TikTok Shopping to odpowiedź giganta social mediów na wyzwanie, jakim jest łączenie funkcji rozrywkowych z e-commerce. Odpowiedź błyskotliwa, sprawnie wykorzystująca zalety marketingu szeptanego, wirusowego czy — będącego ich odmianą — influencer marketingu. Co musisz wiedzieć o TikTok Shopping? Czy to rozwiązanie dobre dla Twojego biznesu? Czytaj dalej i dowiedz się więcej.
TikTok, czyli rekordowy blok reklamowy?
W lipcu 2024 r. liczba osób w Polsce, które odwiedziły TikToka, wyniosła ponad 10 mln. W badaniach opublikowanych przez Mediapanel zaskakująca jest jednak liczba wskazująca średni czas, jaki użytkownicy spędzają na tym kanale mediowym. Wynosi ona bowiem 25 godzin miesięcznie. Oznacza to absolutną dominację nad zajmującą drugie miejsce aplikacją YouTube, gdzie użytkownicy spędzają jedynie nieco ponad 18 godzin.
To pokazuje, że TikTok nie tylko przyciąga ogromną liczbę użytkowników, ale również utrzymuje ich uwagę znacznie dłużej niż konkurencja. Jego popularność czyni go bardzo ważnym medium nie tylko rozrywkowym, ale też marketingowym. TikTok Shopping wykorzystuje ten potencjał, umożliwiając m.in. sprzedaż produktów oznaczonych na publikowanych materiałach wideo. Sprzedawcy mogą zintegrować swoje sklepy internetowe z TikTokiem, tworząc specjalne zakładki zakupowe w swoich profilach.
Jak założyć sklep na TikToku?
TikTok Shopping umożliwia promowanie i sprzedaż produktów w sposób, który jest naturalny i intuicyjny dla odbiorców. Także dla sprzedających korzystanie z tej funkcjonalności jest niezwykle łatwe. Szczególnie gdy mówimy o opcji umożliwiającej zintegrowanie TikTok Shopping z platformami e-commerce takimi jak np. Shopify albo WooCommerce. W praktyce oznacza to, że jeśli prowadząc sprzedaż przez internet, używasz określonej platformy e-commerce do zarządzania sklepem, nie musisz nic zmieniać. Nie musisz też tworzyć drugiego sklepu na TikToku. Tak jak dotychczas możesz obsługiwać ów kanał sprzedaży z dobrze znanego panelu transakcyjnego, a swoim klientom udostępniać metody płatności oferowane przez Przelewy24 jak m.in. Google Pay, karty płatnicze, płatności walutowe czy BLIK.
Jeszcze jedna opcja — BLIK Płacę Później — jest szczególnie ciekawa w kontekście sprzedaży w social mediach. Pozwala bowiem robić zakupy bez płacenia od razu. Płatności należy dokonać w ciągu 30 dni, aby nie zostały doliczone dodatkowe opłaty.
Oprócz integracji partnerskiej z używaną platformą e-commerce TikTok daje też możliwość integracji bezpośredniej. Podstawą do działania na tym polu jest utworzenie sklepu w TikTok Seller Center, czyli portalu dla sprzedawców chcących prowadzić działalność e-commerce na tym portalu.
Zobacz wszystkie rozwiązania płatnicze Przelewy24
TikTok Shopping Partner Integration, czyli integracja z platformą e-commerce
Aby rozpocząć integrację z platformą e-commerce można w pierwszej kolejności zarejestrować konto na TikTok for Business. Podczas uzupełniania danych pojawi się wymóg wskazania np. strony z polityką zwrotów. Trzeba także zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi zakazu sprzedaży określonych produktów na niektórych rynkach np. w Wielkiej Brytanii czy USA.
