Ty prowadzisz firmę i Twój kontrahent prowadzi firmę. On potrzebuje Twoich produktów lub usług, ale chciałby rozłożyć płatność na raty — dzięki temu może lepiej zarządzać firmowym budżetem. Ty z kolei chcesz zapewnić sobie terminową płatność. Wasze interesy da się pogodzić. O tym, jak sprawić, aby zarządzanie finansami było wygodne i przewidywalne, przeczytasz poniżej.
Raty jako narzędzie finansowania działalności gospodarczej
Dlaczego konsumenci kupują na raty? Zwykle powód jest prosty — mogą pozwolić sobie na większe zakupy bez ponoszenia jednorazowego, dużego wydatku albo bez konieczności mozolnego odkładania pieniędzy na upatrzony produkt. Podobnie działają raty w biznesie. Zakupy ratalne — czy to produktów, czy usług takich jak szkolenia — pozwalają firmom na inwestowanie w rozwój bez nadmiernego angażowania środków własnych.
Granica między finansowaniem zakupów w segmencie B2C a B2B zaczyna się zacierać. Do niedawna oferta dla klientów biznesowych często różniła się od tej, dla klientów indywidualnych. Przykładowo przedsiębiorcom trudniej było otrzymać finansowanie z oprocentowaniem 0%, mogli też spotkać się z sytuacją, że do zakupów firmowych nie otrzymywali faktury VAT. I chociaż nadal dobrą praktyką jest upewnienie się, że dany sprzedawca udostępnia raty dla firm, to zwykle przedsiębiorcy mogą już liczyć na uproszczone procedury i szybkie decyzje kredytowe — analogicznie do klientów indywidualnych.
Coraz częściej też dla biznesu udostępniane są modele płatności ratalnych inspirowane rozwiązaniami z sektora konsumenckiego, takie jak „kup teraz, zapłać później”. Przykładem płatności odroczonych dla biznesu jest Spingo.
Spingo to jedna z kilkunastu metod płatności dostępnych w Przelewy24. Poznaj je wszystkie
Rozliczenie księgowe zakupów ratalnych dla firm
Sposób rozliczania zakupów na raty zależy m.in. od tego, czy mówimy o zakupach bieżących, czy nabyciu środków trwałych, a także od tego, czy są to „raty 0%”, czy naliczane będą też odsetki:
- w przypadku zakupów bieżących, cała wartość wynikająca z faktury powinna zostać ujęta w kosztach uzyskania przychodu w momencie jej wystawienia, niezależnie od harmonogramu spłaty rat. Oznacza to, że przedsiębiorca rozlicza pełną kwotę zobowiązania od razu, mimo że płatność następuje w ratach;
- w przypadku zakupu środków trwałych, czyli składników majątku firmowego przewidzianych do użytkowania dłużej niż rok, ich wartość początkową ujmuje się w ewidencji środków trwałych i podlega ona amortyzacji zgodnie z obowiązującymi stawkami. Nie można w takiej sytuacji zaliczyć całej kwoty do kosztów jednorazowo — odpisy amortyzacyjne dokonywane są w kolejnych okresach;
- jeśli do rat są doliczane odsetki, mogą one być ujmowane jako koszt uzyskania przychodu, ale dopiero w momencie ich faktycznej zapłaty. Można uwzględnić je w Księdze Przychodów i Rozchodów w kolumnie 13 („pozostałe wydatki”);
- dodatkowe koszty związane z finansowaniem (np. prowizję), zazwyczaj można zaksięgować jako koszty operacyjne firmy.
Prywatne zakupy na raty przekazywane na potrzeby firmy
Szczególnie w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej wiele osób zastanawia się, czy może sprzęt, oprogramowanie lub inne zakupione na raty dobra przekazać na potrzeby firmy. Po pierwsze, taka możliwość istnieje, pod warunkiem, że zakup ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i zostanie odpowiednio udokumentowany.
Po drugie, jeśli przedmiot jest własnością przedsiębiorcy, to w jaki sposób sprzęt został opłacony, nie wpływa na możliwość jego używania w firmie. Trzeba jednak pamiętać o sporządzeniu oświadczenia o przekazaniu prywatnego majątku na potrzeby firmy (musi zawierać m.in. datę przekazania oraz wartość sprzętu) oraz — jeśli wartość sprzętu przekracza 10 tys. zł — musi on zostać wprowadzony do ewidencji i podlegać amortyzacji. Jeśli zakup został dokonany na osobę prywatną i na fakturze nie ma NIP-u firmy, nie można odliczyć VAT-u. Można jednak zaliczyć wartość brutto urządzenia do kosztów działalności.
Jednoosobowa działalność czy duże przedsiębiorstwo? Sprawdź, które rozwiązania płatnicze są najlepsze dla Twojego biznesu
Dlaczego warto udostępniać raty dla biznesu?
Twój kontrahent, korzystając z rat dla firm, zyskuje większą elastyczność finansową, możliwość realizacji większych zamówień oraz lepszą kontrolę nad przepływem środków. Ułatwia mu to planowanie i optymalizację kosztów operacyjnych. A co Ty będziesz mieć z tego, że udostępnisz mu takie rozwiązanie? Zalety zakupów na raty w transakcjach B2B to m.in.:
- umożliwienie klientom dokonywania większych zamówień,
- przewidywalność przychodów,
- przewaga konkurencyjna,
- większa lojalność kontrahentów.
Alternatywne formy finansowania zakupów firmowych
Wspomnieliśmy już, że zakupy na raty to nie jedyny sposób, w jaki firmy mogą finansować swoje potrzeby bez nadmiernego obciążania bieżącego budżetu. Alternatywą jest finansowanie dla firm, takie jak PragmaGO x Przelewy24 Finance. To rozwiązanie pozwala przedsiębiorcom na szybkie uzyskanie dodatkowych środków (od 3 do 150 tys. zł), które mogą przeznaczyć na dowolne cele biznesowe.
Inną opcją jest faktoring, czyli usługa polegająca na finansowaniu faktur. Pozwala ona firmie na natychmiastowy dostęp do środków zamrożonych w wystawionych, ale jeszcze nieopłaconych fakturach. Więcej na ten temat przeczytasz w tekście „Finansowanie dla firm – jak to działa?”.
Przedsiębiorcy mogą też korzystać z płatności odroczonych dla firm. To wygodne narzędzie pozwala na dokonanie zakupu bez konieczności natychmiastowej zapłaty. Dzięki temu zyskuje się czas na wygenerowanie przychodów z nabytego towaru lub usługi przed uregulowaniem należności. Kolejnym rozwiązaniem jest e-pożyczka.
Raty dla firmy. Podsumowanie
Sprzęt biurowy, oprogramowanie i licencje, maszyny i urządzenia, większe zatowarowanie, surowce do produkcji, szkolenia dla pracowników — ilu przedsiębiorców, tyle pomysłów na to, co można kupić na raty dla firmy. Wspólnym mianownikiem jest jedno: możliwość inwestowania w rozwój bez konieczności zamrażania dużego kapitału.
Przelewy24 wraz z partnerami finansowymi oferują rozwiązania, które umożliwiają firmom korzystanie z wygodnych form finansowania, płatności ratalnych i odroczonych, dostosowanych do realiów biznesowych. Są to m.in.: PragmaGo x Przelewy24 Finance oraz Spingo.