E-commerce – co nas czeka w roku 2018?

Blog
12.01.2018

Po bardzo udanym dla branży e-commerce roku 2017, prognozy na rozpoczynający się 2018 r. są równie optymistyczne, zarówno pod kątem umacniających się trendów sprzedaży internetowej, jak i większemu zwróceniu się ku nowoczesnym technologiom. Co nas czeka, czemu się przyglądać, co będzie na topie?

PERSONALIZACJA I MOBILE FIRST INDEX

Ubiegły rok upłynął niewątpliwie pod hasłem „personalizacji”, a zdaniem ekspertów, trend ten będzie się wciąż umacniał. Procesy zakupowe będą więc jeszcze bardziej spersonalizowane, co pociąga za sobą szereg analiz zachowań w sieci i rozkwit gałęzi Big Data. Obok personalizacji, hasłem pojawiającym się w branży z podobną częstotliwością był trend „mobile first”. Od 2015 roku, kiedy to po raz pierwszy liczba wyszukiwań dokonanych na urządzeniach mobilnych przekroczyła tę z wykorzystaniem komputera, analitycy nie mieli wątpliwości w którą stronę zmierza świat internetu. W ostatnim czasie w Polsce już około 60% ruchu pochodziło z urządzeń mobilnych. 47% respondentów badania “E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” używa smartfonów do zakupów. Jest to tendencja rosnąca, której sprzyja rozwój technologii, tworzenie stron RWD czy rozwój aplikacji mobilnych. Obecny rok przyniesie nam jednak istotną innowację, której kierunek wyznaczył sam gigant – Google. Mobile first Indexing, o którym mowa, to nadanie stronie mobilnej priorytetu w stosunku do jej wersji desktopowej w kontekście indeksowania w wyszukiwarce. W praktyce, Google planuje wprowadzić nowy indeks stron wyszukiwania skupiający się na mobilnych wersjach serwisów internetowych. Desktopowy index będzie wprawdzie wciąż prowadzony, ale to mobilność danej strony stanie się głównym czynnikiem rankingowym. Jest to wyraźny sygnał dla przedsiębiorców do weryfikacji swoich witryn pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych i wdrożenia nowoczesnych, mobilnych metod płatności, jak BLIK, Visa Checkout czy One Click.


JESZCZE SZYBSZA DOSTAWA

Proces dostawy zakupów ze sklepów internetowych ewoluuje każdego roku. Przesyłki docierają do kupujących coraz szybciej, kosztują coraz mniej i a dostawcy proponują coraz nowsze rozwiązania. Klienci A.D. 2018 deklarują, że są w stanie czekać na przesyłkę maksymalnie 48h, optymalnym rozwiązaniem byłoby jednak otrzymanie paczki tego samego dnia. Usługa „Same Day Delivery” dziś jeszcze wydająca się być nieco poza zasięgiem, szczególnie w newralgicznych okresach wzmożonych zakupów online, będzie jednak musiała stać się standardem. Sprzedawcy internetowi, chcąc dorównać lub wyprzedzić sklepy stacjonarne, będą jednak musieli prócz maksymalnej szybkości dostawy zapewnić jak najniższą jej cenę. W tym celu, umacniając tym samym strategię omnichannel, sklepy internetowe rozważą możliwość wejścia we współpracę ze stacjami benzynowymi, kioskami, sklepami spożywczymi, celem maksymalnego ułatwienia klientowi odbioru zakupów w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Trend, choć obecnie rozpatrywany raczej jako zbudowanie przewagi konkurencyjnej, niebawem stanie się zapewne częścią standardowej obsługi klienta.

CHATBOTY

Wirtualny asystent to stosunkowo nowy trend na rynku ecommerce, ale już w mijającym, 2017 roku, chatboty często komunikowały się w imieniu sklepów, marek czy mediów ze swoimi klientami, np. podczas zamawiania jedzenia przez internet, czy zakupu biletów do kina. Według ekspertów już niebawem większość sklepów będzie posiadać chatboty, które wraz z rozwojem AI (sztucznej inteligencji) zaczną wchodzić w interakcje z klientami i pomagać w procesach zakupowych, obsługi klienta czy automatyzować procedury reklamacji. Trend ciekawy, niemniej na reakcję rynku trzeba będzie poczekać, to klient bowiem zweryfikuje czy taka forma kontaktu z marką mu odpowiada. Obecnie na Facebooku działa około 100 tysięcy chatbotów miesięcznie. Przewiduje się jednak, że ich liczba w 2018 roku wzrośnie, a symulacja ludzkiej rozmowy w kolejnych firmach stanowić będzie ważne narzędzie komunikacji.

ZAKAZ HANDLU W NIEDZIELE – CZY E-COMMERCE UROŚNIE W SIŁĘ?

Jeszcze w tym kwartale możliwości zakupów offline zostaną mocno ograniczone. Jak wpłynie to na rynek e-commerce? Zgodnie z ustawą, od marca 2018 roku stacjonarnie zakupy będzie można zrobić tylko w 2 niedziele w miesiącu. Daje to łącznie 23 niedziele wolne od handlu w 2018 roku. W 2019 roku zakupy w niedzielę zrobimy tylko raz w miesiącu, a w ciągu 2020 roku tylko 7 razy. Niedziele wolne od handlu dają sklepom online szansę na dodatkowe promowanie zakupów – duże szanse rozwoju ma tutaj branża FMCG. Polacy wciąż niechętnie robią zakupy spożywcze online – ustawa ograniczająca handel w niedzielę ma szansę to zmienić (wspomniana usługa Same Day Delivery wydaje się być tutaj niezbędna).

AR i VR oraz sztuczna inteligencja to z pewnością również mocne trendy na nadchodzące lata, dające ogromne możliwości i otwierające zupełnie nowe ścieżki dla branży e-commerce. Na razie to wciąż eksperymenty i nowości, którym przyglądamy się i które testujemy z dużym zaciekawieniem. Czy się przyjmą? Przekonamy się o tym wkrótce. Jedno jest pewne – rok 2018 będzie interesujący dla naszej branży i nie możemy się doczekać tego, co nam przyniesie.

Nietuzinkowych doświadczeń zakupowych i wspaniałego 2018 roku

życzy Zespół Marketingu Przelewy24!

Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się