Dzień darmowej dostawy w kalendarzu e-commerce próbuje rozpychać się łokciami, aby popularnością dorównać Black Friday czy Cyber Monday. I słusznie, bo dla kupujących to dobra okazja na przedświąteczne zakupy bez dodatkowych kosztów, a dla merchantów — szansa na zwiększenie sprzedaży i poszerzenie grona stałych klientów. Razem z Przelewy24 przygotuj swój sklep na ten dzień.

Najważniejsze daty dla e-commerce

Okres przedświąteczny obfituje w dni zakupowe jak Black Friday, Cyber Monday i dzień darmowej dostawy, mobilizujące do zakupów online. O ile jednak dwa pierwsze wydarzenia zyskały już dużą popularność — świadczy o tym m.in. fakt, że klienci znają ich dokładne daty — o tyle dzień darmowej dostawy często pozostaje niedoceniony. Tymczasem jest to idealny moment, by przyciągnąć konsumentów, planujących przedświąteczne zakupy.

Przyjrzyjmy się zatem kalendarzowi e-commerce na końcówkę 2024 roku:

  • Black Friday — 29 listopada,
  • Cyber Monday — 2 grudnia,
  • Dzień darmowej dostawy — 14 grudnia,
  • Świąteczne wyprzedaże — ok. 27 grudnia.

Jak przygotować swój sklep do dnia darmowej dostawy?

Dzień darmowej dostawy to świetna okazja, by zwiększyć ruch i konwersję w sklepie internetowym. Wydarzenie jest bowiem impulsem zakupowym, przyciągającym klientów do sklepów biorących udział w akcji. Jak pokazuje raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2024”, darmowa dostawa zachęca do częstszego robienia zakupów online. Aż 1/3 badanych oczekuje darmowej przesyłki przy zakupie za 20 zł. Z kolei darmowa dostawa do domu z możliwością darmowego wniesienia to bodziec zachęcający do zakupów aż 83% ankietowanych. Dzień darmowej dostawy jest dla nich świetną okazją do realizacji zamówień bez obaw o dodatkowe koszty, co sprzyja impulsywnym zakupom i pozwala przetestować ofertę różnych sklepów.

Z punktu widzenia merchanta, aby dzień darmowej dostawy przyniósł zamierzony efekt, trzeba się do niego odpowiednio przygotować. Oto kilka wskazówek, które pomogą optymalnie wykorzystać potencjał tego wydarzenia:

  • przygotuj się na większą liczbę zamówień i zwiększ zapasy produktów;
  • przygotuj stronę internetową na większy ruch — upewnij się, że infrastruktura (serwer albo serwery) dostosuje się do zwiększonego obciążenia. Zoptymalizuj stronę, aby ładowała się szybko i płynnie;
  • zaplanuj działania marketingowe — na kilka tygodni przed 14 grudnia zacznij informować klientów o nadchodzącym dniu darmowej dostawy za pomocą newsletterów, postów na social mediach i banerów na stronie. Komunikaty powinny być widoczne i zachęcające. Uwzględnij w nich np. informacje o dostępnych metodach płatności — szybki, intuicyjny oraz ulubiony przez klienta proces płatności może zapobiec porzuceniu koszyka na ostatnim etapie;
  • logistykę dostaw dopnij na ostatni guzik — upewnij się, że firma kurierska, z którą współpracujesz, ma zasoby na terminową realizację dostaw. Jeśli pozwala Ci na to budżet, możesz także zaoferować dodatkowe opcje, takie jak dostawa ekspresowa;
  • nie zawyżaj cen — po pierwsze: zgodnie z dyrektywą Omnibus musisz wskazać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni. Po drugie: jeśli tuż przed akcją podniesiesz cenę, klienci zorientują się, a wtedy akcja może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, zniechęcając do zakupów i podważając wiarygodność sklepu;
  • zadbaj o przejrzyste warunki promocji — idea dnia darmowej dostawy zakłada, że przy okazji wydarzenia wszystkie formy wysyłki dostępne w sklepie są bezpłatne. Można jednak nałożyć np. ograniczenie dotyczące minimalnej kwoty zakupów, aby z tej promocji skorzystać: 20 albo 50 zł. Pamiętaj jednak, aby warunek ten jasno sprecyzować i przedstawić klientom w klarownej formie;
  • zadbaj o różnorodność opcji płatności — darmowa dostawa to nie wszystko, klienci cenią też elastyczność w wyborze metod płatności, dlatego warto zaoferować różne opcje — od płatności kartą i przelewów online, po portfele elektroniczne, Apple Pay czy Google Pay i popularne systemy płatności, jak BLIK;
  • wybierz sprawdzonego operatora płatności — Przelewy24 zapewnią szybkie przetwarzanie transakcji i obsługę wzmożonego ruchu podczas dni takich jak Black Friday i dzień darmowej dostawy.
  • Przelewy24 oferują metody płatności, które polubią Twoi klienci