Można także od razu rozpocząć integrację z platformą e-commerce. Przykładowo użytkownicy Shopify muszą w tym celu:
- kliknąć Ustawienia w panelu administracyjnym Shopify,
- wejść na stronę Aplikacje i kanały sprzedaży,
- po kliknięciu Shopify App Store wyszukać TikTok,
- kliknąć Dodaj kanał,
- na stronie Skonfiguruj TikTok Shop w sekcji TikTok Shop kliknąć opcję Połącz,
- w kolejnym kroku, jeśli masz już konto na TikTok for Business, wystarczy zalogować się, a jeśli dopiero chcesz zarejestrować się jako sprzedawca na TikToku, musisz uzupełnić formularz,
- gdy już się zalogujesz albo zarejestrujesz, w oknie dialogowym Połączyć z Shopify? zapoznaj się z Warunkami świadczenia usług TikTok Shop dla sprzedawców, a następnie kliknij opcję Połącz,
- zweryfikuj informacje o sklepie,
- w oknie dialogowym Prześlij dokumenty wypełnij wymagane pola, a gdy klikniesz przycisk Dalej…
- wybierz opcję Zakończ konfigurację.
TikTok Shopping w Polsce
Na początku września 2024 r. TikTok Shopping był dostępny w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Indonezji, Malezji, Singapurze, Tajlandii, Wietnamie oraz na Filipinach. Jednak biorąc pod uwagę, jak dynamicznie portal rozwija się na europejskim rynku, można spodziewać się, że już niebawem i tutaj pojawi się możliwość wykorzystywania go w e-handlu jako zarejestrowany sprzedawca. Wówczas pojawi się też możliwość wykorzystywania takich narzędzi jak TikTok Seller Center — rozbudowanego narzędzia do zarządzania swoim sklepem, nie tylko z poziomu przeglądarki ale także za pomocą smartfona. Funkcje oferowane przez TikTok Seller Center to chociażby rejestracja sprzedawcy, zarządzanie produktami, zamówieniami, zwrotami, obsługa klienta i analiza danych. Ta ostatnia jest szczególnie interesująca, ponieważ w prosty sposób przedstawia statystyki i pomaga w analizie danych, które mogą być istotne dla Ciebie jako sprzedawcy. Specjalna zakładka jest np. poświęcona Livestream’owi czyli internetowej sprzedaży na żywo.
Czekając na ten moment, można z powodzeniem wykorzystywać TikToka w swoich działaniach marketingowych. Już teraz z powodzeniem robią to np. Rossmann, grupa Maspex (m.in. Łowicz, Kotlin) czy Orange Polska. Warto wiedzieć, że kampanie tych marek zostały nagrodzone podczas finałowej gali TikTok Ad Awards, czyli wydarzenia, którego celem jest docenienie agencji i marek marketingowo wyróżniających się na platformie. Przykładowo wybrane filmy w ramach projektu Uwielbiam.to autorstwa Space Cat Inustries dla grupy Maspex osiągały 11 mln wyświetleń. Dane przytoczono za materiałami biura prasowego TikToka.
Warto zwrócić uwagę na takie możliwości jak prowadzenie profilu marki, promowanie produktów w materiałach wideo publikowanych w serwisie albo współpraca z influencerami. Na portalu można także wykupić płatne reklamy — analogicznie jak np. na Facebooku albo Instagramie. Taka reklama może kierować bezpośrednio do Twojego sklepu internetowego. Postaraj się odpowiednio targetować przekaz. Weź pod uwagę np. dane statystyczne z portalu Oberlo.com, zgodnie z którymi największa część użytkowników TikToka to osoby w wieku 18-34 lata. Nie zapominaj jednak, że chociaż są to młode osoby, stanowią zaangażowaną publiczność, która doskonale orientuje się w internetowych trendach. Twoim sprzymierzeńcem w pozyskiwaniu ich zainteresowania mogą być umiejętnie wykorzystane algorytmy rekomendacji treści TikToka. Aby lepiej realizować cele marketingowe za pomocą TikToka, warto zainteresować się platformą TikTok Ads Manager.
Poznaj metody płatności jakie oferują Przelewy24
TikTok Shopping. Co trzeba o nim wiedzieć?
TikTok Shopping z pewnością jest narzędziem, które zmienia sposób, w jaki marki komunikują się z konsumentami i sprzedają swoje produkty. Dzięki integracji rozrywki z zakupami platforma oferuje unikalne możliwości dotarcia do zaangażowanej publiczności, łącząc influencer marketing, transmisje na żywo i inne innowacyjne formaty reklamowe. Prosty proces integracji z popularnymi platformami e-commerce sprawia, że TikTok Shopping jest dostępny dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości.
Warto pamiętać, że obecność w mediach społecznościowych to tylko jeden z pomysłów na to, jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce. O wielu innych piszemy regularnie na blogu Przelewy24.