Założenie e-sklepu to więcej niż stworzenie strony internetowej. Wiele osób planując uruchomienie własnego e-biznesu, nie zdaje sobie sprawy, jakie elementy składają się na jego budowę i funkcjonalność. Od wyboru technologii, przez projekt graficzny, aż po integrację płatności — każdy z tych kroków oznacza koszty. Sprawdź, jaka jest cena gotowego e-sklepu.
Czy da się założyć sklep internetowy za darmo?
Chcesz uniknąć dużych inwestycji na start? Teoretycznie darmowe rozwiązania istnieją, ale często wiążą się z ograniczeniami Przykładowo możesz skorzystać z oprogramowania typu Open Source (takiego jak WooCommerce czy PrestaShop). Korzystając z niego, sklep założysz bez ponoszenia kosztów licencji, ale musisz samodzielnie zadbać o hosting, domenę oraz ewentualne modyfikacje i wsparcie techniczne. Kwestią dyskusyjną jest więc mówienie, że jest to rozwiązanie bezkosztowe.
Korzystanie z darmowych wtyczek może też wiązać się np. z brakiem własnej domeny albo bardzo skromnymi możliwościami personalizacji. Lub jak w przypadku ekosystemu Wix — z niewielką przestrzenią na serwerach. Bezpłatny hosting oferuje 500 MB pamięci i 500 MB przepustowości, co wystarcza przy małym asortymencie, ale może być niewystarczające przy większym ruchu albo rosnącym asortymencie.
Od czego zależy cena stworzenia sklepu internetowego?
Darmowe rozwiązania mogą sprawdzić się do testowania pomysłów (tak, jak w Przelewy24 możesz przetestować rozwiązania płatnicze w sklepie demo), jednak jeśli planujesz rozwój swojego biznesu, prędzej czy później konieczne będą inwestycje w bardziej zaawansowane funkcje i profesjonalną infrastrukturę. Na koszt stworzenia sklepu internetowego skrojonego pod Twoje potrzeby złożą się:
- wykupienie domeny, czyli adresu strony internetowej, pod którym będzie funkcjonował sklep — koszt zależy od końcówki (.com, .pl, .eu itd.) oraz prowizji rejestratora i może wynosić od kilkunastu do kilkuset złotych rocznie. Do najtańszych domen należą te z końcówkami .pl czy .online, do zdecydowanie droższych m.in. .art, .expert albo .diet. Wykupując domenę, zwróć uwagę na cenę jej przedłużenia w kolejnych latach;
- certyfikat SSL — aby zadbać o bezpieczeństwo swojej witryny i danych klientów, pomyśl o odpowiednich zabezpieczeniach. Jednym z nich jest certyfikat SSL, czyli szyfrowana wersja protokołu http. Najczęściej certyfikat można zamówić u swojego rejestratora domeny, cena uzależniona jest od stopnia zabezpieczeń i rodzaju weryfikacji. Dla małych sklepów cena wynosi ok. 150 zł za rok (w pierwszym roku można liczyć na promocje), dla dużych firm ok. 400 zł/rok;
- hosting, czyli miejsce na serwerze, gdzie przechowywane będą pliki Twojego sklepu — ceny zaczynają się od około 100 zł rocznie za podstawowe pakiety, ale przy większym ruchu lub bardziej wymagających funkcjach mogą sięgać kilkuset złotych miesięcznie;
- platforma e-commerce — będzie to jeden z najważniejszych czynników wpływających na całkowity koszt stworzenia i utrzymania sklepu. Możesz wybrać darmowe oprogramowanie Open Source, takie jak WooCommerce czy PrestaShop. Jak jednak wspomnieliśmy, chociaż teoretycznie jest ono darmowe, zapewne będziesz musiał ponieść koszt jego instalacji i konfiguracji przez web developera (zwykle oznacza to jednorazowy wydatek kilku lub kilkunastu tysięcy złotych w zależności od wielkości projektu i dodatkowych wdrożeń), a dodatkowo musisz liczyć się z opłatami za hosting, wtyczki i aktualizacje. Alternatywnie, możesz skorzystać z platform SaaS (np. Shopify, Shoper), które oferują gotowe rozwiązania w modelu subskrypcyjnym. W tym przypadku miesięczna opłata waha się od około 50 do nawet kilkuset złotych, w zależności od funkcji i pakietu;
- projekt graficzny i personalizacja — gotowe szablony są często darmowe. Jeśli jednak zależy Ci na unikalnym projekcie, musisz liczyć się z wydatkiem od kilku do kilkunastu tysięcy złotych za pracę profesjonalnego grafika i dewelopera, który wdroży jego projekt;
- integracja z systemem płatności — w przypadku Przelewy24 integracja e-sklepu z systemem płatności nie wymaga opłaty abonamentowej. Na start wnosisz jedynie opłatę aktywacyjną (59 zł), która podlega zwrotowi pod warunkiem zrealizowania 10 transakcji w ciągu pierwszych dwóch miesięcy współpracy. Oferujemy także darmowe, gotowe wtyczki do najpopularniejszych platform e-commerce takich jak WooCommerce, PrestaShop, Magento i Shopify w różnych wersjach.
Jakie metody płatności oferowane przez Przelewy24 udostępnisz w swoim sklepie?
Jak sfinansować założenie sklepu internetowego?
Wymienione powyżej koszty sumują się do kwoty od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od skali i specyfiki projektu. Jeśli nie dysponujesz wystarczającymi środkami na start, istnieje kilka sposobów na sfinansowanie założenia sklepu internetowego. Może to być pożyczka dla firm (taka jak PragmaGo x Przelewy24 Finance, teraz dostępna także dla nowych partnerów Przelewy24), unijna lub rządowa dotacja, crowdfunding czy leasing oprogramowania lub sprzętu. Weź jednak pod uwagę, że ostatnia opcja w przeciwieństwie do pierwszej nie daje możliwości np. opłacenia pracy specjalisty, który wdroży oprogramowanie, marketingu czy szkoleń z obsługi platformy e-commerce.
Sposób finansowania dla firmy należy uwzględnić już na etapie planowania założenia sklepu internetowego. Jeśli szukasz elastycznych rozwiązań dopasowanych do potrzeb Twojego biznesu, sprawdź ofertę PragmaGo x Przelewy24 Finance, która pozwoli pokryć koszty związane z uruchomieniem i rozwojem e-sklepu.
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego? Podsumowanie
Domena, hosting, design — to podstawa do stworzenia strony internetowej. Jednak żeby funkcjonował na niej pełnoprawny sklep internetowy, potrzeba znacznie więcej: integracji z systemami płatności, certyfikatu SSL, odpowiedniej platforma e-commerce czy funkcjonalności wspierającej obsługę klienta. Wszystko to sprawia, że budżet na uruchomienie sklepu może wynosić od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Alternatywą dla sprzedaży za pośrednictwem własnej strony internetowej są marketplace’y.