Zwrot płatności w sklepie internetowym – ile potrwa i jak się o niego ubiegać?

Osoba, która kupuje produkt w sklepie internetowym, zawiera umowę na odległość. Zgodnie z prawem może więc odstąpić od niej w ciągu 14 dni. W ciągu kolejnych 14 powinna zwrócić towar sprzedawcy. Co jednak z płatnością za zakupy? Ile trwa jej zwrot i jak się o niego ubiegać?

Czasem zdarza się, że zamówione online produkty nie spełniają oczekiwań kupujących. Kwestie rezygnacji z umowy, zwrotu zakupionych towarów i zwrotu pieniędzy reguluje Ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 30 maja 2014 roku.


Ile czasu na zwrot towaru?

Zgodnie z ustawą kupujący w sklepie online może w ciągu 14 dni od daty dostarczenia towaru odstąpić od zawartej na odległość umowy bez konieczności podawania sprzedawcy przyczyn swojej decyzji. Odstąpienie od umowy nie jest jednak tym samym, co zwrot towaru. Od złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy, kupujący ma kolejne 14 dni, aby zwrócić towar sprzedawcy. W jakim czasie odzyska płatność? Czy sprzedający zwróci mu koszty produktu wraz z kosztami przesyłki?

Ile trwa zwrot płatności?

Art. 32. 1 Ustawy o prawach konsumenta wskazuje, że przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy zwrócić wszystkie dokonane przez konsumenta płatności. W praktyce termin ten może być jednak zdecydowanie krótszy. Wiele zależy tu bowiem od dostawcy modułu płatności i sposobu realizowania wypłat i zwrotów. W przypadku systemu Przelewy24, dostawca umożliwia realizację natychmiastowych zwrotów, zarówno w przypadku płatności przelewem, jak i kartą płatniczą lub kredytową. Kupujący może szybko odzyskać całą kwotę lub tylko jej część (np. za jeden produkt). Zwroty można realizować poprzez API lub z panelu administracyjnego Przelewy24.

Jak się ubiegać o zwrot płatności?

Aby zrezygnować z zakupów, kupujący powinien złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Szczegółowe informacje na ten temat powinien zawierać regulamin sklepu internetowego.

Co z kosztami przesyłki?

Obowiązkiem sprzedawcy jest zwrot kosztu produktu i kosztu jego dostawy do klienta (wg najniższej stawki obowiązującej w cenniku). Koszt odesłania produktu do sprzedawcy spoczywa jednak na barkach konsumenta (chyba, że sprzedawca zgodził się go ponieść).

Szybki zwrot z korzyścią dla sklepu

Wiele osób nie zwraca niechcianych produktów z obawy przed… skomplikowaną, czasochłonną procedurą zwrotu płatności. Nietrafione towary często kończą więc przygodę z zakupami online, zrażając kupujących nie tylko do tego konkretnego, ale również do innych sklepów online.

Wybierając nowoczesnego dostawcę płatności elektronicznych, umożliwisz klientom szybkie i sprawne odzyskanie pieniędzy. Sprzedajesz przez Internet? Poinformuj ich o szybkiej i łatwej procedurze zwrotu środków. Zwłaszcza dla niezdecydowanych może być to istotny argument, przemawiający za wyborem Twojego sklepu.

WRÓĆ DO BLOGA

2   XII
2019

Raport „Płatności Cyfrowe 2019”

Jako jeden z partnerów tej publikacji, zachęcamy do sprawdzenia bieżących trendów w świecie e-zakupów oraz opinii konsumentów nt. płatności online.
2   XII
2019

Rozmowa z Jackiem Kineckim

Zapraszamy na rozmowę z Dyrektorem ds. Sprzedaży i Marketingu Przelewy24, Jackiem Kineckim.
8   XI
2019

Bank Millennium i eurobank łączą siły

Planowane prace nad połączeniem systemów obu banków od 8 listopada (piątek) od godz. 18:00 do późnych godzin wieczornych 11 listopada 2019 r.