Częstym błędem, jaki wkrada się do strategii firm działających w modelu B2B, jest stosowanie tych samych narzędzi, które są domeną sektora B2C. Tymczasem platforma e-commerce skrojona pod potrzeby B2B powinna mieć bardziej zaawansowane funkcje, jak możliwość personalizacji ofert czy obsługa metod płatności dogodnych dla klientów biznesowych. Co jeszcze? Dowiedz się z poniższego artykułu.

Bez względu na to, jaki rodzaj działalności B2B (business-to-business) prowadzisz, potrzebujesz platformy e-commerce usprawniającej automatyzację procesów sprzedażowych, pomocnej w zwiększeniu zasięgu oraz poprawie relacji z klientami biznesowymi. W przeciwieństwie do platform B2C (business-to-consumer), wybrane przez Ciebie rozwiązanie będzie obsługiwać bardziej złożone procesy zakupowe, często obejmujące zarządzanie zamówieniami na dużą skalę, indywidualne warunki cenowe, integrację z systemami ERP oraz zaawansowane funkcje zarządzania kontami klientów. Na co zwrócić uwagę wybierając to idealne?

1. Możliwość składania zamówień online

Podstawą w świecie współczesnego e-commerce jest możliwość składania zamówień online. Dostęp do katalogu i formularza zamówień powinien być prosty, intuicyjny i dostępny 24/7. Automatyzacja procesu zakupowego skróci czas realizacji, zredukuje ryzyko błędów ludzkich i pozwoli pracownikom skupić się na bardziej strategicznych zadaniach. Jest to możliwe np. poprzez opcję tworzenia zamówień cyklicznych lub zapisywania koszyków zakupowych albo przez uproszczenie procesu autoryzacji zamówienia.

Ponadto platformy e-commerce umożliwiają personalizację oferty, dzięki czemu Twoi klienci widzą dokładnie te produkty, ceny i warunki, które zostały dla nich ustalone.

Dla wielu producentów czy hurtowników istotna jest implementacja funkcji minimum order value (MOV) lub minimum order quantities (MOQ). Gwarantuje ona, że klient sfinalizuje zamówienie dopiero wtedy, gdy w jego koszyku znajdą się produkty za określoną z góry minimalną kwotę bądź ich ilość będzie co najmniej równa założonej minimalnej wielkości zamówienia. Ciekawą jest też opcja Sell in Multiples of Quantities dostępna np. w PrestaShop — module do obsługi szybkich przelewów za pośrednictwem Przelewy24. Umożliwia ona sprzedaż produktów wyłącznie w ilościach stanowiących wielokrotność ustalonej liczby sztuk.

2. Dostęp do pulpitu klienta i jego personalizacja

Dla klientów B2B niezwykle ważne jest, aby mieli pełną kontrolę nad statusem swoich zamówień – od momentu złożenia, przez realizację, aż po dostawę. Funkcjonalność umożliwiająca śledzenie statusu zamówienia w czasie rzeczywistym, powiadomienia o postępach oraz możliwość kontaktu z obsługą klienta bezpośrednio z poziomu platformy to elementy, które zwiększają transparentność procesu i poprawiają doświadczenia zakupowe.

Poprzez panel klienta, kontrahent powinien mieć też dostęp do rozliczeń i faktur.

3. Indywidualne cenniki i zarządzanie cenami

Uwzględnianie w zamówieniu personalizowanej oferty (np. na podstawie wcześniejszych zamówień albo ilości zamawianych produktów lub usług), indywidualnych cenników czy negocjowanych warunków płatności, to jedna z największych zagwozdek firm działających w sektorze B2B. Szczególnie gdy mowa o biznesie na dużą skalę, gdzie liczba zapytań ofertowych jest naprawdę duża. Klient czekający na odpowiedź handlowca w sprawie indywidualnej wyceny może zwyczajnie zniecierpliwić się i przerwać proces zakupowy.

Automatyzacja jest więc w tym wypadku szczególnie pożądana, a z pomocą przychodzi silnik cen. Narzędzie, które jest w stanie w czasie rzeczywistym tworzyć ofertę cenową dla każdego produktu, dostosowaną do konkretnego klienta. Silniki cen uwzględniają takie strategie jak tiered pricing

Sprawdź, jakie metody płatności możesz zaoferować swoim partnerom biznesowym

4. Zaawansowany system zarządzania e-commerce B2B

Masz kilka magazynów, rozbudowaną sieć dostaw, a w dodatku działasz zgodnie ze strategią omnichannel i prowadzisz sprzedaż towarów lub usług wieloma zintegrowanymi kanałami jednocześnie? Potrzebujesz sprawnego systemu ERP (Enterprise Resource Planning), który wspomoże Cię w planowaniu, kontroli procesu sprzedaży i zarządzaniu zasobami. Systemy ERP często można zintegrować z systemami finansowo-księgowymi, co nie tylko automatyzuje i usprawnia pracę, ale też pozwala wyeliminować ryzyko pomyłek ze strony osób dbających o księgowość.

Pomocny będzie też system CRM (Customer Relationship Management), który w odróżnieniu od ERP koncentruje się na zarządzaniu relacjami z klientami, poprawie obsługi i zwiększeniu sprzedaży.

