Rynek FMCG – co warto o nim wiedzieć?

Branża FMCG to gałąź gospodarki, która uznawana jest za najbardziej odporną na kryzysy i najbardziej dynamiczną. Każdego roku przybywa firm z sektora produktów szybkozbywalnych, a tym samym miejsc pracy i nowych możliwości dla konsumentów. Dlatego warto wiedzieć co kryje się pod tą nazwą i przyjrzeć się jej z bliska.

FMCG (z angielskiego Fast Moving Consumer Goods) to nazwa, którą określa się produkty kupowane regularnie w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb. Po polsku określamy je jako szybkozbywalne. Zaliczamy do nich głównie żywność, napoje, kosmetyki, środki czystości,alkohol i wyroby tytoniowe. Trudno w tym sektorze o finansowy kryzys, bo o ile w gorszym momencie życia jesteśmy w stanie odmówić sobie wielu przyjemności, to z kupowania żywności czy środków higienicznych ciężko byłoby zrezygnować.

Jednocześnie rynek FMCG stale się rozwija, powstają nowe sklepy, oferujące wyżej wspomniane kategorie produktów, również w wersji online. Dzięki temu asortyment dociera do jeszcze większej liczby osób, a zaawansowane płatności dla sklepów internetowych sprawiają, że każdy może wygodnie i szybko skorzystać z oferty. Rynek ten nieustannie się zmienia oraz dopasowuje do aktualnych trendów. Możemy zauważyć to w nowo powstających sklepach ze zdrową żywnością, ekologicznymi kosmetykami czy sklepami z produktami na wagę w duchu zero waste.



Potentaci rynku FMCG

Wartość rynku produktów szybkozbywalnych w Polsce w 2016 roku szacowana była na 255 mld zł. Branża FMCG ma tendencję wzrostową. Każdego roku przybywa nowych firm i nie zapowiada się na jakiekolwiek zmiany w tej kwestii.

Najważniejsi producenci to, m. in. Grupa Żywiec, Henkel, Imperial Tobacco, Kraft Foods, Mars, Nestle, Philips Morris, Procter&Gamble, Unilever, The Coca-Cola Company. Potentatami FMCG są nie tylko duże koncerny, ale także mniejsze przedsiębiorstwa. Obecność zagranicznych marek na polskim rynku dodatkowo uatrakcyjnia sektor, a klientom daje większe możliwości wyboru i korzystania z szerokiego, międzynarodowego asortymentu produktów.

Czym wyróżnia się rynek FMCG?

Cechy szczególne sektora produktów pierwszej potrzeby to przede wszystkim bardzo duże zróżnicowanie asortymentu, względnie niskie ceny i bardzo duży wolumen sprzedaży. Warto wspomnieć także o małych marżach oraz dużej liczbie kanałów dystrybucji. Rozpoczęcie biznesu w branży FMCG jest stosunkowo łatwe. Sektor ten pozostawia także ogromne możliwości zatrudniania i wysokie zarobki. Na rynku produktów szybkozbywalnych istnieje wiele stanowisk pracy na różnym poziomie – od sprzedawców, poprzez przedstawicieli handlowych, aż po dyrektorów sprzedaży. Daje to duże szanse na zatrudnienie, zróżnicowane pod względem wykształcenia i doświadczenia. Co ciekawe, biorąc pod uwagę rosnące wymagania konsumentów, praca w sektorze FMCG jest bardzo perspektywiczna.



Branża FMCG to branża ogromnych pieniędzy, z czego coraz większą część stanowi sprzedaż internetowa. Jej potencjał wykorzystują zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i niewielkie firmy oferując możliwość zakupów online. Wygodne zakupy, a następnie możliwość płatności szybkim przelewem lub za pomocą nowoczesnych metod, jak np. BLIK sprawiają, że transakcja przebiega znacznie sprawniej, a asortyment dociera do każdego miejsca w Polsce.


WRÓĆ DO BLOGA

2   X
2019

Dziękujemy za udział w Kongresie E-Commerce

25 i 26 września wzięliśmy udział w Kongresie E-Commerce w Warszawie.
25   IX
2019

Dziękujemy za udział w Retail Challenge

11 września odbyła się konferencja Retail Challenge, czyli forum liderów sektora handlu.
19   IX
2019

Konferencja w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie

11 września pracownicy Przelewy24, specjaliści w zakresie cyfrowego bezpieczeństwa, wzięli udział w konferencji dotyczącej bezpieczeństwa sektora finansowego.