Na Black Friday czekają zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy. Dla wielu sklepów internetowych jest to czas nie tylko zwiększonych sprzedaży, ale i wyjątkowa okazja do pokazania swoich mocnych stron i zdobycia nowych klientów. W tym szczególnym okresie, gdy klienci z zaangażowaniem przeszukują sieć w poszukiwaniu najlepszych ofert, kluczowe staje się nie tylko atrakcyjne przedstawienie produktów, ale i zapewnienie płynności procesu zakupowego. Odpowiednio przygotowany sklep internetowy, wyposażony w efektywne i intuicyjne rozwiązania płatnicze, może znacząco podnieść satysfakcję kupującego i zwiększyć przychody. W artykule podpowiemy, jak wykorzystać płatności online, aby Black Friday był dla Twojego sklepu prawdziwym sukcesem.

Black Friday w Polsce

Skutki podwyżek, inflacji dotarły także do online'u. Konsumenci ostrożniej podchodzą do zakupów, co stanowi niemałe wyzwanie dla sprzedawców. Black Friday jest szansą, by skłonić klientów do zakupu, a tym samym zwiększyć obroty i przychody firmy. Dlaczego warto wykorzystać tę okazję? Wskazują na to dane.

Maria Bogusiewicz, Account Manager w Przelewy24, w swoim wystąpieniu na konferencji Ecommerce.pl Event 17.10.2023 r. wskazała, że w Black Friday 2022 odnotowano 15-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu do 2021 roku. Taki wzrost świadczy o rosnącym znaczeniu BF dla e-commerce. Ogólnie w Black Friday sprzedaż wzrasta o 55% w stosunku do zwykłego okresu sprzedażowego. Na największe zyski może liczyć branża odzieżowa (moda), a na podium kategorii notujących rekordowe zyski podczas Black Friday znalazły się dom i ogród oraz zdetronizowana elektronika (1 miejsce m.in. w 2021 r.).

Widać zatem, że rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny i pełen agresywnych promocji, mających na celu pozyskanie klienta. Czy cena i duże rabaty to jedyne, czym można walczyć o kupujących? Co jeszcze warto wziąć pod uwagę przed Black Friday?

Strategia promocyjna na Black Friday

Przygotowania do Czarnego Piątku rozpocznij od analizy asortymentu sklepu i przygotowania oferty. W oparciu o analizę trendów rynkowych i preferencji klientów zidentyfikuj produkty, które mogą przyciągnąć najwięcej uwagi podczas Black Friday. Skup się na stworzeniu atrakcyjnych ofert i promocji, przyciągających uwagę i wyróżniających Twój biznes na tle konkurencji.

Jednak niskie ceny, bez efektywnej komunikacji z klientem, mogą zostać niezauważone. W ostatnich tygodniach roku zainwestuj w kampanie reklamowe omnichannel: w mediach społecznościowych, w przeglądarce, e-mail marketing, SMS-y, aby dotrzeć do jak najszerszego grona dotychczasowych i potencjalnych klientów. Pamiętaj o stworzeniu angażujących treści, które nie tylko informują o promocjach, ale także budują więź z marką. Personalizacja komunikatów reklamowych zwiększy zaangażowanie i zainteresowanie ofertą.

Optymalizacja strony internetowej. Nie tylko na Black Friday

Twoja strona internetowa musi być przygotowana na zwiększony ruch. Upewnij się, że szybko się ładuje i jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Zwróć również uwagę na umieszczenie informacji o promocji. Sprawdź, czy strona jest intuicyjna i czy łatwo się po niej nawiguje. Zadbaj o to, aby proces zakupowy był jak najprostszy. Upewnij się, że nie brakuje informacji o produktach (ceny, stan magazynowy, liczba sztuk, dostawa), a oferty są zrozumiałe dla laika.

Zwróć uwagę na skrócenie ścieżki zakupowej i optymalizację UX, żeby rozwiać wątpliwości klienta i zwiększyć szansę na dodanie Twoich produktów do e-koszyka.

Płatności online jako kluczowy element przygotowania sklepu na Czarny Piątek

W obecnych warunkach ekonomicznych, zauważalna jest zmiana w zachowania zakupowych konsumentów, którzy bardziej rozsądnie pochodzą do tematu zakupów. Co to oznacza w praktyce? Robią mniej zakupów spontanicznych, a więcej przemyślanych i zaplanowanych, także podczas wyprzedaży.

Co ważne, chętnie stawiają na zakupy online, ponieważ są szybkie i wygodne, a na samym Black Friday można sporo zaoszczędzić. Tym co zdecyduje o ty, czy klient wybierze Twój sklep, jest m.in. przejrzystość na ścieżce zakupowej oraz bezpieczeństwo na etapie płatności.

