Rola płatności online we współczesnym e-commerce

Blog
21.05.2017

Nieograniczony dostęp do sieci, a co za tym idzie, do informacji redefiniuje oczekiwania klientów, a współczesnym przedsiębiorcom otwiera wachlarz możliwości komunikacyjnych, wizerunkowych i, naturalnie, sprzedażowych.



Zrozumienie, że digitalizacja światowej gospodarki, gwałtowny postęp technologiczny i rozwój zakupów w internecie, to tylko część współczesnych trendów, budzi konieczność znalezienia odpowiedzi na strategiczne w tym kontekście pytania: „Czym właściwie charakteryzuje się współczesny konsument i z jakich narzędzi powinien skorzystać świadomy przedsiębiorca w dobie transgranicznej ekspansji zakupów online?”.

WSPÓŁCZESNY KUPUJĄCY. KIM JEST I JAK GO ZADOWOLIĆ?

Współczesny kupujący jest przede wszystkim w pełni świadomy możliwości, jakie niosą za sobą nowoczesne rozwiązania technologiczne i coraz częściej i chętniej robi zakupy w sieci. Jak każdy, ceni sobie wygodę, a dzięki innowacyjnym metodom płatniczym może zrealizować wybrany zakup tak samo szybko w dowolnym miejscu, w którym się znajduje oraz na każdym urządzeniu mającym łączność z internetem, z którego akurat korzysta.

Należy pamiętać, że obecnie nie kupuje się wyłącznie online lub wyłącznie offline, a zakup jest procesem, w którym poszczególne kanały komunikacyjne marki działają na siebie uzupełniająco. Każda decyzja zakupowa współczesnego kupującego poprzedzona jest wieloetapową weryfikacją produktu, począwszy od wyszukania szczegółowych informacji (często na smartfonie), zestawienia opinii na forach internetowych, przez porównanie produktów i ich cen na innych stronach oraz dedykowanych porównywarkach cenowych, aż do dialogu z marką za pośrednictwem kanałów społecznościowych.


Nowoczesny klient nie widzi więc żadnych trudności ani w dotarciu do niezbędnych informacji, ani w wejściu w proces zakupowy na różne sposoby, np. ze smartfona, z poziomu profilu na Facebooku, newslettera, plakatu reklamowego, itp. Priorytetem sprzedawców powinna stać się więc integracja cyfrowych i fizycznych kanałów w jednolity system dystrybucji produktów, tworząc efekt synergii między wszystkimi kanałami, na których prowadzona jest sprzedaż i komunikacja.

Sprzedawca chcący zadowolić opisanego powyżej wysoce świadomego, nowoczesnego konsumenta, powinien na każdym kroku demonstrować swoją elastyczność i dyspozycyjność do wychodzenia naprzeciw jego oczekiwaniom i nieustannie dowodzić, że na równi lub lepiej od konkurentów, jest przygotowany by dopasować się do jego, stale rosnących, wymagań.

Uniemożliwienie współczesnemu klientowi czerpania korzyści z udogodnień technicznych byłoby ze strony właściciela serwisu niczym innym, jak biznesowym strzałem w kolano. Nie powinna dziwić zatem skala rozwoju i poszerzanie oferty nowych rozwiązań w temacie sprzedaży wielokanałowej.

WSPÓŁCZESNY E-COMMERCE. INNOWACYJNE NARZĘDZIA WSPIERAJĄCE SPRZEDAŻ.

Warstwa graficzna i jednolity, przyjazny interfejs to nie jedyne wyznaczniki prawidłowo realizowanej strategii omnichannel. Równie ważne są bowiem spójny przekaz i harmonijna, spersonalizowana oferta. Skuteczne stosowanie koncepcji omnichannel powinno obejmować różnorodne kanały sprzedaży, takie jak strona internetowa, sklep internetowy, sklep stacjonarny, media społecznościowe, email marketing, infolinia, urządzenia mobilne, telewizory smart, konsole do gier i inne.

Wysoki poziom dywersyfikacji narzędzi omnichannel jest wynikiem konieczności absolutnego dopasowania się do preferencji klienta, który zawsze wybierze najwygodniejszą dla siebie formę dokonania zakupu.

