Prawo — a konkretnie Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych — wskazuje, jakie dane przy przelewie podać, aby transakcja była ważna. Praktyka z kolei pokazuje, że banki do przyjęcia zlecenia wymagają informacji, które nie muszą być przez nie weryfikowane. Pragmatyzm z kolei uświadamia, że wpisywanie danych to nie formalność, lecz realne zabezpieczenie przed pomyłkami i stratą pieniędzy.

Z tego artykułu dowiesz się, które informacje są niezbędne do wykonania przelewu, dlaczego są wymagane i co w praktyce oznaczają dla nadawcy oraz odbiorcy. Wyjaśnimy także, czy nadawanie przelewu na konto w tym samym kraju różni się od zlecenia przelewu zagranicznego.

Kluczowe informacje w pigułce:

  • numer konta odbiorcy pełni funkcję unikatowego identyfikatora przelewu;
  • nazwa odbiorcy i tytuł przelewu, choć nie zawsze weryfikowane, pozwalają zidentyfikować płatność i przyspieszają księgowanie;
  • tytuły przelewów powinny być jednoznaczne, poprawne i zgodne z przepisami AML;
  • pole „adres” jest opcjonalne, ale ułatwia ewentualne wyjaśnianie niejasności;
  • przelewy zagraniczne wymagają dodatkowych danych, takich jak IBAN, BIC oraz określenia kosztów i typu przelewu (SWIFT/SEPA).

Czym jest ustawowy „unikatowy identyfikator” przy przelewie?

Pojęcie „unikatowego identyfikatora” pojawia się we wspomnianej ustawie o usługach płatniczych. Ustawodawca podaje dość skomplikowane wyjaśnienie tego terminu. Jest to bowiem „kombinacja liter, liczb lub symboli określona przez dostawcę dla użytkownika, która jest dostarczana przez jednego użytkownika w celu jednoznacznego zidentyfikowania drugiego biorącego udział w danej transakcji płatniczej użytkownika lub jego rachunku płatniczego”. O co chodzi?

O coś bardzo prostego — numer rachunku bankowego. To on jest najczęściej stosowanym „unikatowym identyfikatorem”, ponieważ pozwala systemowi bankowemu jednoznacznie wskazać odbiorcę przelewu. Tym samym jest podstawową informacją konieczną do podania przy zleceniu tradycyjnego przelewu bankowego. Nawet jeśli pozostałe dane, takie jak imię i nazwisko odbiorcy, będą niepełne lub błędne, pieniądze i tak trafią na właściwe konto.

Sprawdzenie poprawności numeru rachunku bankowego przed zatwierdzeniem przelewu ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego wykonania transakcji i zminimalizowania ryzyka pomyłki czy opóźnień.

Czy numer konta zawsze jest konieczny przy przelewie?

Przywołanie „tradycyjnych przelewów bankowych” nasuwa pytanie o formę tych „nietradycyjnych” oraz o to, czy do ich wykonania także potrzebny jest numer konta. Przykładowo wykonując przelew BLIK na telefon, nie trzeba wpisywać pełnego numeru konta odbiorcy, a wystarczy numer telefonu. Z kolei w przypadku szybkich przelewów onlineformularz jest wypełniany automatycznie.

W praktyce w tle każdej z tych transakcji używany jest unikatowy identyfikator rachunku odbiorcy, który decyduje o tym, że system bankowy kieruje pieniądze na konto odbiorcy. Numer telefonu czy automatyczne wypełnienie formularza to wygodne interfejsy dla użytkownika.

Przelewy online to tylko jedna z metod płatności w ofercie Przelewy24. Poznaj je wszystkie

Czy przy przelewie wystarczy numer konta?

Informacją, którą koniecznie należy podać, wykonując przelew, jest kwota. Bez jej określenia bank nie będzie w stanie zrealizować transakcji. Ponadto decyduje ona o tym, ile pieniędzy zostanie pobrane z Twojego konta, a nawet — czy przelew w ogóle dojdzie do skutku (może zostać odrzucony, jeśli nie masz wystarczających środków na koncie). Jeśli robisz zakupy internetowe — od poprawności danych w tym polu zależy, czy transakcja zostanie zaksięgowana poprawnie, a towar wysłany do Ciebie.

Nazwa odbiorcy i tytuł przelewu — czy trzeba je podawać, zlecając przelew?

Banki w Polsce do przyjęcia zlecenia przelewu wymagają zwykle więcej danych niż tylko numer konta i kwota. Pola, które muszą być wypełnione, to najczęściej:

  • nazwa odbiorcy (imię i nazwisko, nazwa firmy),
  • tytuł przelewu.

