Podsumowanie roku 2019 w fintech i e-commerce

Blog
20.01.2020

Miniony rok obfitował w duże zmiany na rynkach finansowych. Zarówno prawodawcy, jak i analitycy postawili branży finansowej wysokie wymagania. Rosły także oczekiwania klientów sklepów internetowych. Spróbujmy krótko podsumować ostatnie 12 miesięcy.

Rok 2019 w branży fintech upłynął pod znakiem trzech istotnych zmian: unijnej dyrektywy PSD2, wprowadzającej m.in. procedurę podwójnego uwierzytelniania podczas korzystania z bankowości elektronicznej; rozwoju płatności mobilnych oraz dynamicznego wzrostu popularności blockchain. Mimo że ubiegły rok nie przyniósł rewolucji w tych obszarach, z pewnością to właśnie one wytyczają trendy dalszego rozwoju rynku fintech i e-commerce.

PSD2 – unijna dyrektywa dla świata FinTech

Dyrektywa PSD2 wprowadziła jednolite standardy świadczenia usług płatniczych w całej Unii Europejskiej, a zatem także na polskim rynku płatności bezgotówkowych. Przede wszystkim poprawiono bezpieczeństwo wykonywanych transakcji oraz zmniejszono odpowiedzialność konsumenta w przypadku nieautoryzowanych płatności (np. z powodu kradzieży karty płatniczej). Dyrektywa ma również pozytywny wpływ na rozwój polskich firm i start-upów – a to za sprawą wprowadzenia nowych rozwiązań, tj. obniżenie kosztów przelewów zagranicznych. Jeżeli tylko przelewy są realizowane bezpośrednio na konto obsługiwane na terenie państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, firma zapłaci mniej. To otwiera nowe możliwości w zakresie eksportu towarów, a także obniża koszty surowców i półproduktów sprowadzanych z zagranicy.

Możliwe, że PSD2 wpłynie też na większą konkurencyjność wśród podmiotów świadczących usługi płatnicze. Ponadto otwiera upoważnionym osobom dostęp do baz danych, przy zachowaniu bezpieczeństwa przeglądanych informacji. To jednak najmniej istotna zmiana z punktu widzenia zwykłego użytkownika usług bankowych. Największa z nich to wdrażanie tzw. open bankingu – klient będzie mieć możliwość skorzystania z szerokiego wachlarza usług nie tylko banku, ale i innych instytucji w jednym miejscu, na jednej platformie, za sprawą specjalnie zaprojektowanego interfejsu. To oszczędza czas i ogranicza do minimum formalności. Będzie też mniej bankowej dokumentacji, tak nielubianej i utrudniającej życie.

Płatności mobilne wchodzą na wyższy level

Już na samym początku 2019 roku postawiono przed branżą FinTech dwa główne cele: ograniczenie płatności dokonywanych tradycyjnie, za pomocą kart płatniczych, oraz ekspansję płatności mobilnych (także chipowanych). Ostatnie 12 miesięcy pokazało wzrastającą popularność zarówno płatności BLIK-iem, jak i tych realizowanych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W samym pierwszym kwartale 2019 roku wykonano ponad 40 mln transakcji BLIK-iem – obejmowały one zakupy w sklepach internetowych, stacjonarnych oraz wypłaty gotówkowe w bankomatach. Aż 20 tys. bankomatów w kraju (to prawie 95% ich ogółu) oferowało takie usługi. Sama platforma BLIK szacowała, że rok powinna zamknąć z wynikiem na poziomie pół miliarda wykonanych transakcji.

Banki, podobnie jak inne branże, stawiają na nowe technologie i coraz lepsze zabezpieczenia. Lubią biometrię, m.in. odciski palców, za pomocą których można już od pewnego czasu logować się w aplikacjach bankowych. Upowszechniają się także rozwiązania typu „Face ID”, które jeszcze kilka lat temu były rzadkością, zaś obecnie powoli stają się standardem, np. wśród producentów smartfonów. Eksperci prognozują dalszy rozwój biometrii – być może za jakiś czas całkowicie zastąpi ona dzisiejsze sposoby uwierzytelnienia za pomocą kodów PIN.

Blockchain – pieniądz elektroniczny

Analitycy rynków finansowych byli pewni jednego – przełomu w technologii blockchain – i się nie mylili. Na początku skupiała się ona głównie w świecie gier oraz e-commerce, jednak szybko przeszła do branży FinTech – do tego stopnia, że Ministerstwo Cyfryzacji wciąż szuka lepszych rozwiązań, aby blockchain stał się w pełni dostępny dla Polaków. Trzeba przyznać, że kryptowaluty, choć początkowo wywoływały liczne wątpliwości i prowokowały wiele pytań, obecnie są w obiegu i można nimi płacić w sieci. Zyskał na tym zarówno rynek FinTech, jak i e-commerce. To jednak nie koniec rozwoju. Rozwój tego obszaru jest mocno skorelowany z wchodzącą do świata bankowości sztuczną inteligencją. Już niebawem większość transakcji może odbywać się bez udziału człowieka, a AI samodzielnie będzie szacować ryzyko (w tym kredytowe), realizując poszczególne z nich.

Rynek e-commerce stawia na nowe technologie

Zmiany na rynku e-commerce mocno wiążą się z tymi w FinTech. Jednak poza stawianiem na płatności mobilne, 2019 rok upłynął także pod znakiem zmian prowadzących do oszczędności. Pionierami są takie platformy jak Allegro, które wprowadziło abonamenty dla swoich stałych klientów. Zasada jest bardzo prosta. Wybierając jedną z opcji (miesięczną za 8,99 zł lub roczną za 49 zł), można skorzystać z darmowych i nielimitowanych przesyłek. Ogranicza je tylko czas i dostępność opcji u partnerów Allegro. Jeżeli sprzedawca oferuje opcję smart w metodach wysyłki, przy zakupach o wartości przekraczającej 40 zł dostawa do paczkomatów lub punktów partnerskich jest bezpłatna. Kupując produkty za więcej niż 100 zł, klient ma możliwość wyboru kuriera w cenie. E-commerce mocno zyskało również za sprawą rozwoju paczkomatów – jednej z usług InPostu. Usługi kurierskie stały się przystępniejsze cenowo, co przełożyło się na większe zainteresowanie zakupami online.

Czy opisane zmiany mocno wpłynęły na rynek? Tak! Ponadto, większość z nich definiuje go na nowo. Wprowadzają nowe standardy, które wkrótce będą codziennością. Jakie są prognozy na 2020 rok? Zapoznajcie się z naszym raportem!

Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się