Początek nowego roku to świetny moment na podsumowania, ale także na przyjrzenie się nadchodzącym trendom. Co nas czeka, co zaskoczy w 2019 roku? Ubiegły rok pokazał, że e-gospodarka w Polsce ma wielki potencjał i dobrze się rozwija. Na podstawie raportu przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej przedstawiamy dziś znaczące trendy na 2019 rok.
Sztuczna inteligencja
Według badania PWC, już 53% kadry zarządzającej wskazuje sztuczną inteligencję jako priorytet inwestycyjny w najbliższych latach. Ta technologia może być wykorzystana przy tworzeniu chatbotów, wirtualnych asystentów sprzedaży czy w rekomendacji produktów. Będzie to jeden z najważniejszych trendów w 2019 roku, o dużej tendencji rozwojowej.
Big Data
Wykorzystywanie danych będzie miało coraz większe znaczenie.
Dokładniejsze analizy z wykorzystaniem big data mogą prowadzić do pewniejszych decyzji i zmian w strategii biznesu.
Zbieranie, przechowywanie i właściwa analiza danych może wpłynąć pozytywnie także na płatności i e-commerce.
Dzięki temu można zwiększyć satysfakcję klientów poprzez zbadanie ich preferencji i zwyczajów oraz wypracować nowe rozwiązania np. w kwestii porzucania koszyków zakupowych, lojalności i płatności.
Poprawa customer experience
Wysoki standard obsługi jest tym, czego oczekuje każdy z nas. Nowe formaty sklepów, dogodniejsze warunki dostawy, dedykowane aplikacje i wykorzystanie omnichannel to główne trendy towarzyszące rozwojowi customer experience. W 2019 roku możemy się spodziewać jeszcze większego nacisku na takie działania i wychodzenie naprzeciw potrzebom nabywców.
Rozwój marketplace
Wygodny dostęp do produktów wielu sprzedawców nabiera obecnie coraz większego znaczenia.
Takie rozwiązanie znacząco ułatwia robienie zakupów i oszczędza czas. Rozwój platform marketplace ma ogromne znaczenie dla całego e-commerce. Firmy oferujące tę usługę starają się wyprzedzać nasze potrzeby, poszerzają i kształtują zakupową świadomość, a ponadto wyznaczają internetowe standardy jakości obsługi.
Rozwój technologii mobilnych
Badania potwierdzają, że kupujący w ogromnej części finalizują zakupy właśnie za pomocą urządzeń mobilnych. Istotny jest fakt, że ok. 30% konsumentów rezygnuje z zakupu, gdy nie są w stanie go sfinalizować na swoim urządzeniu. Ta droga kupna produktów jest lubiana i często wybierana, zatem każdy sklep powinien w 2019 roku zadbać o możliwość opłacenia zamówienia oraz prawidłową prezentację oferty z uwzględnieniem użytkowników mobilnych.
Podsumowując, w rozpoczynającym się roku możemy spodziewać się większych usprawnień w dotychczas stosowanych w e-handlu rozwiązaniach, wdrażania coraz bardziej inteligentnych technologii, a także mocno wzrastającej popularności płatności internetowych.