Zastanawiałeś się kiedyś, ile wyborów zakupowych jest naprawdę Twoich? W świecie e-commerce przypadki zdarzają się rzadko. To, co widzisz w wynikach wyszukiwania czy na banerach reklamowych, to często efekt precyzyjnie zaplanowanej kampanii SEM. Zobacz, jak możesz wykorzystać ją w swoim e-biznesie.

Na czym polega SEM?

Po angielsku Search Engine Marketing, po polsku marketing w wyszukiwarkach internetowych, w skrócie SEM. Pod tym pojęciem kryje się ogół działań zorientowanych na zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, zarówno poprzez płatne kampanie reklamowe PPC (Pay-Per-Click), jak i działania organiczne związane z SEO (Search Engine Optimization).

Celem kampanii SEM jest dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców w momencie, gdy poszukują informacji, produktów lub usług związanych z ofertą firmy. Reklamy SEM, choćby w Google, pojawiają się po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę (np. „kreatywne zabawki”, „suszarka do włosów”) i prowadzą do strony produktu, kategorii lub bloga firmowego, precyzyjnie trafiając w potrzeby użytkownika. Dzieje się to dzięki odpowiedniemu targetowaniu.

SEM = SEO + PCC. Co dostaniesz, gdy wykupisz kampanię SEM?

W ofertach agencji SEM znajdziesz m.in.

  • kampanie płatne, (PPC — np. Google Ads) — obejmują one reklamy w wynikach wyszukiwania, kampanie produktowe czy reklamy displayowe oraz remarketing;
  • SEO (Search Engine Optimization) — w szczególności takie działania jak pozycjonowanie strony www, pozycjonowanie e-commerce, SEO Content, SXO (połączenie SEO i UX — User Experience);
  • audyt SEO i PPC, konsulting;
  • content marketing — działania z zakresu content marketingu mają dostarczać wartościowych, angażujących i pomocnych treści, które przyciągną odbiorców i pomogą zbudować z nimi trwałą relację. Działa na różnych etapach lejka sprzedażowego, od budowania świadomości po wspieranie decyzji zakupowych.

W praktyce kampania SEM to kombinacja usług SEO i PPC dostosowana do potrzeb klienta. Agencje marketingowe często rozdzielają te elementy, by bardziej precyzyjnie definiować ofertę i jednocześnie pokazywać jak rozległym zakresem działań zajmują się w ramach kompleksowego marketingu w wyszukiwarkach.

Zobacz, jakie metody płatności zwiększą konwersję w Twoim e-sklepie

Czy opłaca się inwestować w kampanię SEM?

Po co płacić za reklamy, skoro można skupić się działaniach z zakresu SEO? Albo, po co czekać na efekty działań SEO (szacuje się, że satysfakcjonujące efekty mogą przyjść nawet po roku albo dłużej), skoro można wykupić reklamę i mieć pewność, że link do strony internetowej będzie widoczny na szczycie wyników wyszukiwania od razu po uruchomieniu kampanii?

Kampanie SEM są skuteczne dzięki komplementarności, celności i możliwości mierzenia ich efektów, a także dzięki dywersyfikacji działań marketingowych.

Zalety działań obejmujących marketing w wyszukiwarkach internetowych to:

  • szybkość działania dzięki kampaniom PPC;
  • budowanie widoczności marki i zwiększanie ruchu na stronie;
  • możliwość precyzyjnego dotarcia do wybranej grupy odbiorców (targetowanie);
  • dokładne monitorowanie efektów w czasie rzeczywistym. Możliwość analizowania na bieżąco zwrotu z inwestycji (ROI);
  • możliwość elastycznego dostosowywania strategii do zmieniających się potrzeb. Przykładowo, jeśli jesteś producentem bombek choinkowych, możesz zwiększyć nakłady na kampanię PPC w okresie okołoświątecznym i zakończyć ją w styczniu, gdy boom na bombki minie;
  • budowanie długoterminowej pozycji strony w organicznych wynikach (SEO);
  • dane z kampanii PPC, takie jak skuteczność słów kluczowych czy zachowania użytkowników, mogą być wykorzystane do optymalizacji strategii SEO.
  • Ile kosztuje kampania SEM i jak ją sfinansować?

    Wyceny kampanii SEM dla e-commerce są uzależnione od takich aspektów jak: struktura strony internetowej; jej aktualny stan; branża, w jakiej działasz; rodzaj rynku, na którym oferujesz produkty lub usługi (od lokalnego po międzynarodowy); konkurencyjność wybranych słów kluczowych oraz ich ilość; ilość dostarczanych miesięcznie opisów produktów, kategorii, tekstów blogowych itp.; budżet przeznaczony na reklamy PPC. Wpływ na miesięczną kwotę, jaką zobaczysz na fakturze, ma też renoma agencji marketingowej, z którą zdecydujesz się współpracować czy czas, przez jaki obowiązywać będzie umowa z nią.

    Reasumując, koszt kampanii SEM wyliczany jest zawsze indywidualnie. Może też się zmieniać z czasem: początkowo będzie wyższy, bo obejmie np. audyt strony i więcej działań PPC, z czasem jednak koszty na płatne kampanie zmaleją. Przyjmuje się, że średnio budżet na kampanię SEM dla małej firmy wynosi od 2 do 5 tys. zł miesięcznie. W przypadku dużych sklepów e-commerce, konkurencyjnych branży albo działań prowadzonych na rynkach międzynarodowych, może sięgać od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.

    Jeśli szukasz sposobu na sfinansowanie działań marketingowych, rozważ finansowanie dla firm, które pozwala pokryć koszty kampanii SEM i zainwestować w rozwój swojego e-commerce. PragmaGo x Przelewy24 Finance pozwala uzyskać finansowanie na poziomie nawet 150 tys. zł wyłącznie za pośrednictwem panelu klienta Przelewy24. Nie wymaga to wielu formalności, a decyzja o przyznaniu finansowania jest podejmowana w kilka minut.

    Czym jest SEM? Podsumowanie

    Kampania SEM to ogół działań w zakresie marketingu internetowego, skoncentrowanych na zwiększeniu widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych poprzez płatne reklamy oraz działania SEO. Składają się na nią m.in. tworzenie sieci powiązań ze stroną czy e-sklepem, content marketing, marketing w Google Ads, pozycjonowanie witryny.

    Dobrze zaprojektowana i przeprowadzona kampania SEM może pomóc w zbudowaniu marki zarówno firmie, która dopiero startuje, jak i poprawić konwersję i zwiększyć sprzedaż w przypadku przedsiębiorstw już funkcjonujących na rynku. To wszechstronne narzędzie pozwala nie tylko przyciągnąć nowych klientów, ale także skutecznie utrzymać uwagę dotychczasowych odbiorców. Profesjonalna agencja SEM przeprowadzi dla Ciebie nie tylko wycenę kosztów, ale przedstawi też potencjalne zyski, które mogą być znacznie wyższe.

    Ile znasz rozwiązań płatniczych? Sprawdź, czy mamy je wszystkie