytaj również: Chargeback – czym jest i jak z niego korzystać?
Najpopularniejsze metody płatności oparte o karty płatnicze
Jak już wskazywaliśmy, karty płatnicze pozwalają na wdrożenie w sklepie internetowym różnych form płatności. Oprócz tradycyjnej zapłaty za zamówienie kartą, podczas której klient wpisuje w odpowiednie pola dane karty debetowej lub kredytowej, popularność zyskują metody takie jak Apple Pay, Google Pay czy płatności walutowe. Dzięki nim płatności są jeszcze szybsze i wygodniejsze, a do tego całkowicie bezpieczne – transakcje kartowe procesowane są bowiem z wykorzystaniem najnowszego standardu bezpieczeństwa 3D Secure 2.0. Uruchomienie w e-sklepie nowych form płatności nie jest trudne (więcej o możliwościach wdrożenia piszemy niżej), a z pewnością warto dać klientom możliwość zapłaty za zamówienie w formie, jaka najbardziej im odpowiada. Zaprocentuje to mniejszą liczbą porzuconych koszyków, a co za tym idzie – większą sprzedażą.
Apple Pay
Apple Pay umożliwia użytkownikom urządzeń marki Apple wygodne płatności za zakupy w e-commerce bez podawania danych karty czy logowania się do bankowości elektronicznej. Działa na zasadzie portfela elektronicznego, do którego konsument dodaje posiadane karty debetowe, kredytowe lub lojalnościowe. Aby zapłacić za pomocą Apple Pay, podczas finalizacji zamówienia wystarczy wybrać tę metodę, a następnie potwierdzić transakcję za pomocą FaceID lub TouchID.
Co ważne, podczas realizacji transakcji nie są przesyłane dane karty płatniczej, a jedynie unikalny kod transakcji (token) oraz numer przypisany do konkretnego urządzenia, z którego korzysta klient. Dzięki temu płatność jest bezpieczna dla obu stron – zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. Usługa Apple Pay jest prosta w konfiguracji, szczególnie jeśli przyjmujesz już płatności kartami kredytowymi i debetowymi.
Google Pay
Aplikacja Google Pay to odpowiednik Apple Pay przeznaczony dla użytkowników urządzeń z Androidem. Pozwala na błyskawiczne dokonywanie płatności zapamiętaną kartą debetową lub kredytową, bez wpisywania jej danych przy każdej transakcji. Można w ten sposób płacić zarówno w sklepach internetowych, jak i w aplikacjach mobilnych. Podobnie jak w Apple Pay, w portfelu elektronicznym od Google możemy dodawać karty płatnicze różnych banków, a następnie za ich pomocą dokonywać płatności. Dane kart są szyfrowane i nie są przesyłane do sklepów, co chroni środki konsumentów i zabezpiecza transakcje.
Dodanie w swoim e-commerce formy płatności takiej jak Google Pay znacząco skraca ścieżkę zakupową i wpływa na poprawę user experience, czyli doświadczenia zakupowego klienta. Dzięki Google Pay proces zamówienia może przebiegać w całości na smartfonie, a biorąc pod uwagę fakt, że już 76% klientów kupuje w sieci właśnie za pomocą tego urządzenia, na pewno warto dać im taką możliwość.
Płatności walutowe
Płatności walutowe to kolejny ze sposobów na wykorzystanie kart płatniczych w e-commerce. Z punktu widzenia sprzedającego to świetny pomysł na wyjście ze sprzedażą poza granice Polski. Dzięki płatnościom walutowym zagraniczni klienci mogą płacić za zakupy w polskich e-sklepach w swojej walucie, unikając niekorzystnego przewalutowania. Do skorzystania z tej formy płatności niezbędne jest posiadanie karty płatniczej Visa lub Mastercard.
Jeśli natomiast Twój sklep działa już na rynkach zagranicznych i oferuje produkty w innych walutach niż PLN, masz możliwość realizacji transakcji oraz wypłat bezpośrednio na rachunki walutowe sklepu, dzięki czemu również unikasz przewalutowania. Jak więc widać, karty płatnicze dają duże możliwości rozwoju Twojego e-commerce także poza granicami kraju.

Sposoby wdrożenia kart płatniczych w Twoim sklepie internetowym
Podobnie jak w przypadku innych metod płatności, istnieje kilka możliwości wdrożenia kart płatniczych w e-commerce. W zależności od swoich możliwości i potrzeb możesz wybrać tę, która najbardziej Ci odpowiada.
White label
Wdrożenie płatności w modelu white label oznacza, że proces finalizacji zakupów odbywa się od początku do końca w Twojej witrynie. Klient nie jest więc przekierowywany poza stronę sklepu, zatem nic go nie rozprasza i prawdopodobieństwo, że porzuci koszyk przed zapłatą za zamówienie, jest dużo mniejsze. White label pozwala również na personalizację strony z płatnościami oraz wdrożenie rozwiązań usprawniających proces zakupowy, np. płatności OneClick, płatności cyklicznych (tzw. rekurencja) czy technologii AJAX, umożliwiającej szyfrowanie płatności kartowych za pomocą tokenów. Uruchomienie na stronie płatności w tym modelu wymaga jednak po stronie właściciela sklepu przeprowadzenia prac programistycznych na podstawie wytycznych i dokumentacji dostarczonej przez operatora płatności.
Formatka płatnicza
Formatka płatnicza to rozwiązanie polegające na przekierowaniu klienta chcącego opłacić zamówienie na stronę operatora płatności, na której umieszczone są dostępne w danym sklepie formy zapłaty. W tym wypadku klient opłaca zamówienie poza witryną sklepu, a po pomyślnym sfinalizowaniu transakcji zostaje do niego z powrotem przekierowany. Tego rodzaju wdrożenie jest bardzo proste – od właściciela sklepu wymaga tylko dodania we właściwym miejscu na stronie przycisku „Zapłać teraz” z przekierowaniem do formatki płatniczej. Nie ma więc potrzeby angażowania programistów. Formatka płatnicza to rozwiązanie, z którego korzysta wiele sklepów internetowych, dlatego jest ono dobrze znane klientom. Oczywiście obok kart płatniczych mogą na niej zostać umieszczone inne dostępne u danego sprzedawcy metody płatności.
Przetestuj naszą formatkę płatności
Wygodne, szybkie, bezpieczne i szeroko dostępne – takie są metody płatności oparte o karty płatnicze. Warto wykorzystywać je w swoim e-commerce, dając klientom możliwość wyboru preferowanej formy zapłaty za zamówienie, jednocześnie przyspieszając i usprawniając w ten sposób proces zakupowy. Na pewno przyniesie to korzyści obu stronom transakcji.