Rynek e-commerce powiększa się z roku na rok. Według badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2022" przeprowadzonego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute ponad 87% Polaków dokonało kiedykolwiek zakupu online. Natomiast raport "E-commerce w Polsce 2021", przygotowany przez Gemius, podaje, że łatwy proces składania zamówienia to istotny czynnik wyboru nowego sklepu. Stworzyliśmy poradnik, jak usprawnić ścieżkę zakupową klienta w sklepie on-line.

Etapy w procesie zakupowym klienta

Jednym z podstawowych pojęć z pogranicza ekonomii i marketingu jest proces zakupowy. Jego poszczególne etapy to kolejne kroki, które konsument musi poczynić przed zakupem. Całość zaczyna się w momencie uświadomienia sobie potrzeby zakupu produktu lub usługi. Dalej następuje poszukiwanie odpowiedniego rozwiązania i podjęcie świadomej decyzji o zakupie konkretnej oferty. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, dojdzie do finalizacji transakcji.

W sklepie internetowym zamówienie obejmuje dodanie produktu do koszyka oraz przejście przez kolejne etapy, czyli:

  • rejestrację konta użytkownika,
  • wybór opcji dostawy,
  • podanie danych do wysyłki,
  • wybranie opcji płatności i jej dokonanie.

Wielu konsumentów rezygnuje jednak w połowie tej drogi, jeśli finalizacja zakupu jest zbyt długa lub skomplikowana.

Czym charakteryzuje się dobra ścieżka zakupowa klienta?

Dobra ścieżka zakupowa klienta powinna się przede wszystkim odznaczać prostotą, przejrzystością oraz szybkością sfinalizowania transakcji. Konsumenci najbardziej cenią sobie możliwość dokonywania zakupów bez konieczności rejestracji konta, ale nie bez znaczenia pozostają drobniejsze elementy takie jak autouzupełnianie formularza czy pasek postępu procesu.

Jak polepszyć proces zakupowy?

Aby poprawić proces zakupowy w sklepie internetowym, warto wsłuchać się w oczekiwania klienta i wprowadzić do swojej ścieżki zakupowej ułatwienia, które pozwolą na przyśpieszenie procesu.

Zakupy bez rejestracji

Dobra praktyka podpowiada, by ścieżka zakupowa dawała możliwość szybkich zakupów bez wcześniejszego wypełniania formularza rejestracyjnego. Ciekawymi opcjami, które również docenią klienci, są m.in. możliwość automatycznego utworzenia konta podczas wpisywania danych do wysyłki lub rejestracja za pomocą social mediów.

Autouzupełnianie i walidacja formularza

Ścieżka klienta może być jeszcze krótsza, jeśli umożliwisz mu automatyczne uzupełnienie danych. W ten sposób uniknie on konieczności ręcznego wpisywania, co może prowadzić do pomyłek. Innym sposobem na ich marginalizację jest walidacja formularza w czasie rzeczywistym, czyli informowanie użytkownika np. o zbyt krótkim numerze telefonu albo braku numeru budynku w adresie, jeszcze zanim prześle on formularz.

Możliwość płatności online

Jak podaje raport Omni-commerce, najpopularniejszymi płatnościami online są szybkie przelewy, z których korzysta 33% kupujących, a na drugim miejscu uplasował się BLIK (21%). Im więcej możliwości zaoferujesz, tym chętniej klienci będą dokonywali zakupów. Do najszybszych płatności online należą:

  • BLIK – płatność poprzez 6-cyfrowy kod wygenerowany w aplikacji bankowej, który można wpisać bezpośrednio na stronie sklepu;
  • Apple Pay i Google Pay – to dedykowana aplikacja dla użytkowników iOS (Apple Pay) i Androida (Google Pay), do której wystarczy podpiąć dane karty płatniczej, aby zapłacić w sklepach internetowych zaledwie jednym kliknięciem;

Powyższe metody sprzedający mogą udostępnić w modelu OneClick, oferowanym przez Przelewy24.
Jak taka płatność wygląda w praktyce? Podczas pierwszych zakupów kartą płatniczą/BLIK-iem klient może zapisać w sklepie wybraną metodę oraz właściwe dane, a podczas kolejnych zakupów potwierdzać płatność jednym kliknięciem.

Płatności odroczone

Coraz więcej konsumentów decyduje się na zakup produktów lub usług, korzystając z możliwości zapłacenia na raty lub w późniejszym terminie. Udostępnienie takiej opcji w sklepie online pozwala na zwiększenie współczynnika konwersji. Dobrym wyborem jest zatem skorzystanie z jednej z naszych możliwości:

  • P24NOW – limit do 10 000 zł (na zakupy w wielu różnych sklepach) z możliwością spłaty ratalnej lub zwrotem do 54 dni;
  • PayPo – odroczenie płatności o 30 dni, klient dokonuje zakupu teraz, natomiast może za niego zapłacić po miesiącu lub rozłożyć płatność na 4 raty.