Czy planujesz rozwinięcie swojego biznesu i wejście na rynek międzynarodowy, czy chcesz pozyskać nowych klientów na rynku krajowym — płatności walutowe będą kluczem do Twojego sukcesu. Wprowadzenie ich w e-sklepie może także pozytywnie wpłynąć na jego wizerunek globalnie zorientowanego przedsiębiorstwa. Tylko jak zapewnić bezpieczeństwo takich transakcji? I jak wygląda ich rozliczanie? Dowiedz się wszystkiego z poniższego artykułu.

Co to jest DCC i DMC?

Transakcje walutowe można w dużym uproszczeniu zdefiniować jako takie, gdy cena towaru wyrażona jest w innej walucie, niż waluta, którą operuje klient. Z takimi sytuacjami można spotkać się nie tylko działając na rynkach zagranicznych, ale też na rynku krajowym. Wiele osób zarabia bowiem w innej walucie niż w złotówkach. Przywołać należy m.in. funty brytyjskie, Euro czy dolary amerykańskie. Takie sytuacje są szczególnie popularne w regionach przygranicznych. O transakcjach walutowych mówimy zarówno, gdy odnoszą się do płatności gotówką, kartą płatniczą jak też do szybkich płatności internetowych.

Jak przebiegają takie płatności w e-commerce? W pierwszym przypadku, gdy produkt w sklepie internetowym ma cenę wyrażoną w PLN, a klient chce za niego zapłacić w swojej walucie (np. EUR), należy wdrożyć usługę DCC. Skrót pochodzi od Dynamic Currency Conversion i oznacza dynamiczne przeliczanie walut.

W drugim przypadku, gdy cena produktu wyrażona jest w innej walucie niż PLN (np. w EUR), a klient chce zapłacić w złotówkach — bo w tej walucie prowadzony jest jego rachunek bankowy — niezbędne będzie włączenie usługi DMC. Rozwinięcie tego akronimu to Dynamic Multicurrency Conversion.

Przelewy24 dostarczają platformę do obsługi płatności walutowych, zarówno przelewowych, jak i kartowych.

DCC: jak to działa?

Rozwinięcia obu skrótów brzmią bardzo podobnie. Przyjrzyjmy się więc, jak w praktyce działają obie usługi i jakie korzyści mogą Ci przynieść. Jak wspomniano, DCC to usługa umożliwiająca klientom dokonywanie płatności kartą kredytową lub debetową w walucie kraju, w którym została wydana karta, a nie w lokalnej walucie sprzedawcy. Oznacza to, że posiadacze międzynarodowych kart VISA lub Mastercard, za zakupy w PLN zostaną obciążeni kwotą w swojej walucie (np. EUR).

Jeśli klient wybierze płatność w walucie karty, kwota transakcji jest automatycznie przeliczana z lokalnej waluty sprzedawcy na walutę karty. Przeliczenie odbywa się po kursie wymiany, który ustala dostarczyciel usługi (np. Przelewy24), a nie bank. Dzięki temu klient od razu widzi dokładną kwotę, jaką zapłaci w swojej walucie.

Dzięki usłudze DCC klient może uniknąć niekorzystnego przewalutowania, a końcowa cena produktu nie jest dla niego niespodzianką. Sprzedawca z kolei zyskuje, otrzymując ustalony zwrot wartości transakcji.Sprzedający decyduje, w jakiej walucie otrzyma należność za produkt — w PLN czy EUR.

DMC: jak płacić w Euro (i nie tylko) przez internet?

DMC to usługa umożliwiająca przedsiębiorcom oferowanie produktów i usług w wielu walutach, przy jednoczesnej realizacji transakcji w walucie lokalnej, w której ewidencjonują operacje firmowe. Przykładowo usługa DMC umożliwia klientowi płatność w PLN za produkt wystawiony w sklepie internetowym w EUR. Jest to rozwiązanie skrojone pod potrzeby przedsiębiorców działających na rynku międzynarodowym: DMC pozwala wyświetlać ceny produktów w różnych walutach i to klient może wybrać tę, w której chce zobaczyć ceny i dokonać płatności.

