Klient idealny to klient lojalny i powracający. Programy lojalnościowe mają pomóc związać konsumenta z marką. Jak to działa w praktyce?
Programy lojalnościowe zostały stworzone, aby budować i utrzymywać trwałą relację z konsumentem. Dzięki temu sprzedający zyskuje lojalnego klienta, a ten korzyści w postaci zniżek, rabatów czy nagród. Dobrze skonstruowany, przemyślany i przygotowany program lojalnościowy przyniesie profity zarówno firmie, jak i jej klientom.
Poczucie więzi z firmą
Klienci korzystający z programu lojalnościowego chętniej wybierają produkty lub usługi tam, gdzie mogą dodatkowo dostać za zakupy punkty czy rabaty. Automatycznie kierują się do miejsca, które już znają, gdzie otrzymają za transakcję korzyści w danym momencie lub w przyszłości. Sprawia to, że więź z firmą jest znacznie mocniejsza. Dodatkowe korzyści napędzają sprzedaż, ponieważ klienci są w stanie wydać więcej, aby szybciej dostać nagrodę lub skorzystać ze zniżki. Związany z firmą konsument wraca, bo wie że jego lojalność i zaufanie zostaną docenione.

Wyższe transakcje
Programy lojalnościowe mogą sprawić, że klient wyda nawet 40% więcej pieniędzy, niż w przypadku braku takiego programu. Przede wszystkim wynika to z faktu, że konsument lubi dostawać bonusy, gadżety i prezenty. Dlatego częściej będzie pojawiał się w miejscu, w którym związany jest programem lojalnościowym i robił zakupy lub korzystał z usług tylko po to, aby zobaczyć więcej punktów na swoim koncie lojalnościowym. Klient jest bardziej zmotywowany do wydania większej ilości pieniędzy, a w razie jego braku skorzystania z dodatkowych form finansowania, np. przelew z karty kredytowej.
Pozytywne wrażenie
Klienci związani z marką częściej znajdują w niej pozytywne aspekty, przymykają oko na niedociągnięcia i znajdują więcej pozytywnych aspektów. Dzięki temu spokojniej reagują na podwyżki cen, zmiany, opóźnienia czy konieczność reklamacji. Szczególnie kiedy komunikacja prowadzona poprzez program jest spersonalizowana, dopasowana do konsumenta, a także zróżnicowana.

Szczera rekomendacja
Nie bez powodu mówi się, że program lojalnościowy może być dodatkową bezpłatną promocją dla firmy. Zadowolony klient opowie o swoich pozytywnych wrażeniach rodzinie i przyjaciołom, podzieli się opinią w mediach społecznościowych, nagra i opublikuje film z lokalu lub podczas korzystania z produktu sprzedawcy. Rekomendacja ma zawsze znacznie większą moc, niż materiały promocyjne i reklamowe marki.
Rabatowanie jest najprostszą droga lojalizowania klienta, ale nie jedyną. Warto pamiętać, że więź z firmą buduje także obsługa klienta, branding, tradycje czy styl życia, jaki propaguje marka. Dlatego tak ważne jest kompleksowe podejście do marketingu i komunikacji, aby zastosowane metody przyniosły oczekiwane rezultaty w postaci lojalnego oraz powracającego klienta.