    Dzień darmowej dostawy a płatności odroczone

    Wielu merchantów zastanawia się, czy w dzień darmowej dostawy oferować płatności z odroczonym terminem zapłaty takie jak BLIK Płacę Później. Jako wyzwanie postrzegają to, że płatność odroczona (BNPL) może sprzyjać wyższemu odsetkowi zwrotów, a darmowa dostawa doprowadzi do większej liczby zamówień próbnych, które nie zostaną sfinalizowane. Może to oznaczać wyższe koszty operacyjne.

    Dokonaj więc analizy i oceń, czy taka strategia jest korzystna dla Twojego sklepu. Weź pod uwagę np. to, że w okresie przedświątecznym klienci często ponoszą większe wydatki. Płatność odroczona pozwoli im zamówić produkty teraz, a zapłacić później, co w połączeniu z darmową dostawą uczyni ofertę atrakcyjniejszą. Szczególnie więc przy droższych produktach może to zwiększyć konwersję, a ryzyko strat nie będzie wcale duże.

    E-raty — mniejsze ryzyko zwrotów i większe zaangażowanie klientów

    Warto mieć na uwadze, że oprócz płatności BNPL wciąż popularne wśród klientów pozostają tradycyjne raty. Sprawdzają się one szczególnie przy zakupach o wyższej wartości, kiedy rozłożenie znaczącego wydatku na mniejsze, regularne płatności pozwala na łatwiejsze zarządzanie budżetem. Jednocześnie badania pokazują, że aż 80% klientów, którzy skorzystali z zakupu na raty, chętnie wraca do tej formy płatności. Jeśli więc proces przebiegnie sprawnie i spełni oczekiwania kupującego, wzrośnie jego satysfakcja, co wpłynie na lojalność wobec sklepu i skłonność do kolejnych zakupów w przyszłości. Warto więc Przelewy24 Raty zaproponować w swoim sklepie jako jedną z metod płatności i informować o niej już na karcie produktu. Dzięki temu klient już na wstępnym etapie dycyzji zakupowej zyskuje pewność, że może pozwolić sobie na droższy produkt.

    Decyzja o zakupie na raty zwykle jest przemyślna, co skutkuje niższym wskaźnikiem zwrotów. Dlatego udostępnienie e-rat w dniu darmowej dostawy może być korzystnym rozwiązaniem. Zwroty w przypadku towarów zakupionych na raty zwykle wymagają dodatkowych formalności, więc klienci rzadziej decydują się na nie. Dla Ciebie jako merchanta oznacza to nie tylko zmniejszenie kosztów związanych z ich obsługą, ale także szansę na budowanie długoterminowych relacji z klientami.

    Poznaj rozwiązania płatnicze dostępne w Przelewy24

    Dzień darmowej dostawy. Skąd się wziął?

    Na pomysł Free Shipping Day — dnia darmowej dostawy — wpadli w 2008 r. Luke i Maisie Knowles, amerykańscy przedsiębiorcy. Ich założeniem było przedłużenie sezonu zakupowego, którego szczyt jak pokazywały statystyki, przypadał na Cyber Monday. Odpowiadając na obawy klientów, że zakupy dokonane później niż w pierwszym tygodniu grudnia mogą nie dotrzeć na święta, zaproponowali dzień z darmową wysyłką gwarantującą dostawę przed Bożym Narodzeniem.

    Wydarzenie bardzo szybko zostało przeniesione do Polski i już w 2010 r. zainicjowano jego pierwszą edycję. Kilkanaście lat później już wiadomo, że warto wykorzystać okazję, jaką jest dzień darmowej dostawy do przyciągnięcia nowych klientów, ale też umocnienia relacji z grupą stałych kupujących.

    Dzień darmowej dostawy. Informacje w pigułce.

    Dzień darmowej dostawy to dobra okazja do przedświątecznej akcji promocyjnej, która może znacząco wpłynąć na wzrost sprzedaży i zaangażowanie klientów. Odpowiednie przygotowanie — od zoptymalizowania e-sklepu, przez dobrze zaplanowaną logistykę, po wielokanałowe opcje płatności — pozwoli w pełni wykorzystać potencjał tego wydarzenia. Razem z Przelewy24 zapewnisz swoim klientom szybkie i wygodne metody płatności, które zwiększą ich satysfakcję z zakupów.