Jeśli zatem Twój e-sklep ma kilka wersji językowych i oferujesz wysyłkę do wielu krajów, DMC jest idealnym dopełnieniem tej funkcjonalności. System automatycznie przelicza ceny z waluty lokalnej sprzedawcy na wybraną walutę klienta, używając aktualnego kursu wymiany. Podobnie jak w przypadku rozwiązania DCC, o kursie decyduje dostarczyciel usługi. Klient unika więc przewalutowania w banku. Jednocześnie przeliczenie jest transparentne i kupujący płaci dokładnie tę kwotę, którą widzi na ekranie po wybraniu waluty.

Po zakończeniu transakcji na Twoje konto wpłyną pieniądze albo w PLN, albo w EUR.

Rozwijasz swój biznes i szukasz nowoczesnych metod płatności? Sprawdź ofertę Przelewy24

Korzyści z wdrożenia usług DMC i DCC

Jeśli chcesz, aby Twój e-sklep zaistniał na rynku międzynarodowym, oferowanie płatności walutowych jest do tego niezbędnym krokiem. Wdrożenie dostarczanej przez Przelewy24 wielowalutowej platformy do obsługi płatności przelewowych i kartowych może przynieść szereg korzyści takich jak:

  • lepszy współczynnik konwersji — gdy klient przekona się, że na Twojej stronie internetowej może zapłacić w swojej lokalnej walucie, chętniej sfinalizuje transakcję. Jak już wspomniano, dotyczy to nie tylko klientów z innych krajów niż Polska, ale także tych rodzimych, posiadających rachunki bankowe w innych walutach niż PLN;
  • uniezależnienie od jednego rynku — e-handel transgraniczny może być sposobem na uniknięcie gorszych okresów, gdy dochodzi do spowolnienia gospodarczego. Gdy bowiem trwa spowolnienie w jednym kraju, warto skupić się na sprzedaży w innym, gdzie trwa ożywienie;
  • przejrzystość kosztów — widoczna od razu cena w wybranej walucie zwiększa zaufanie klienta do sklepu, a brak niespodzianki po zakończeniu transakcji sprawi, że chętniej wróci;
  • uzyskanie dodatkowych przychodów z tytułu prowizji dla sprzedawcy lub ustalonego zwrotu wartości transakcji;
  • automatyzacja procesu płatności walutowych — zarówno usługa DMC, jak i DCC automatyzuje proces przeliczania walut, co ułatwia zarządzanie cenami i sprzedażą;
  • wzmocnienie wizerunku marki — sklep oferujący elastyczne opcje płatności może być postrzegany jako nowoczesny i zorientowany globalnie;
  • łatwość implementacji — z pomocą opiekuna biznesowego w Przelewy24, zaimplementowanie nowej funkcjonalności będzie szybkie i proste;
  • tworzenie bazy danych — rozwiązania DCC i DMC mogą dostarczać dane o zachowaniach zakupowych klientów międzynarodowych.
Dowiedz się więcej o różnych rozwiązaniach płatniczych

Płatności walutowe. Trendy i prognozy

Usługi DCC i DMC to rozwiązania, które ułatwiają sprzedaż cross-border. A ta — jak pokazują raporty — dynamicznie zyskuje na popularności. Zgodnie z danymi dostępnymi na portalu Statista, w 2026 r. globalny rynek cross-border e-commerce osiągnie wartość przekraczającą 2,2 biliona dolarów. Wg analityków Juniper Research rynek cross-border do 2028 r. wzrośnie o 107 proc. Przewidują oni też, że już w 2024 r. łączna wartość międzynarodowych transakcji wyniesie ponad 1,9 biliona dolarów.

Gdy spojrzeć na rodzimy rynek — wg danych z raportu „E-commerce w Polsce 2023” — już niemal co trzeci badany internauta w Polsce kupuje w zagranicznych e-sklepach. Ponieważ przewiduje się, że trend cross-border e-commerce będzie nadal rósł, warto przeanalizować korzyści płynące z wejścia na nowe rynki i zacząć wdrażać w swoim sklepie odpowiednie rozwiązania, takie jak płatności walutowe.