W TOP3 najpopularniejszych metod opłacenia zamówienia, według danych zawartych w najnowszym raporcie „E-commerce w Polsce 2022”, znalazła się płatność kartą online. Popularność tego rozwiązania wzrasta z roku na rok. I nic dziwnego – możliwości, które daje karta płatnicza w e-commerce, jest naprawdę wiele.

Dlaczego lubimy płacić kartą w sklepach online?

Przede wszystkim dlatego, że płatność kartą to rozwiązanie bezpieczne. Zastosowanie nowoczesnych technologii, m.in. standardu 3D Secure (spełniającego wytyczne dyrektywy europejskiej PSD2), sprawia, że e-kupujący nie muszą obawiać się o swoją transakcję.

Po drugie, płatność kartą jest wygodna. Nie wymaga logowania się do banku ani aplikacji mobilnej. W sklepach, w których wdrożony został model One Click, do opłacenia zamówienia wystarczy jedno kliknięcie. Kupujący podaje dane karty tylko podczas pierwszych zakupów w sklepie, następnie mogą one zostać „zapamiętane”. Podczas kolejnego zamówienia należy tylko zatwierdzić płatność.

Poznaj możliwości karty płatniczej w e-commerce 

Co łączy płatność jednym kliknięciem, odnowienie subskrypcji czy płatność w zagranicznym sklepie bez niekorzystnego przewalutowania? Wszystkie te rozwiązania oparte są o kartę płatniczą (np. Mastercard). Jak takie płatności przebiegają w praktyce?

One Click

Wspomniana wcześniej, wygodna płatność kartą bez uzupełniania danych. Należy wpisać je tylko raz, podczas pierwszej transakcji w wybranym sklepie. Podczas kolejnych zakupów wystarczy kliknąć w przycisk potwierdzający zakup. Płatności One Click to rozwiązanie idealne dla lojalnych klientów, chętnie powracających do swojego ulubionego sklepu.

Płatności cykliczne

Jak sama nazwa wskazuje, pozwalają na opłacenie cyklicznych zamówień. Jako klient musisz oczywiście wyrazić na to zgodę i podać dane swojej karty, która zostanie zapamiętana. Dzięki płatnościom cyklicznym nie musisz pamiętać o przelewach za dostęp do ulubionych seriali czy podcastów, członkostwo w klubie fitness czy inne usługi dostarczane w modelu subskrypcyjnym. Zgodę na realizację płatności cyklicznych możesz wycofać w każdej chwili.

Google Pay/Apple Pay

Te popularne metody płatności mobilnych również opierają się o kartę płatniczą! Aby zapłacić w ten sposób, należy wprowadzić dane swojej karty do aplikacji np. Google Pay. Następnie można z niej korzystać jak z elektronicznego portfela. Zaletą Apple Pay i Google Pay jest to, że nie przekazują danych karty ani do sprzedawcy, ani do operatora płatności. Transakcje Apple Pay/Google Pay możesz autoryzować np. jednym kliknięciem lub Face ID.

Płatności walutowe

Dzięki płatnościom walutowym zagraniczni klienci mogą płacić za zakupy w polskich e-sklepach w swojej walucie, unikając niekorzystnego przewalutowania. Karty płatnicze działają także w drugą stronę. Polscy e-kupujący mogą wygodnie płacić kartą wydaną przez polski bank w sklepach zagranicznych.

Co jeszcze warto wiedzieć o płatnościach kartą?

Każdy z opisanych wyżej sposobów płatności może być wdrożony zarówno bezpośrednio w sklepie (tzw. model White label), jak i na formatce płatniczej Przelewy24. Zaletą pierwszego rozwiązania jest brak przekierowań – cały proces zakupowy odbywa się w Twojej witrynie. Prosty interfejs płatności podnosi poziom user experience klientów. Formatka płatnicza to równie intuicyjne narzędzie, doskonale znane przez e-kupujących w Polsce. Możliwość ustawienia indywidualnego tła i dodanie logotypu sklepu zapewnia spójne doświadczenie zakupowe.

Ogromnym wyróżnikiem płatności kartą wśród innych metod opłacenia zamówienia jest możliwość zawnioskowania o tzw. chargeback, czyli zwrot należności. Ta funkcjonalność przydaje się, gdy klient natrafi na sprzedawcę nieuczciwego lub będącego w sytuacji zagrożenia niewypłacalnością, przez co jego zamówienie nie zostało poprawnie zrealizowane. Chargeback jest procedurą reklamacyjną, przeprowadza ją bank, który wydał kartę płatniczą.