Jak działa płatność telefonem?

Jak wynika z raportu „Mobile Advertising Forecasts 2017”, przygotowanego przez agencję Zenith – średnio aż 63% ludności z 52 krajów objętych raportem korzysta na co dzień ze smartfonów.

W krajach wysokorozwiniętych odsetek ten może wynieść nawet 90%. Nad Wisłą 62% Polaków używa regularnie urządzeń mobilnych – Polska nie odbiega więc zasadniczo od średniej. Smartfony zawładnęły niemal całym życiem swoich użytkowników, umożliwiając w czasie rzeczywistym sprawdzenie prognozy pogody, trasy dojazdu, sytuacji w social media, maila czy stanu konta w banku; nic więc dziwnego że rosnącym zainteresowaniem cieszą się także aplikacje przeznaczone do płatności mobilnych. Operowanie telefonem zamiast kartą debetową jest wciąż nowością, jednak z tej możliwości korzysta coraz więcej klientów.



Płacenie telefonem jest możliwe, ponieważ banki opracowały specjalne mobilne aplikacje, które można zainstalować w smartfonie. Najpopularniejszą jest BLIK – polski system, który generuje kody do płatności. Za pomocą 6 cyfr bank pobiera środki wydane na zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych z konta przypisanego do aplikacji. Realizacja płatności wymaga wpisania kodu na klawiaturze terminala lub na wygenerowanej stronie, jeśli towary są nabywane on-line. Według raportu Narodowego Banku Polskiego w 2017 roku transakcje zbliżeniowe stanowiły 64,5% wszystkich operacji bezgotówkowych i opiewały na kwotę prawie 10 mld złotych. Jest to więc lubiany przez Polaków sposób regulowania rachunków.

Telefon alternatywą dla karty

Jak płacić telefonem zbliżeniowo? Zasada jest bardzo prosta: smartfon należy odblokować i przyłożyć do czytnika kart. Jest to możliwe dzięki aplikacji do zbliżeniowych płatności mobilnych. Takie rozwiązanie oferuje większość banków w Polsce, a każdy z nich posiada swoją autorską usługę. Poszczególne aplikacje umożliwiające płatność telefonem niewiele się od siebie różnią. Na telefonie musi zostać zainstalowana cyfrowa wersja karty (mobilna karta debetowa HCE), której dane są częściowo zapisane w pamięci aparatu i w chmurze. Dlatego podczas połączeń z Internetem aplikacja za każdym razem pobiera zestawy kluczy jednorazowych do autoryzacji transakcji. Warto wiedzieć, że płatności zbliżeniowych telefonem mogą dokonywać tylko właściciele karty, a więc osoby pełnoletnie, które mają zawartą umowę z danym bankiem.



Zbliżeniowa płatność mobilna krok po kroku:

  1. Na telefonie należy uruchomić aplikację mobilną wybranego banku.
  2. Następnie trzeba się do niej zalogować i w zakładce „płatności” wybrać „płatności zbliżeniowe telefonem”.
  3. Spośród dostępnych kart wskazać odpowiednią i zatwierdzić oraz – w niektórych bankach – podać PIN do aplikacji.
  4. Ostatnim krokiem jest ustawienie aplikacji jako domyślnej do transakcji zbliżeniowych. Uwaga: nie zablokuje to karty, ponieważ to ona jest źródłem pieniądza dla płatności realizowanych zbliżeniowo.

Po wykonaniu tych czynności smartfon można zabierać do sklepu w zastępstwie portfela. Jak odbywa się płatność telefonem? Przede wszystkim musi być włączona łączność NFC, to dzięki niej nastąpi realizacja transakcji. Po odblokowaniu telefonu i przyłożeniu go do terminalna konieczne będzie wprowadzenie PINu, jeśli kwota za zakupy przekroczyła 50,00 złotych. Na ekranie smartfona pojawi się potwierdzenie transakcji. Warto wiedzieć, że w jednym z banków wystarczy nakleić na aparat specjalną naklejkę, która umożliwia płatności zbliżeniowe.



Dokonywanie płatności zbliżeniowych za pomocą telefonu to bardzo nowoczesna i wygodna metoda robienia zakupów. To również duży krok w rozwoju aplikacji mobilnych.

WRÓĆ DO BLOGA

16   IX
2019

Phishing w 2019 - jak z nim walczyć i się przed nim ustrzec?

Współcześnie największym problemem, z którym borykają się internauci korzystający z dóbr nowoczesności jest phishing. Warto wiedzieć, że można się od tego ustrzec.
13   IX
2019

Dyrektywa PSD2 - w jaki sposób wpłynie na bankowość elektroniczną? Prognozy na III kwartał 2019

Banki mające w swojej ofercie bankowość elektroniczną coraz głośniej mówią o tym, że 20 grudnia 2018 r. w życie weszła dyrektywa PSD2, która wprowadzi na rynek usług finansowych szereg zmian. III kwartał 2019 roku, a dokładniej 14 września br., to kolejne zmiany, których wprowadzenie ona zakłada.
13   IX
2019

krem de la krem – poczuj miętę do natury!

kremdelakrem.pl to internetowy sklep, w którym możesz wybierać wyłącznie spośród naturalnych, bezpiecznych dla skóry kosmetyków.