Rynek FMCG – co warto o nim wiedzieć?

Branża FMCG to gałąź gospodarki, która uznawana jest za najbardziej odporną na kryzysy i najbardziej dynamiczną. Każdego roku przybywa firm z sektora produktów szybkozbywalnych, a tym samym miejsc pracy i nowych możliwości dla konsumentów. Dlatego warto wiedzieć co kryje się pod tą nazwą i przyjrzeć się jej z bliska.

FMCG (z angielskiego Fast Moving Consumer Goods) to nazwa, którą określa się produkty kupowane regularnie w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb. Po polsku określamy je jako szybkozbywalne. Zaliczamy do nich głównie żywność, napoje, kosmetyki, środki czystości,alkohol i wyroby tytoniowe. Trudno w tym sektorze o finansowy kryzys, bo o ile w gorszym momencie życia jesteśmy w stanie odmówić sobie wielu przyjemności, to z kupowania żywności czy środków higienicznych ciężko byłoby zrezygnować.

Jednocześnie rynek FMCG stale się rozwija, powstają nowe sklepy, oferujące wyżej wspomniane kategorie produktów, również w wersji online. Dzięki temu asortyment dociera do jeszcze większej liczby osób, a zaawansowane płatności dla sklepów internetowych sprawiają, że każdy może wygodnie i szybko skorzystać z oferty. Rynek ten nieustannie się zmienia oraz dopasowuje do aktualnych trendów. Możemy zauważyć to w nowo powstających sklepach ze zdrową żywnością, ekologicznymi kosmetykami czy sklepami z produktami na wagę w duchu zero waste.



Potentaci rynku FMCG

Wartość rynku produktów szybkozbywalnych w Polsce w 2016 roku szacowana była na 255 mld zł. Branża FMCG ma tendencję wzrostową. Każdego roku przybywa nowych firm i nie zapowiada się na jakiekolwiek zmiany w tej kwestii.

Najważniejsi producenci to, m. in. Grupa Żywiec, Henkel, Imperial Tobacco, Kraft Foods, Mars, Nestle, Philips Morris, Procter&Gamble, Unilever, The Coca-Cola Company. Potentatami FMCG są nie tylko duże koncerny, ale także mniejsze przedsiębiorstwa. Obecność zagranicznych marek na polskim rynku dodatkowo uatrakcyjnia sektor, a klientom daje większe możliwości wyboru i korzystania z szerokiego, międzynarodowego asortymentu produktów.

Czym wyróżnia się rynek FMCG?

Cechy szczególne sektora produktów pierwszej potrzeby to przede wszystkim bardzo duże zróżnicowanie asortymentu, względnie niskie ceny i bardzo duży wolumen sprzedaży. Warto wspomnieć także o małych marżach oraz dużej liczbie kanałów dystrybucji. Rozpoczęcie biznesu w branży FMCG jest stosunkowo łatwe. Sektor ten pozostawia także ogromne możliwości zatrudniania i wysokie zarobki. Na rynku produktów szybkozbywalnych istnieje wiele stanowisk pracy na różnym poziomie – od sprzedawców, poprzez przedstawicieli handlowych, aż po dyrektorów sprzedaży. Daje to duże szanse na zatrudnienie, zróżnicowane pod względem wykształcenia i doświadczenia. Co ciekawe, biorąc pod uwagę rosnące wymagania konsumentów, praca w sektorze FMCG jest bardzo perspektywiczna.



Branża FMCG to branża ogromnych pieniędzy, z czego coraz większą część stanowi sprzedaż internetowa. Jej potencjał wykorzystują zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i niewielkie firmy oferując możliwość zakupów online. Wygodne zakupy, a następnie możliwość płatności szybkim przelewem lub za pomocą nowoczesnych metod, jak np. BLIK sprawiają, że transakcja przebiega znacznie sprawniej, a asortyment dociera do każdego miejsca w Polsce.


WRÓĆ DO BLOGA

19   VIII
2019

Zapraszamy na Retail Challenge Poland

Zapraszamy na Retail Challenge Poland
19   VIII
2019

Forum Retail Channels 360

Zapraszamy na Forum Retail Channels 360.
19   VIII
2019

Commerce Transformation Days

Zapraszamy na Commerce Transformation Days.