5. Metody płatności dopasowane do potrzeb B2B

Transakcje pomiędzy firmami różnią się od typowych zakupów konsumenckich i owe różnice powinny być uwzględnione w ofercie metod płatności. Wymagania klientów biznesowych dotyczą np. takich kwestii jak negocjowane terminy płatności czy konieczność integracji między systemami finansowymi. Na długo przed tym, gdy model płatności BNPL (Buy Now, Pay Later) zyskał popularność wśród konsumentów, faktury z odroczonym terminem płatności były codziennością w sektorze B2B. Obecnie, dzięki takim narzędziom jak spingo, wkraczają na nowy poziom.

Spingo to usługa odroczonych płatności dla biznesu, która umożliwia Twoim kontrahentom robienie zakupów bez konieczności płacenia za nie w dniu transakcji. Ty otrzymasz zapłatę tego samego dnia, gdy doszło do transakcji.

6. Usprawnienie procesu składania zamówienia przez tradycyjny kanał sprzedaży

Czy jesteś producentem albo dostawcą, prowadzisz hurtownię, firmę logistyczną, czy świadczysz usługi IT, konsultingowe bądź przemysłowe — może zdarzyć się, że Twój klient będzie chciał skontaktować się z handlowcem osobiście i tą drogą złoży zamówienie. W takiej sytuacji, aby usprawnić proces zakupowy, warto wdrożyć rozwiązanie, jakim jest generator linku.

Dzięki niemu szybko stworzysz bezpośredni link do płatności za zamówienie i wyślesz go kontrahentowi mailem, SMS-em czy nawet przez wiadomość w komunikatorze. Link przekieruje bezpośrednio do opłacenia zamówienia.

Poznaj również inne rozwiązania płatnicze od Przelewy24

7. Wysyłka powiadomień mailowych o statusie zamówienia

Wspominaliśmy już, że niezwykle istotne w kontekście obsługi klienta biznesowego, jest informowanie na bieżąco o postępach w realizacji zamówienia. Takie powiadomienia mogą być wysyłane mailowo lub sms-owo, w zależności od preferencji kontrahenta. Można także udostępniać je poprzez dedykowaną aplikację czy panel klienta. Najważniejsze, aby zawierały aktualne informacje pozwalające na śledzenie statusu zamówienia w czasie rzeczywistym, eliminując potrzebę osobistego kontaktowania się z dostawcą. Jednym z najważniejszych aspektów komunikacji w B2B jest szybkie informowanie o ewentualnych opóźnieniach, brakach w zapasach lub innych problemach, które mogą wpłynąć na realizację zamówienia.

Aby powiadomienia były w pełni efektywne, powinny być zintegrowane z systemami ERP i CRM. Pozwoli to na automatyczne przekazywanie informacji.

8. Rozwiązania dla cross-border e-commerce

Cross-border e-commerce, czyli sprzedaży produktów lub usług online kontrahentom z innych krajów to jeden z najważniejszych trendów w e-handlu w ostatnich latach. Aby skutecznie realizować strategię rozwoju na rynkach międzynarodowych, konieczne jest zadbanie o szereg elementów, takich jak wielojęzyczność strony internetowej i serwisu transakcyjnego, dostosowanie do lokalnych przepisów i regulacji, obsługa klienta na poziomie lokalnym czy adaptacja do lokalnych preferencji płatniczych.

Pomocne w tym ostatnim punkcie jest udostępnienie płatności walutowych. Platforma do obsługi przelewowych i kartowych od Przelewy24 realizuje transakcje w aż 50 walutach. Bardzo ważne jest też to, że procesy transakcyjne odbywają się zgodnie z normą bezpieczeństwa PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

9. Bezpieczeństwo danych w e-commerce B2B

Tak samo jak dla Ciebie, tak i dla Twoich klientów bezpieczeństwo danych to jeden z priorytetowych aspektów współpracy. W B2B ochroną przed cyberzagrożeniami i wyciekami powinny być objęte wszystkie poufne informacje biznesowe, takie jak ceny, negocjacje handlowe, umowy, warunki płatności, a także dane finansowe i logistyczne. Należy zwrócić uwagę m.in. na szyfrowanie danych (protokół SSL/TLS), zarządzanie dostępami i stosowanie systemów autoryzacji wielopoziomowej, uwierzytelnianie dwuskładnikowe czy zarządzanie sesjami użytkowników przez chociażby ograniczanie czasu trwania sesji lub monitorowanie logowań z nieznanych urządzeń.

W transakcjach B2B często przetwarzane są wrażliwe dane finansowe, takie jak numery kont, dane kart kredytowych czy warunki kredytowe. Przelewy24 stosują standardy bezpieczeństwa płatności,, takie jak PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), i gwarantują, że dane finansowe są chronione na każdym etapie transakcji. Dodatkowo, stosowanie tokenizacji przy takich metodach płatności jak np. Visa Mobile minimalizuje ryzyko wycieku danych.

E-commerce B2B wymaga niestandardowych rozwiązań

E-commerce dla B2B wymaga platformy spełniającej specyficzne potrzeby klientów biznesowych, które wychodzą daleko poza standardy znane z sektora B2C. Zasadniczymi funkcjami niezbędnymi do efektywnej sprzedaży i obsługi klienta są m.in. rozbudowane możliwości składania zamówień online, indywidualizacja cenników, zaawansowane zarządzanie zamówieniami, integracja z systemami ERP i CRM czy obsługa metod płatności dostosowanych do realiów B2B.

Profesjonalne narzędzia jakimi są platformy e-commerce przeznaczone dla działalności B2B nie tylko ułatwiają, ale wręcz automatyzują wiele procesów, co pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy.