Jaki wpływ na zachowania konsumentów mają programy lojalnościowe?

Klient idealny to klient lojalny i powracający. Programy lojalnościowe mają pomóc związać konsumenta z marką. Jak to działa w praktyce?

Programy lojalnościowe zostały stworzone, aby budować i utrzymywać trwałą relację z konsumentem. Dzięki temu sprzedający zyskuje lojalnego klienta, a ten korzyści w postaci zniżek, rabatów czy nagród. Dobrze skonstruowany, przemyślany i przygotowany program lojalnościowy przyniesie profity zarówno firmie, jak i jej klientom.

Poczucie więzi z firmą

Klienci korzystający z programu lojalnościowego chętniej wybierają produkty lub usługi tam, gdzie mogą dodatkowo dostać za zakupy punkty czy rabaty. Automatycznie kierują się do miejsca, które już znają, gdzie otrzymają za transakcję korzyści w danym momencie lub w przyszłości. Sprawia to, że więź z firmą jest znacznie mocniejsza. Dodatkowe korzyści napędzają sprzedaż, ponieważ klienci są w stanie wydać więcej, aby szybciej dostać nagrodę lub skorzystać ze zniżki. Związany z firmą konsument wraca, bo wie że jego lojalność i zaufanie zostaną docenione.



Wyższe transakcje

Programy lojalnościowe mogą sprawić, że klient wyda nawet 40% więcej pieniędzy, niż w przypadku braku takiego programu. Przede wszystkim wynika to z faktu, że konsument lubi dostawać bonusy, gadżety i prezenty. Dlatego częściej będzie pojawiał się w miejscu, w którym związany jest programem lojalnościowym i robił zakupy lub korzystał z usług tylko po to, aby zobaczyć więcej punktów na swoim koncie lojalnościowym. Klient jest bardziej zmotywowany do wydania większej ilości pieniędzy, a w razie jego braku skorzystania z dodatkowych form finansowania, np. przelew z karty kredytowej.

Pozytywne wrażenie

Klienci związani z marką częściej znajdują w niej pozytywne aspekty, przymykają oko na niedociągnięcia i znajdują więcej pozytywnych aspektów. Dzięki temu spokojniej reagują na podwyżki cen, zmiany, opóźnienia czy konieczność reklamacji. Szczególnie kiedy komunikacja prowadzona poprzez program jest spersonalizowana, dopasowana do konsumenta, a także zróżnicowana.



Szczera rekomendacja

Nie bez powodu mówi się, że program lojalnościowy może być dodatkową bezpłatną promocją dla firmy. Zadowolony klient opowie o swoich pozytywnych wrażeniach rodzinie i przyjaciołom, podzieli się opinią w mediach społecznościowych, nagra i opublikuje film z lokalu lub podczas korzystania z produktu sprzedawcy. Rekomendacja ma zawsze znacznie większą moc, niż materiały promocyjne i reklamowe marki.


Rabatowanie jest najprostszą droga lojalizowania klienta, ale nie jedyną. Warto pamiętać, że więź z firmą buduje także obsługa klienta, branding, tradycje czy styl życia, jaki propaguje marka. Dlatego tak ważne jest kompleksowe podejście do marketingu i komunikacji, aby zastosowane metody przyniosły oczekiwane rezultaty w postaci lojalnego oraz powracającego klienta.


WRÓĆ DO BLOGA

19   VIII
2019

Zapraszamy na Retail Challenge Poland

Zapraszamy na Retail Challenge Poland
19   VIII
2019

Forum Retail Channels 360

Zapraszamy na Forum Retail Channels 360.
19   VIII
2019

Commerce Transformation Days

Zapraszamy na Commerce Transformation Days.