Czy niedziele bez handlu są przeszkodą dla konsumentów?

Blog
24.07.2018

Czego dotyczy ustawa o zakazie handlu?

Od marca bieżącego roku mamy do czynienia z zakazem handlu w niedziele. Sklepy są otwarte tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Resort pracy zakłada, że w roku 2019 będziemy mogli iść na niedzielne zakupy raz w miesiącu (w ostatnią niedzielę), a w 2020 już tylko siedem razy w ciągu roku. Zakaz handlu nie obowiązuje w piekarniach, cukierniach, aptekach, lodziarniach, na stacjach paliw, w kwiaciarniach, w sklepach z prasą i w placówkach pocztowych. Sklepy w galeriach handlowych oraz centrach wyprzedażowych pozostają w niedziele zamknięte.



Jak niedziele bez handlu wpływają na nasze nawyki?

Przed wejściem w życie nowego prawa, około połowa klientów odwiedzała centra wyprzedażowe w weekendy. Odwiedzanie takich centrów często jest zaplanowane przez konsumentów z wyprzedzeniem, na przykład w dzień wolny. Obecnie, aby sprostać potrzebom kupujących, w piątki i soboty galerie mają wydłużone godziny otwarcia. Klienci jednak często niechętnie odwiedzają duże sklepy w te dni, gdyż obawiają się chaosu, kolejek i małej dostępności produktów.



Czy niedziele bez handlu wpływają na rynek e-commerce?

Z badań przeprowadzonych przez Traffic Trends wynika, że niedziele bez handlu nie okazały się być problemem dla kupujących. Sklepy online nie są objęte zakazem sprzedaży i zanotowały pozytywne wyniki. 62% takich sklepów odnotowało wzrost ruchu, a 55,5% sklepów odnotowało wzrost sprzedaży swoich produktów podczas pierwszych niedziel bez handlu. W tej sytuacji można wnioskować, iż konsumenci mają wciąż silną wolę robienia zakupów w dni wolne od pracy. Wysoce prawdopodobne jest, że tendencja do kupowania w sklepach internetowych w wyznaczone wolne niedziele będzie rosnąca.

Dlaczego zakupy online cieszą się popularnością?

Najczęstszym powodem, dla którego ponad ¾ internautów wybiera właśnie taki rodzaj zakupów jest całodobowa dostępność towarów. Przy wprowadzonych wolnych niedzielach jest to duże udogodnienie. Opinie o zakupach w sieci są coraz bardziej pozytywne. Można dokonać wyboru produktu we własnym domu, bez ograniczeń i w wygodny sposób. Ponadto, serwisy zakupowe stają się coraz bardziej wiarygodne oraz bezpieczne. Mają dużo udogodnień i są dostosowywane pod transakcje mobilne używane obecnie przez wielu konsumentów.



Kto i jak najczęściej kupuje online?

Z raportu „E-commerce w Polsce 2018.” wynika, że ponad połowa użytkowników polskiego Internetu korzysta z zakupów online. W tej grupie znajdziemy przedstawicieli wszystkich grup wiekowych, w różnej sytuacji ekonomicznej i o różnych poziomach wykształcenia. Natomiast w raporcie „OmniCommerce. Kupuję wygodnie.” kupujący deklarują, że online kupują towary za tę samą lub nawet wyższą kwotę niż offline. Ogólnie, w ostatnich dwóch latach odnotowano znaczny wzrost wykorzystania smartfonów do celów zakupowych. Ich użytkownicy często sprawdzają ceny podczas pobytu w sklepach stacjonarnych, a później kupują dane produkty w sieci. Mają wtedy możliwość znalezienia najlepszej oferty oraz dokonania płatności w wybrany przez siebie sposób.

Udostępnij:
Podobne artykuły

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się