Współcześni kupujący świadomie wykorzystujący potencjał swoich urządzeń mobilnych stali się konsumentami mobile-savvy. Smartfon i tablet nie służy im już tylko do rozrywki i codziennego użytku, ale stanowią bardzo ważny element procesu zakupu. Potencjał technologii mobilnych jest tak wysoki, ponieważ nie tylko przyczyniają się do usunięcia bariery pomiędzy handlem stacjonarnym – tradycyjnym a wirtualnym przeżyciem zakupowym, ale poprawiają też doświadczenie klienta na kluczowym etapie płacenia.

Narzędzie bibliotek mobilnych przygotowane przez operatora płatności eliminuje problem z kupowaniem w ramach aplikacji sklepowych, a responsywny interfejs formularza dla stron RWD dostosowuje się automatycznie do wielkości ekranu urządzenia użytkownika w środowiskach iOS, Windows Phone oraz Android. Bez względu na to, czy klient kupuje przez aplikację mobilną czy bezpośrednio na stronie, dokonywanie płatności na smartfonie nie powinno stanowić dla niego żadnej bariery.

Najwygodniejszą metodą płatności wpisującą się w strategię wielokanałowości jest OneClick, czyli możliwość zakupu produktów i usług za pomocą jednego kliknięcia i, co ważne, bez konieczności zakładania konta w systemie operatora i każdorazowego uzupełniania danych karty czy wpisywania kodu BLIK. Metoda sprawdza się zarówno na desktopie, jak i w środowisku mobilnym i ma znaczny wpływ na lojalność nowoczesnego klienta ceniącego w usłudze wygodę i oszczędność czasu.

E-COMMERCE BEZ GRANIC. SPRZEDAŻ NA CAŁYM ŚWIECIE

W rzeczywistości wirtualnej, gdzie granice państw praktycznie nie istnieją, a dynamiczny rozwój e-commerce niesie za sobą możliwości swobodnego handlu, możliwości prowadzenia biznesu transgranicznego są nieograniczone. Globalny wzrost liczby osób z dostępem do sieci w połączeniu ze wzrostem aktywności zakupowej konsumentów zapewnia idealne warunki rynkowe e-handlu w dowolnym miejscu na świecie.


Sprzedawcy zakładający w modelu biznesowym wyjście na rynek zagraniczny, skłaniają się ku e-commerce z uwagi na stosunkowo niższe koszty, i większy zasięg w stosunku do sprzedaży tradycyjnej. Detaliści prowadzący lub rozpoczynający transgraniczną sprzedaż muszą odpowiedzieć na podnoszone przez klientów problemy i za wyzwanie postawić sobie maksymalne uproszczenie procesu zakupu z wykorzystaniem narzędzi automatyzujących płatności z dowolnego miejsca na Ziemi.

Przedsiębiorca sprzedający produkty w jednej z 85 walut obcych, powinien wdrożyć walutowe płatności kartą, dzięki którym na żadnym etapie transakcji nie dojdzie do niekorzystnego przewalutowania, a wypłata na konto walutowe rozliczona zostanie 1 do 1, bez żadnej straty dla sprzedawcy. Jeśli zaś produkt przedstawiony jest w PLN, usługa DCC (Dynamic Currency Conversion), umożliwi dokonanie wyboru waluty, w której obciążone zostanie konto płacącego. Klient zagraniczny w momencie wprowadzenia danych karty natychmiast zobaczy ile zapłaci w swojej walucie, a merchant odnotuje wpłatę na pełną kwotę produktu w PLN. Dodatkowo, z tytułu tego rodzaju płatności, sprzedawca otrzyma bonus w postaci zwrotu 1% wartości transakcji.

Chęć zaspokojenia wymagań rynku powoduje stopniową migrację handlu detalicznego do sieci, otwieranie sklepów internetowych na równi ze sklepami stacjonarnymi oraz ich wzajemną integrację w zakresie obsługi wielokanałowej. Strategia ta wpisuje się w zasadę win-win, w której korzyść Klienta bezpośrednio przekłada się na korzyść sprzedawcy.

Powszechność stosowania nowoczesnych rozwiązań sukcesywnie i skutecznie spycha na dalszy plan te serwisy, które opierają się podążaniu za trendami.

Jacek Kinecki

Dyrektor Sprzedaży - E-commerce - Przelewy24

Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.