Dyrektywa Unii Europejskiej, znana szerzej pod nazwą Omnibus, weszła w życie 1 stycznia 2023 r. Jej celem jest zwiększenie ochrony konsumentów i przejrzystości polityki cenowej w sklepach. W krótkim artykule podsumowujemy nowe przepisy z perspektywy branży e-commerce.

Oto najważniejsze wymogi, jakie stawia przed sprzedającymi w internecie nowe prawo:

1. Prezentowanie „ceny wyjściowej” obok promocji

W przypadku promocji na dany towar lub usługę, obok aktualnej ceny na karcie produktu należy przedstawić informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Ponadto, jeśli Sprzedający chce pokazać rabat, należy liczyć go od tej najniższej ceny obowiązującej w rzeczonym okresie.

Od tej zasady istnieje kilka wyjątków:

  • nowe przepisy nie będą stosowane do tzw. promocji wiązanych, np. kup 4, a 5 otrzymasz gratis;
  • nowe wytyczne nie dotyczą niektórych rabatów wynikających z programów lojalnościowych.

2. Zweryfikowanie opinii klientów

E-sklep, który zapewnia dostęp do opinii konsumentów o sprzedawanych produktach/usługach, ma obowiązek informować, czy pochodzą one od osób, które rzeczywiście nabyły produkt i czy jako Sprzedający weryfikuje te opinie. Należy także wyjaśnić, na czym polega taka weryfikacja. Uwaga: Obowiązek ten nie dotyczy opinii publikowanych przed 1 styczniem 2023 r.

3. Bezpośredni kontakt z e-sklepem

Przed zawarciem umowy na odległość, Sprzedający w e-commerce mają obowiązek poinformowania konsumenta o numerze telefonu oraz adresie e-mail, pod którymi klienci mogą szybko skontaktować się ze sklepem. Infolinia musi działać sprawnie i pozwalać na efektywną obsługę zapytań. Jeśli sklep udostępnia inne środki komunikacji online (np. w formie czatu), ma zagwarantować zachowanie pisemnej korespondencji, oznaczonej datą i godziną, na trwałym nośniku.

Dodatkowe zmiany wprowadzone dyrektywą Omnibus

Powyższe wymogi dotyczą wszystkich sprzedających w e-commerce. Na jakie inne zapisy dyrektywy warto zwrócić uwagę? E-sprzedający, którzy indywidualnie dostosowują cenę dla danego klienta (np. z pomocą algorytmów) muszą teraz informować o stosowaniu takiego rozwiązania. Z kolei dostawca platformy typu marketplace ma obowiązek poinformować o tym, czy osoba trzecia oferująca na tej platformie produkt lub usługi, jest przedsiębiorcą, czy osobą fizyczną.

Źródło: https://eizba.pl/implementacja-dyrektywy-omnibus-do-prawa-polskiego-stala-sie-faktem/