Co ciekawe, wg obecnych regulacji prawnych nazwa odbiorcy może nie być zgodna z rzeczywistością. Banki nie sprawdzają jej automatycznie — pieniądze zawsze trafiają do odbiorcy, którego numer konta został podany w zleceniu, nawet jeśli jest w nim błąd i nie jest to osoba lub firma, która miała być adresatem. Za sprawą unijnego rozporządzenia IPR (Instant Payments Regulation ) ma się to zmienić. System bankowy będzie samoczynnie weryfikował, czy podana przez nadawcę nazwa odbiorcy odpowiada danym przypisanym do rachunku w banku, na który kierowany jest przelew. W Polsce ta zmiana ma wejść w życie od lipca 2027 r., dla banków ze strefy euro — od października 2025 roku.

Z kolei tytuł przelewu często jest uzupełniony automatycznie, np. „przelew środków”. Po co więc wypełniać te pola samodzielnie, prawdziwymi i poprawnymi danymi? Ma to kilka praktycznych zalet m.in.:

  • odbiorcy pozwala szybko i jednoznacznie zidentyfikować źródło i cel wpłaty;
  • zmniejsza ryzyko konieczności wyjaśniania płatności;
  • przyspiesza księgowanie środków, dotyczy to np. płatności za rachunki albo z tytułu zakupów e-commerce;
  • w razie błędów w danych odbiorcy ułatwia szybkie wyjaśnienie nieprawidłowości i ewentualną korektę przelewu.

Ponadto banki i instytucje finansowe monitorują treść tytułów przelewów pod kątem zgodności z prawem i przepisami AML (Anti-Money Laundering, przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu). Tytuły sugerujące nielegalną działalność, np. „na zakup narkotyków” czy inne transakcje związane z przestępstwami, mogą być natychmiast blokowane, a pieniądze zatrzymane do wyjaśnienia. Z pozoru niewinny żart może skończyć się dla nadawcy konsekwencjami prawnymi.

Tytuły powinny być jednoznaczne, pozbawione nieczytelnych skrótów czy zbędnych znaków specjalnych. Mają one umożliwiać odbiorcy natychmiastową identyfikację transakcji.

Czy adres jest potrzebny do przelewu?

W większości banków w Polsce wypełnienie pola „adres” jest opcjonalne. Podobnie jak w przypadku nazwy odbiorcy, te dane także nie są automatycznie weryfikowane przez system bankowy i nie wpływają na to, na jaki rachunek bankowy dotrą pieniądze.

W praktyce warto wypełniać to pole, traktując je jako dodatkowe zabezpieczenie, zwiększające przejrzystość i dokładność realizowanych przelewów. Poprawnie wpisany adres może np. przyspieszyć wyjaśnianie ewentualnych niejasności w transakcji.

Dane potrzebne do przelewów zagranicznych

Aby zlecić przelew na konto zarejestrowane w zagranicznym banku trzeba:

  • wybrać, czy ma to być przelew typu SWIFT (dowolna waluta) czy SEPA (w euro na terenie UE i kilku dodatkowych europejskich państw);
  • w przypadku przelewów SWIFT, określić, kto ponosi koszty związane z realizacją przelewu: nadawca (OUR), odbiorca (BEN) czy podział kosztów (SHA). Należy też wskazać datę realizacji przelewu;
  • podać numer konta odbiorcy w formacie IBAN. W przypadku przelewu SWIFT konieczne też będzie podanie kodu BIC banku odbiorcy.

Rozwiązania płatnicze od Przelewy24 to wygodna obsługa płatności dla Twojego biznesu

Jakie dane do przelewu musisz podać? Podsumowanie informacji

Podstawowym i obowiązkowym elementem każdego przelewu jest numer konta odbiorcy, który pełni funkcję unikatowego identyfikatora transakcji. Równie istotna jest kwota — szczególnie jeśli opłacasz rachunki albo zakupy w sklepie internetowym ważne jest, aby była poprawna, bo tylko dzięki temu odbiorca zaksięguje Twoją wpłatę. Inne dane, takie jak nazwa odbiorcy, tytuł przelewu czy adres, choć nie zawsze weryfikowane przez system bankowy, mają kluczowe znaczenie praktyczne — pozwalają jednoznacznie zidentyfikować płatność, przyspieszają księgowanie środków i minimalizują ryzyko pomyłek.

Dzięki automatyzacji uzupełniania danych przelewy online ograniczają konieczność wpisania danych i przyspieszają realizację transakcji, zapewniając jednocześnie większe bezpieczeństwo płatności.