Walka z porzuconymi koszykami bywa trudna. Jednym z rozwiązań, które zwiększają szansę na finalizację transakcji przez klienta, jest one step checkout. W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje na jego temat.

Czym jest one step checkout?

Zacznijmy od wyjaśnienia terminu, jakim jest step checkout. Pod tym pojęciem kryją się kroki („step” po angielsku oznacza właśnie krok) dzielące kupującego od finalizacji transakcji.

Standardowo kupujący przebywa następującą ścieżkę:

  • przejście z koszyka na stronę do logowania lub rejestracji,
  • potwierdzenie wyboru określonych produktów,
  • uzupełnienie danych teleadresowych,
  • decyzja w sprawie metody dostarczenia przesyłki,
  • przeniesienie na stronę płatności.

Ostatnim etapem jest wyświetlenie tzw. thank you page’a, czyli strony potwierdzającej, że transakcja przebiegła pomyślnie.

Im więcej kroków użytkownik musi wykonać, tym większe ryzyko, że zrezygnuje z finalizacji zakupu. Rozwiązaniem tego problemu jest one step checkout – formularz umożlwiający zamówienie produktów i opłacenie transakcji z poziomu jednej podstrony. Po uzupełnieniu wymaganych pól danymi oraz opłaceniu zamówienia, wyświetlany jest thank you page, a sprzedający może przystąpić do realizacji wysyłki.

Poprzez ograniczenie liczby kroków niezbędnych do finalizacji zakupu, istnieje szansa na zmniejszenie wskaźnika porzuconych koszyków oraz pozyskanie lojalnych, powracających klientów. Według raportu „E-commerce w Polsce 2021”, 33% badanych stwierdziło, że do kolejnych zakupów motywuje ich pozytywne doświadczenie zakupowe z przeszłości. Aby im je zapewnić, warto ograniczyć formalności związane z zamówieniem i transakcją.

Jak wyglądają formularze „one step”?

W przypadku stron, na których stosowany jest one checkout page, po wejściu na podstronę koszyka i kliknięciu w przycisk „Zamów”, użytkownikowi zostaje wyświetlony prosty i przejrzysty formularz, który należy uzupełnić danymi. Następnie, na tej samej podstronie, wystarczy wybrać preferowaną metodę dostawy i płatność. Wymagane do realizacji zamówienia dane nie różnią się od tych, które musiałyby zostać podane w przypadku tradycyjnego step checkoutu, jednak sposób ich ekspozycji jest inny.

Przykładowo, zamiast wybierać na oddzielnej podstronie preferowaną metodę płatności, od razu po wpisaniu danych wystarczy kliknąć w logotyp np. BLIK i wpisać kod (jest to możliwe, gdy okienko do wpisania 6-cyfrowego kodu jest zaimplementowane od razu w formularzu).

Niezwykle istotne w przypadku formularzy one step jest automatyczne pobieranie informacji, które użytkownik wpisał wcześniej, przy poprzednich zakupach. W sytuacji, gdy klient jest zalogowany i posiadamy już jego dane, powinny się one podstawić do formularza od razu. Oczywisćie, pozostawmy możliwość ich edytowania.

To jak będzie wyglądała podstrona checkoutu zależy od możliwości i funkcjonalności danego serwisu oraz stałych elementów graficznych strony internetowej. W przypadku dużych ingerencji w strukturę serwisu, zmiany powinien wprowadzać doświadczony webdeveloper. Wprowadzanie nowych rozwiązań związanych z płatnościami zawsze warto skonsultować także z ekspertem Przelewy24.

Jak wdrożyć one step checkout w swoim sklepie?

Najprostszym sposobem na wdrożenie formularza one step jest skorzystanie ze specjalnej wtyczki, dedykowanej dla danej platformy e-commerce. Większość popularnych dostawców rozwiązań dla e-commerce, m.in. Magento, PrestaShop, WooCommerce czy Idosell, posiada je w swojej stałej ofercie.

W przypadku stron internetowych, które były projektowane przez zespół specjalistów (programistów, grafików i UX-owców) i tworzone przez nich od zera, wdrożenie one step checkout jest znacznie trudniejsze i bardziej kosztowne. Należy zwrócić się do twórców z prośbą o wycenę przeformułowania formularza zakupowego, konieczna będzie bowiem ingerencja w kod strony.

Zobacz również:
Wyzwania w e-commerce: UX sklepu internetowego

Jakie są wady i zalety wdrożenia one step checkout?

Uproszczenie formularza zakupu i zminimalizowanie kroków niezbędnych do finalizacji transakcji ma wiele zalet. Podstawową wartością one step checkout jest to, że pozwala na skuteczniejszą walkę z porzuconymi koszykami. Użytkownicy, którzy mogą szybko i bezproblemowo dokonać zakupu, rzadziej porzucają swoje koszyki. Dodatkową zaletą jest także to, że pozwalając kupujacym zaoszczędzić czas, wpływamy na ich zadowolenie z całego procesu zakupowego. Satysfakcja z transakcji zwiększa zaś szansę na to, że skorzystają oni z usług naszego e-sklepu w przyszłości lub polecą go swoim znajomym.

Zobacz również:
Jak dostosować sklep online do wersji mobilnej?

Wdrożenie one step checkout ma też pewne wady. Rezygnacja z paginacji (czyli stronicowania) odbiera możliwość wdrażania rozwiązań, które mogłyby zwiększyć wartość koszyka. W przypadku tradycyjnych formularzy, użytkowników można zachęcać do zamówienia dodatkowych produktów, wyświetlając im np. sekcję „przyda Ci się także…” czy „nie zapomniałaś o…”. W przypadku one step checkout brakuje na to miejsca. Co również istotne, zbieranie danych o użytkownikach i wykorzystywanie ich do dalszych działań sprzedażowych i marketingowych, może być utrudnione.

Podsumowanie

One step checkout jest dobrym sposobem na ograniczenie problemu, jakim są porzucone koszyki, a tym samym – poprawę wyników sprzedażowych. Jego wdrożenie może być szczególnie opłacalne, gdy sklep internetowy został stworzony w oparciu o jedną z popularnych platform e-commerce i można skorzystać ze stosunkowo taniej, łatwej do zaimplementowania wtyczki.