Chargeback – czym jest i jak z niego korzystać?

Blog
27.02.2020

Coraz częściej w ofercie banków można zauważyć usługę chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Zwrot pieniędzy możliwy jest przy błędnie zrealizowanych lub budzących wątpliwość transakcjach. Procedura odzyskania płatności działa na zasadzie reklamacji. Co dokładnie chargeback oznacza dla sprzedawcy i właściciela karty?

Według NBP, w I kwartale 2019 roku na polskim rynku zarejestrowanych było 41,3 mln kart płatniczych. Najczęściej używaną formą płatności jest karta debetowa (79,2%), a zaraz po niej karta kredytowa (14,2%). Z roku na rok odnotowuje się wzrost liczby i wartości transakcji, ale wciąż wielu użytkowników kart nie wie, że w przypadku wątpliwości co do słuszności obciążeń na koncie może zgłosić reklamację.

Bezpieczne zakupy przez Internet - przeczytaj więcej!



Czym jest chargeback?

Chargeback to obciążenie zwrotne lub odwrotne obciążenie, którego zadaniem jest ochrona konsumenta przed nieuczciwymi usługodawcami, nadużyciami i błędami systemów płatniczych. Mechanizm obowiązuje wszystkich posiadaczy kart Visa i MasterCard, bez względu na to, czy w naszym portfelu znajduje się karta kredytowa, debetowa czy przedpłacona. Usługa polega na anulowaniu przez bank opłaconej transakcji i zwrot środków na kartę. W tym celu jej posiadacz musi złożyć reklamację w banku.

Kiedy można skorzystać z usługi chargeback?

Zgłoszenie żądania chargebacku można zgłosić z wielu powodów. Najczęściej konsumenci reklamują transakcję, której nie rozpoznają lub kiedy nie otrzymali kupionych towarów. Inne częste przyczyny wnioskowania o obciążenie zwrotne to:

  • niezadowolenie klienta z towaru lub usługi
  • towar był niegodny z opisem lub całkowicie inny od zamówionego
  • towar został zwrócony, ale nie nastąpił zwrot pieniędzy od sprzedawcy
  • konto klienta zostało obciążone dwukrotnie lub na inną kwotę
  • płatność została wykonana przez inna osobę niż właściciel karty, np. kiedy karta płatnicza została skradziona
  • posiadacz karty nie rozpoznaje transakcji w historii płatności
Jak wygląda procedura reklamacji?

Jeśli konsument miał do czynienia z jedną z powyższych sytuacji, może zgłosić reklamację do banku. W jej wyniku możliwy jest zwrot pieniędzy na kartę. Procedura chargeback w teorii jest prosta. Zadaniem klienta jest zgłoszenie reklamacji, a rolą banku rozpatrzenie skargi i ewentualny zwrot pieniędzy z konta sprzedawcy na rachunek właściciela karty. Jednak sam proces wymaga analizy oraz oceny przez bank konkretnej sytuacji i zasadności zwrotu. Kiedy doszło do nieprawidłowości podczas zakupów, sprzedawca także ma prawo do obrony i przedstawienia swoich dowodów na wywiązanie się z umowy. Każdy przypadek jest inny, dlatego rozpatruje się go indywidualnie. W związku z tym, niemożliwa jest pełna automatyzacja procedury, co wiąże się z dodatkowymi opłatami.



Limit czasowy na złożenie reklamacji

Czas na zgłoszenie nieprawidłowości i rozpoczęcie procedury chargeback jest zależny od powodu reklamacji i rodzaju transakcji. Najczęściej konsument ma na to maksymalnie 120 dni kalendarzowych, które liczy się od daty przetworzenia transakcji lub otrzymania towarów. Wyjątkiem są transakcje zagraniczne, kiedy to czas ten może zostać wydłużony do 180 dni. Sprzedawcy mają natomiast 30-45 dni, aby zebrać potrzebne dokumenty i przesłać odpowiedź w sprawie reklamacji.

Chargeback – korzyści dla sprzedawcy

Obciążenie zwrotne to usługa przede wszystkim działająca na korzyść konsumenta i sprzedawcy powinni robić wszystko, aby jej uniknąć. Dlatego chargeback można wykorzystać jako motywację i zachętę do świadczenia najwyższej jakości usług oraz sprzedawania produktów zgodnych z ich opisem. Konieczność zwrotu pieniędzy za wszelkie nieprawidłowości sprawia, że sprzedawcy przykładają większą uwagę i dbałość do opisów produktów i usług, a także do realnych zdjęć towaru. Unikają także pomyłek czy uchybień w procesie obsługi klienta.

Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się