Osoby dokonujące zakupów w sklepach internetowych zwracają uwagę nie tylko na cenę produktów czy ich jakość, ale też na takie czynniki jak metoda dostawy czy sposób płatności. Jakie metody płatności online są obecnie dostępne na polskim rynku, czym różnią się między sobą i dlaczego – z punktu widzenia konsumenta – jest tak istotne, by w twoim sklepie funkcjonowało kilka różnych metod płatności?
Metody płatności online: wybór ma znaczenie dla konsumenta
Rynek e-commerce bez wątpienia rośnie w siłę, a zakupy internetowe stają się coraz popularniejsze. To jednak oznacza, że zwiększają się też wymagania konsumentów. Dotyczy to również płatności internetowych.
Co dla kupujących jest kluczowym czynnikiem mającym wpływ na to, czy dokonają po raz pierwszy zakupu w danym sklepie internetowym? Z raportu „E-commerce w Polsce 2023” wynika, że aż 21 proc. ankietowanych kupujących w sieci deklaruje, że jest to dostępność łatwego sposobu płatności. Kupującym zależy zatem na tym, by mogli szybko i wygodnie zrealizować transakcję.
Oprócz tego 24 proc. respondentów potwierdziło, że dostępność różnych form płatności wpływa na ich przekonanie, że dany e-sklep jest wiarygodny. Tym samym metody płatności online dostępne w e-sklepie mają znaczenie – i warto o tym pamiętać.
Rodzaje metod płatności online
Jeśli prowadzisz już sklep internetowy (lub zamierzasz go otworzyć) powinieneś zapoznać się z dostępnymi metodami płatności w polskim e-commerce. Można wyróżnić kilka rodzajów płatności:
- płatności natychmiastowe (przelewy online),
- karty płatnicze,
- płatności mobilne (BLIK, Visa Mobile, Apple Pay, Google Pay),
- portfele elektroniczne, np. PayPal,
- płatności odroczone (m.in. PayPo),
- e-Raty,
- płatności walutowe (m.in. Klarna).
- płatności tradycyjne (standardowy przelew bankowy),
Możliwości jest zatem mnóstwo. Jako właściciel sklepu internetowego nie musisz wdrażać wszystkich metod płatności w swoim sklepie; nie ulega jednak wątpliwości, że im więcej opcji będzie miał konsument, tym większa szansa, że zdecyduje się na dokonanie zakupu.
Przelewy online, BLIK i karty płatnicze to absolutny must have
Do trzech najchętniej wybieranych metod płatności online należą BLIK, szybkie przelewy i karty płatnicze. Popularność BLIK-a jest zresztą oszałamiająca – pod koniec III kwartału 2023 r. BLIK miał już 15 mln aktywnych użytkowników. To natomiast oznacza, że jeżeli nie chcesz zrazić do siebie sporej grupy potencjalnych klientów, to powinieneś postawić m.in. na BLIK-a.
Warto jednak odnotować, że cały czas ogromną grupę zwolenników mają również szybkie przelewy online, pozwalające natychmiastowo przekazać środki od klienta do sprzedającego – z pominięciem sesji bankowych, dzięki czemu transakcja również, jak w przypadku BLIK-a, jest realizowana od razu. Ta metoda wybierana jest najczęściej w przypadku większych kwot transakcji.
Płatność kartą pozwala natomiast nie tylko na szybką i bezpieczną transakcję, ale też – na skorzystanie z licznych rozwiązań opartych o karty płatnicze (takich jak choćby Apple Pay czy płatności cykliczne).
Ponadto płatność kartą zabezpieczona jest procedurą chargeback, która w prosty sposób pozwala na odzyskanie środków, jeśli transakcja nie została prawidłowo zakończona lub usługa nie została zrealizowana. To sprawia, że wiele osób kupujących w sieci nadal chętnie posługuje się kartami płatniczymi.
Rośnie też popularność płatności odroczonych
Jako właściciel sklepu internetowego powinieneś też zwrócić szczególną uwagę na płatności odroczone i ratalne. W przypadku pierwszej z opcji kupujący nie muszą płacić za produkt od razu – przy PayPo mogą dokonać zapłaty dopiero za 30 dni. To rozwiązanie, które cieszy się rosnącą popularnością w Polsce. Płatność odroczona pozwala np. skorzystać z dużych promocji w sytuacji, gdy kupujący nie ma w danym momencie wystarczającej ilości środków na koncie.
W zbliżony sposób działają płatności ratalne – tyle, że najczęściej są wykorzystywane przy zakupie droższych produktów, a proces spłaty jest rozłożony na dłuższy okres niż w przypadku płatności odroczonych.
Nie zapominaj o innych sposobach płatności
Pamiętaj również, że pozostałe metody płatności także mają swoich zwolenników. Mowa m.in. o portfelach elektronicznych. Ponadto miej na uwadze, że ograniczenie się do dwóch czy trzech metod płatności może znacząco zmniejszyć konwersję w sklepie internetowym.
Nie możesz też zapominać, by jasno komunikować potencjalnym klientom, jakie metody płatności są dostępne w twoim sklepie – warto umieścić tę informację np. w osobnej zakładce lub na stronie głównej, np. w stopce.