
Korzystając z usług firm kurierskich masz nadzieję, że przesyłka dotrze bez problemów. Niestety czasem dochodzi do sytuacji, w której stan opakowania pozostawia wiele do życzenia. Zawartość nosi ślady uszkodzenia, a przesłany przedmiot nie nadaje się do użytkowania. Co zrobić w takiej sytuacji?
Szacuje się, że w Polsce nadawanych jest około 55-60 milionów przesyłek rocznie. Przy tak dużej liczbie może dojść do uszkodzeń. Na magazynie, w czasie sortowania czy w busie kuriera. Ryzyko pojawia się niemal na każdym kroku, a odpowiedzialnym może być czynnik ludzki lub maszyny i sortownia. Najważniejsze, aby w momencie odkrycia uszkodzenia, przejść do działania.
Jak zgłaszać uszkodzenie przesyłki?
Z niecierpliwością czekasz na paczkę, otwierasz jej zawartość, a ta… nie nadaje się do użycia. Stłuczone kubki, mimo oznaczenia „uwaga szkło”, pęknięty wyświetlacz w nowym laptopie, choć znajdował się w oryginalnym kartonie. Co zrobić? Zamawiający przesyłkę ma wiele możliwości roszczeń, dlatego czas na działanie.
Mądry Polak po szkodzie
Musisz mieć świadomość, że kurierzy niechętnie zgadzają się na otwieranie paczek w ich obecności. Nagli ich czas, dziennie muszą dostarczyć nawet 70 paczek i każda minuta jest na wagę złota. Czy w takim razie, jeżeli uszkodzenie odkryjesz po podpisaniu dokumentów, jest szansa na złożenie pozytywnie rozpatrzonej reklamacji?
Procedura reklamacyjna
Firmy kurierskie dokładnie przestrzegają swoich regulaminów, szczególnie tych związanych z procedurą reklamacyjną. Dlatego zanim złożysz wniosek, dokładnie zapoznaj się z zapisami w regulaminie, aby niczego nie pominąć. Wielu z nich zastrzega sobie czas zgłaszania – zwykle są dwie doby przyjęcia paczki (zdarzają się wyjątki, m.in w przypadku Poczty Polskiej obowiązuje termin 7-dniowy). Sprawdź też, kto według zapisu powinien złożyć reklamację. Dla przykładu - InPost będzie rozpatrywać wniosek od nadawcy.
W każdym z wniosków powinny się znaleźć takie informacje jak:
- numer przesyłki oraz dzień odbioru
- opis uszkodzenia
- określona wartość produktu (np. podstawą jest paragon, faktura)
- zdjęcia uszkodzeń
Niewątpliwie pomocna może się okazać opcja ubezpieczenia przesyłki. Jeżeli została ona zawarta w zamówieniu, procedura reklamacyjna powinna odbyć się szybko i z pozytywnym wynikiem. A co, jeżeli nadawca o niej zapomniał? Nic straconego! Takie wnioski również są rozpatrywane, ale na decyzję możesz czekać do 30 dni. Jeżeli uszkodzenie powstało w wyniku winy firmy kurierskiej, odszkodowanie zostanie wypłacone – będzie to wartość produktu plus koszt nadania.
Przeczytaj także:Najpopularniejsze firmy kurierskie w Polsce
Naturalnie, firma kurierska może zaproponować też inne rozwiązanie lub odszkodowanie, które nie pokryje 100% wartości produktu. Masz zawsze dwa rozwiązania – przyjąć lub ponownie reklamować. Gdy próby mediacji nie przyniosą satysfakcjonujących wyników, sprawę można skierować do Rzecznika Praw Konsumenckich (w przypadku zamówień indywidualnych) lub na drogę administracyjną z pozwu sądowego.