Szczyt sezonu zakupowego wymaga od sklepów internetowych zwrócenia szczególnej uwagi na oferowany w sklepie system płatności. W Black Friday ruch w e-sklepach gwałtownie rośnie, a priorytetem jest zapewnienie płynności transakcji.

Efektywny system powinien być nie tylko niezawodny, ale również elastyczny, by sprostać różnorodnym preferencjom płatniczym klientów. Powinien obsługiwać wiele metod płatności, od szybkich przelewów, przez płatności mobilne typu BLIK, karty płatnicze, aż po nowoczesne rozwiązania – takie jak portfele elektroniczne czy płatności odroczone.

Przejdź do BLIKA

Warto zastanowić się nad wprowadzeniem funkcjonalności ułatwiających zakupy, takich jak płatność jednym kliknięciem (OneClick) i zapamiętywanie preferowanej metody płatności, co może znacząco skrócić proces zakupu i zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka. Zoptymalizowany system płatności może przyczynić się nie tylko do wzrostu konwersji, ale także do budowania długoterminowej lojalności klientów, którzy cenią sobie wygodę transakcji online.

Jak już wspomnieliśmy wyżej, podczas peaków sprzedażowych niezwykle ważna jest również szybkość przeprowadzenia transakcji. Podczas Black Friday klienci są atakowani wieloma bodźcami, podatni na rozproszenie wyskakującymi reklami, a dodatkowo spieszą się do finalizacji zakupu, ze względu na często limitowany asortyment lub ograniczenie czasowe promocji. Prosty proces zakupowy i płatniczy to podstawa, aby nie stracić pozyskanego już klienta.

Płatności odroczone w sklepie internetowym

W branży e-commerce powszechnie wiadomo już, że płatności odroczone i ratalne mają znaczący wpływ na zachowania zakupowe. Te pierwsze są popularne w przypadku niższego koszyka zakupowego i zakupów spontanicznych, szczególnie w branżach takich jak moda i uroda. Płatności ratalne z kolei są preferowane przy większych wartościach zakupów, zwłaszcza w branży RTV i AGD, meble i wnętrza. Według najnowszych danych, oferowanie takich rozwiązań może zwiększyć częstotliwość zakupów i średnią wartość koszyka nawet do 20%. Warto pamiętać o tym przy okazji Black Friday. Klienci są wtedy skłonni kupić więcej, a ponieważ nie odczują dużego, jednorazowego wydatku w swoim miesięcznym budżecie, chętniej sfinalizują transakcję.

Przejdź do płatności odroczonych PayPo

Dodatkowe wskazówki do strategii na Black Friday

Poza wygodnymi metodami płatności pamiętaj też o innych aspektach prowadzenia e-sklepu. Szczególnie podczas Black Friday należy zaopiekować się obszarami takimi jak:

  • Zapasy i logistyka

Przygotuj się na zwiększone zamówienia poprzez zapewnienie odpowiedniej ilości towarów. Skoordynuj działania z hurtowniami w taki sposób, aby uniknąć opóźnień w dostawach. Ważne jest również, aby w sklepie zaktualizować informacje dotyczące dostępności produktów (stany magazynowe). Warto przemyśleć kwestie logistyczne – szczególnie w gorącej końcówce roku postaw na współpracę z niezawodnymi firmami kurierskimi, które zapewnią szybką i sprawna dostawę zamówień.

  • Obsługa klienta w Black Friday

W listopadzie zadbaj o wzmocnienie działu obsługi klienta. Black Friday to czas, kiedy możesz spodziewać się zwiększonej liczby zapytań i potencjalnych problemów. Szybka i efektywna odpowiedź na zapytania kupujących może znacząco wpłynąć na ich decyzje zakupowe oraz zwiększyć konwersję w e-sklepie.

Reaguj na bieżąco

Pamiętaj o monitorowaniu efektów Twoich działań i szybkiej adaptacja strategii w razie potrzeby. Analizuj dane dotyczące ruchu na stronie, konwersji oraz efektywności poszczególnych kanałów promocyjnych. Bądź gotowy do wprowadzenia zmian, które zoptymalizują wysiłki włożone w Black Friday.

A po Black Friday…

Mimo zmęczenia nie zapomnij podsumować promocji Black Friday. Przeanalizuj działania marketingowe, koniecznie zapisz mocne i słabe strony akcji promocyjnych. Dzięki dokładnej analizie będziesz lepiej przygotowany do świątecznych picków, noworocznych wyprzedaży i kolejnego Black Friday.