3 najpopularniejsze modele integracji – czyli sposoby na wdrożenie płatności w sklepie internetowym

Blog
26.06.2020

Odpowiednie dostosowanie ścieżki płatności dla sklepu internetowego może w znacznym stopniu wpłynąć na zwiększenie jego konwersji. Warto wziąć to pod uwagę już na etapie projektowania procesu zakupowego danej witryny, aby wybrać wariant, który będzie najbardziej optymalny. Spośród różnych dostępnych rozwiązań, najpopularniejsze modele integracji to: redirect, semi-redirect oraz White label. Poniżej przedstawiamy ich najważniejsze zalety.

Redirect – model podstawowy

Jednym z najczęściej spotykanych wariantów integracji jest redirect. Polega on na zaszyciu pod przyciskiem „zapłać” przekierowania do formatki płatniczej po stronie operatora płatności. Samo wdrożenie jest niezwykle szybkie i proste, stąd nawet osoby nieposiadające specjalnych umiejętności programistycznych poradzą sobie z aktywacją. Choć wygląd formatki jest z góry ustalony i jednakowy dla wszystkich sklepów, to na życzenie sprzedającego istnieje możliwość personalizacji formatki na podstawie indywidualnych ustaleń.

W ramach integracji redirect, cały proces płatności odbywa się poza sklepem, na oddzielnej witrynie. Stąd wszelkie aktualizacje, w tym zmiany logotypów banków, czy dodanie bądź usunięcie metod płatności leżą po stronie operatora. Na formatce prezentowane są wszystkie rozwiązania płatnicze, na które w ramach umowy zdecydował się właściciel sklepu. Na ogół są to PBL (szybkie przelewy online), BLIK, a dodatkowo także karty płatnicze, płatności odroczone, raty on-line czy portfele elektroniczne np. Apple Pay, Google Pay. Zobacz wersję demo.

Chcąc opłacić zamówienie kupujący jest przekierowywany na formatkę, gdzie uzupełnione są już wszystkie dane dotyczące zakupu, jak kwota oraz nazwa sprzedającego. Dzięki temu wyeliminowana jest możliwość pomyłki przy uzupełnianiu danych do dokonania wpłaty. Po wybraniu jednej z dostępnych metod płatności i sfinalizowaniu transakcji klient przenoszony jest na stronę sklepu, gdzie najczęściej wyświetlana jest informacja o przyjęciu i realizacji zamówienia.

Z punktu widzenia sprzedawcy, istotna okazuje się możliwość personalizacji tła formatki dedykowaną grafiką, np. wskazującą branżę, w której funkcjonuje firma oraz wkomponowania w nią logotypu. Dzięki takiemu zabiegowi, mimo iż proces płatności odbywa się na odrębnej witrynie, to budowane jest poczucie bezpieczeństwa i przywiązanie kupującego do marki sklepu, w którym dokonuje zakupu.

Semi-redirect – pogrupowane metody płatności

Podobnym rozwiązaniem, także opierającym się o przekierowanie kupującego na stronę operatora płatności jest semi-redirect. Jednak głównym elementem, który odróżnia go od wcześniej opisanego modelu podstawowego jest możliwość wprowadzenia rozdzielenia metod płatności na poziomie koszyka zakupowego, bezpośrednio na stronie sklepu. W praktyce polega to na dodaniu w podsumowaniu zamówienia listy kategorii np. przelew on-line, karta płatnicza, płatności odroczone. Dzięki takiemu rozwiązaniu po wybraniu danej metody na stronie sklepu i kliknięciu „zapłać”, formatka która wyświetli się klientowi będzie zawierać konkretne kanały płatności w ramach danej kategorii. Zatem w przypadku PBL zaprezentowane zostaną logotypy banków, w ramach których można zrealizować przelew on-line. A dla kart płatniczych wyświetli się gotowy formularz do wpisania danych kartowych.

Wdrożenie semi-redirect, oprócz początkowego wyciągnięcia poszczególnych grup metod płatności w koszyku zakupowym, także nie wymaga dodatkowych prac programistycznych ani późniejszych aktualizacji po stronie sklepu. Jedynie w przypadku rozszerzenia współpracy z operatorem o nowe metody płatności np. raty on-line, konieczne jest dodanie kolejnego pola wyboru na liście kanałów w koszyku. Niezależnie od wybranej metody, która wyświetli się później na formatce, również w tej opcji dostępna jest możliwość personalizacji tła i dodania logotypu sprzedawcy.

White label – płatność na stronie sklepu

White label jest to rozwiązanie, które skraca ścieżkę płatności. Dzięki takiej integracji pomijany jest dodatkowy krok przekierowania na formatkę płatniczą. Jednak to wdrożenie wymaga już nieco więcej zaangażowania po stronie sklepu. Integracja odbywa się na podstawie dokumentacji API i to po stronie sprzedawcy leży decyzja o tym jakie metody płatności i w jaki sposób zostaną zaprezentowane. Wiąże się to zatem z koniecznością dodatkowych prac programistycznych, a także dbaniem o bieżące aktualizacje logotypów oraz prezentowanych na stronie kanałów. Niewątpliwą zaletą jest w tym przypadku możliwość pełnej personalizacji – poprzez dowolny układ metod płatności i wtopienie w layout strony.

Dzięki integracji w modelu White label całe zamówienie realizowane jest w ramach witryny sprzedającego i co istotne, w ten sposób możliwe jest także wdrożenie płatności kartowych (w tym one-click), dedykowanego pola do wpisania kodu BLIK oraz zapamiętanie i zaprezentowanie ostatnio wybranej przez klienta metody zapłaty. Wszystkie te elementy zdecydowanie przyspieszają realizację zamówienia, a także zwiększają lojalność klienta i wpływają na jego zaufanie do sklepu.

Ten model wdrożenia oferuje wszystkie funkcjonalności, które dostępne są z poziomu formatki płatniczej po stronie operatora. A możliwość dowolnego dostosowania układu i sposobu prezentacji metod płatności bezpośrednio w witrynie sprzedawcy, pozwalają na zachowanie spójności z linią graficzną sklepu. Jednak takie rozwiązanie wymaga nieco więcej czasu i pracy po stronie sprzedającego, dlatego wśród osób, które zaczynają dopiero swoją przygodę z e-commerce lepiej sprawdzą się prostsze integracje w modelu redirect.



Podsumowanie

Klienci zwracają uwagę na to, aby transakcje były realizowane w szybki i wygodny sposób, dlatego tak ważna jest optymalizacja ścieżki zakupowej. A prosty i intuicyjny proces płatności często jest elementem decydującym o finalizacji zamówienia. Równie istotnym, co odpowiednie zaprezentowanie dostępnych metod płatności, jest zadbanie o ich różnorodność. W ofercie Przelewy24 dostępne są najpopularniejsze rozwiązania płatnicze, dostosowane do każdej branży, niezależnie od skali prowadzonego biznesu. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu do oczekiwań kupujących i oszczędzeniu im liczby kroków, które musza podjąć istotnie zwiększa się współczynnik konwersji.


Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się