Sprzedaż przez internet jest dla przedsiębiorców szansą na znaczne zyski. Aby w pełni wykorzystać potencjał e-handlu, trzeba nadążać za oczekiwaniami konsumentów. W tym artykule przedstawimy kilka wskazówek dotyczących przygotowania wersji mobilnej sklepu internetowego.
Według raportu „Omni-commerce. Kupuję Wygodnie” z czerwca 2021 roku, aż 51% ankietowanych dokonało zakupu przy pomocy urządzenia mobilnego. Przedsiębiorcy, którzy chcą osiągnąć znaczne przychody ze sprzedaży online, powinni więc priorytetowo potraktować kwestie związane z responsywnością serwisu (czyli zadbać o to, by strona wyświetlała się prawidłowo na wszystkich urządzeniach) i dostosować się do osób kupujących produkty z poziomu telefonu bądź tabletu.
Sklep internetowy dopasowany do każdego urządzenia
E-sklep powinien być w pełni kompatybilny z urządzeniami mobilnymi. Działając w oparciu o najlepsze rynkowe praktyki i z pomocą dobrego web dewelopera, nawet podstawowy sklep można zamienić w w innowacyjną, szybką i funkcjonalną platformę e-commerce.
Aby sklep był dopasowany do użytkowników urządzeń mobilnych, należy zatroszczyć się o:
- Responsywność strony internetowej — w pierwszej kolejności należy zadbać o poprawne wyświetlanie się sklepu na urządzeniach mobilnych. Pomoże w tym wybór właściwej platformy e-commerce, a także web deweloper, który sprawdzi, czy strona wygląda odpowiednio na każdym z popularnych modeli telefonów.
- Odpowiednie zaprojektowanie sklepu — w przypadku urządzeń mobilnych, niezwykle ważne jest odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych elementów graficznych, m.in. koszyka czy kluczowych przycisków. Aby konsument nie zraził się do serwisu i nie opuścił strony przed dokonaniem zakupu, należy zadbać o nawigację i ekspozycję. Ekrany smartfonów i tabletów nie są tak szerokie, jak monitory tradycyjnych komputerów, dlatego wersja mobilna strony powinna być maksymalnie uproszczona. Treść strony będzie wyświetlać się w pionie, co także zmienia sposób wyświetlania najważniejszych elementów.
- Uproszczenie formularzy — m.in. do zamówienia czy zwrotu. Klienci lubią transparentne i czytelne zasady oraz proste komunikaty, które nie pozostawiają niedopowiedzeń. Projektując stronę, nie można zapomnieć o tym, aby każdy dostępny w sklepie formularz był również responsywny.
- Szybkie i płynne działanie — użytkownik przeglądający sklep na urządzeniu mobilnym nie zawsze będzie połączączony z szybkim i stabilnym WI-FI, dlatego platforma powinna być lekka. Zbyt długie ładowanie strony, m.in. ze względu na duże rozmiary elementów graficznych, może sprawić, że konsument opuści ją jeszcze przed zapoznaniem się ze szczegółami oferty.

Metody wdrożenia mobilnej wersji serwisu
Istnieje kilka metod na wdrożenie mobilnej wersji sklepy internetowego. Każda z nich ma swoje wady i zalety, dlatego wybór konkretnego rozwiązania zawsze należy przeprowadzić na podstawie rozmowy z doświadczonym deweloperem oraz po przeanalizowaniu, które z rozwiązań sprawdzi się najlepiej w przypadku grupy docelowej danego e-sklepu.
Do najpopularniejszych metod wdrażania wersji mobilnej należą:
- Responsive Web Design (RWD) — czyli uniwersalne rozwiązanie, pozwalające na automatyczne dostosowywanie się strony do rozmiarów okna. Dzięki RWD sklep zmienia swój rozmiar, dopasowując się do urządzenia, na którym jest wyświetlany. Jest to najczęściej stosowane rozwiązanie, ze względu na stosunkowo niski koszt wdrożenia.
- Progressive Web App (PWA) — to funkcjonalność, dzięki której strona internetowa uruchamia się niczym aplikacja. Działa natywnie i korzysta z protokołu https. Przykładem takiej strony są popularne serwisy, takie jak YouTube czy Spotify, a także portale grupy Onet.
- Accelerated Mobile Pages (AMP) — to uproszczone strony mobilne, które dostosowują się do ekranu urządzenia mobilnego. Podczas wyświetlania na urządzeniu mobilnym pomijane są jednak niektóre elementy, dzięki czemu strony są lżejsze i szybko się ładują.
- Aplikacja mobilna — opcja, z której korzysta coraz więcej sklepów, ze względu na unikalne zalety i największą funkcjonalność. Aplikacje dostosowują się pod każdy ekran, nawigacja w ich obrębie jest uproszczona, a marka pozostaje w stałym kontakcie z konsumentem (np. dzięki powiadomieniom PUSH). Stworzenie takiego oprogramowania jest jednak kosztownym rozwiązaniem.
Testowanie wersji mobilnej serwisu
Aby upewnić się, że ścieżka zakupowa jest prosta i intuicyjna, należy samodzielnie przejść przez cały proces transakcji – od momentu wejścia na stronę aż po finalizację zamówienia. Najlepszym sposobem na przetestowanie funkcjonalności serwisu jest poproszenie niezależnych osób o:
- wejście do sklepu poprzez wpisanie adresu URL w przeglądarkę internetową na urządzeniu mobilnym i dokonanie zakupu (zarówno z poziomu strony głównej, jak i po skorzystaniu z wyszukiwarki w obrębie serwisu),
- kliknięcie w odnośnik do strony z poziomu wyszukiwarki Google (aby sprawdzić, jak czytelny jest proces zakupowy dla użytkowników z zewnątrz),
- próbę dokonania zakupu po kliknięciu w reklamę produktową (o ile takie działania są prowadzone).
Testy powinny być wykonywane poprzez różne urządzenia mobilne – starsze i nowsze, o różnych przekątnych ekranu, z systemem Andoid lub iOS.

Wersja mobilna a wyniki sprzedażowe
Wersja mobilna sklepu internetowego jest podstawą do tego, by użytkownicy smartfonów i tabletów byli zainteresowani dokonaniem zakupu na danej stronie internetowej. Nienależyte podejście do kwestii responsywności i funkcjonalności mobilnej wersji serwisu odbije się negatywnie na wynikach sprzedażowych.
Strony internetowe, które nie są prawidłowo zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, są także gorzej oceniane przez algorytmy Google. Obowiązuje zasada „mobile first index”. Boty Google’a wchodzące na strony internetowe, najpierw analizują wersję mobilną serwisu, co ma niebagatelny wpływ na pozycję, a strony niedopasowane do urządzeń mobilnych wyświetlają się niżej w wynikach wyszukiwania.
Według raportu „Polski e-commerce 2020” handel internetowy wciąż będzie rósł w siłę. Oznacza to, że konkurencja także będzie coraz większa. Swoją pozycję utrzymają tylko te sklepy, które przygotują swoje witryny na wszystkie warianty urządzeń (urządzenia mobilne i komputery) oraz będą sięgać po nowoczesne metody reklamy.